- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Τα κινούμενα σχέδια κάνουν απόβαση στην Ερμούπολη

29/08/13 ART,ΘΕΜΑΤΑ

Νέοι αλλά και καταξιωμένοι δημιουργοί από όλο τον κόσμο συμμετέχουν με περισσότερες από 100 μικρού μήκους ταινίες στη διοργάνωση που προωθεί την τέχνη της εμψύχωσης και εξοικειώνει το κοινό με το animation, το οποίο τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται και στην Ελλάδα

 

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

 

[1]Τα τελευταία χρόνια η μία έκπληξη διαδέχεται την άλλη στον διεθνή χώρο των ταινιών animation. Το είδος έχει αναπτυχθεί ραγδαία, οι ταινίες δεν αφορούν τα παιδιά αλλά ένα μεγάλο μέρος του ενήλικου κοινού. Διαγωνίζονται στα Οσκαρ, κάνουν παγκόσμιες επιτυχίες και προσελκύουν όχι μόνο τους νέους δημιουργούς αλλά και καθιερωμένους σκηνοθέτες. Ταυτόχρονα, εξακολουθούν ν' αποτελούν έναν από τους πιο γόνιμους χώρους για πειραματισμούς και καλλιτεχνική έκφραση των νεότερων δημιουργών. Στην Ελλάδα έχουμε πλέον την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία «Από τη Γη στη Σελήνη», του ζωγράφου, εικαστικού και κινηματογραφιστή Αγγελου Σπάρταλη. Αφού θα κάνει επίσημη πρώτη στο Φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας» της Αθήνας (θα ανακοινωθούν σύντομα οι ημερομηνίες), θα ανοίξει το 6ο Διεθνές Φεστιβάλ + Φόρουμ Κινουμένων Σχεδίων «animasyros 6.0». Η διεθνής διοργάνωση θα εξαπλώσει τις δράσεις της στην Ερμούπολη από τις 26 έως τις 29 Σεπτεμβρίου. Ολες οι προβολές και οι εκδηλώσεις διοργανώνονται με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

 

Περισσότερες από 100 μικρού μήκους ταινίες θα προβληθούν σε όλα τα τμήματα του φεστιβάλ που όσο περνούν τα χρόνια αναπτύσσεται και γνωρίζει την αποδοχή του κοινού και των επαγγελματιών του χώρου. Ταυτόχρονα αναπτύσσεται και το εγχώριο είδος, αφού σχεδόν 20 ταινίες είναι ελληνικές, ο μεγαλύτερος αριθμός έως τώρα. Με πρώτη και καλύτερη του Αγγελου Σπάρταλη. Τα δεκάδες «φιλμάκια» που οι διοργανωτές επέλεξαν με άξονα την ποιότητα -από τις 600 συμμετοχές που έλαβαν- έχουν προβληθεί σε διεθνή φεστιβάλ κι έχουν κερδίσει κοινό και κριτικούς. Μαζί μ’ αυτά ταινίες πρωτοεμφανιζόμενων επαγγελματιών του χώρου ή φοιτητών (διοργανώνονται ξεχωριστά διαγωνιστικά τμήματα) θα διεκδικήσουν το μεγάλο βραβείο της κριτικής επιτροπής.

 

[2]«Πρωταρχικός στόχος είναι να προωθήσουμε την «τέχνη της εμψύχωσης» στην Ελλάδα, να εξοικειώσουμε το κοινό με το animation. Παράλληλα θέλουμε να λειτουργήσει το «animasyros» ως σημείο συνάντησης και δικτύωσης των επαγγελματιών του χώρου σε συνομιλία με το κοινό», μας λέει η Μαρία Ανεστοπούλου, καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ.

 

Ηλικιακά το κοινό κινείται από 20 έως 40 ετών και προέρχεται από τους ντόπιους κατοίκους, φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου που μένουν στη Σύρο, σπουδαστές των ΤΕΙ Αθηνών, από το Πανεπιστήμιο Κέρκυρας, από την Αθήνα κι άλλα μέρη της Ελλάδας. «Το καλό είναι ότι υπάρχει ενδιαφέρον και ο κόσμος έρχεται κι από μακριά κάθε χρόνο».

 

Διαγωνιστικό τμήμα

 

[3]Περίπου 80 ταινίες θα προβληθούν στο διαγωνιστικό τμήμα. «Λόγω συνθηκών οι περισσότερες προέρχονται από το εξωτερικό. Η παραγωγή του animation στην Ελλάδα έχει αρχίσει ν’ αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια. Κάθε χρόνο έχουμε και περισσότερες ταινίες», λέει η Μ. Ανεστοπούλου. Οσο για την οικονομική κρίση, «δίνει έναυσμα για δημιουργία, αλλά είναι και θέμα των ταινιών, οι οποίες τα τελευταία δύο-τρία χρόνια γίνονται πιο σκοτεινές. Το animation δεν είναι το κινηματογραφικό είδος που εξυπηρετεί την απαισιοδοξία. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι οι ταινίες έχουν βασικό θέμα την οικονομική κρίση και τα σκοτεινά συναισθήματα που απορρέουν από αυτήν. Ωστόσο πάντα κάνουν στο τέλος το «twist». Είναι σκοτεινές, αλλά κρατούν τη φρεσκάδα της ανατροπής και του μέσου».

 

Ο προϋπολογισμός είναι ιδιαίτερα συμπιεσμένος φέτος και οι χορηγίες περιορίζονται κυρίως σε είδος. Η Σύρος είναι ιδανικός τόπος φιλοξενίας. Ολες οι προβολές φιλοξενούνται στο εμβληματικό θέατρο «Απόλλων», από τα πρώτα που οικοδομήθηκαν στην Ελλάδα (1862-1864) σε σχέδια του διάσημου Ιταλού αρχιτέκτονα Πιέτρο Σαμπό, και καιρού επιτρέποντος στον θερινό κινηματογράφο της Ερμούπολης.

 

Αφιερώματα

 

[4]Τα ευρωπαϊκά φεστιβάλ έχουν την τιμητική τους. Μια επιλογή με τις καλύτερες ταινίες που προβλήθηκαν στις τελευταίες δύο διοργανώσεις στο διάσημο βρετανικό «Canterbury Animafest», στο Αnimateka-Slovenia και στο Αnimafest Cyprus. Επίσης ένα χορταστικό Francorama με ταινίες παραγωγής της τελευταίας πενταετίας από διαφορετικές γαλλικές σχολές και οι δύο μεγάλες μήκους «Une vie de chat» των Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol και «Le Tableau» του Jean-François Laguionie. Μια εξαιρετική ταινία περιπέτειας κι αγάπης με όχημα την τέχνη. Πίνακες των Ματίς, Μπονάρ, Ντερέν ζωντανεύουν καθώς σ’ αυτό το βασίλειο, οι κάτοικοι ζουν μέσα σε ζωγραφικούς πίνακες κι όσοι ήρωες έχουν μείνει ημιτελείς στον καμβά, αναζητούν τον δημιουργό τους….

 

Γκεστ σταρ του «animasyros 6.0» είναι ο περίφημος Paranorman, ο μεταφυσικός πιτσιρίκος που έκλεψε τις καρδιές των θεατών στην ταινία των Κρις Μπάτλερ και Σαμ Φελ.

 

[email protected]

 

INFO: 6ο Διεθνές Φεστιβάλ + Φόρουμ Κινουμένων Σχεδίων «animasyros 6.0», Ερμούπολη, 26 έως 29 Σεπτεμβρίου. Oλες οι προβολές και οι εκδηλώσεις διοργανώνονται με ελεύθερη είσοδο. Παράλληλα θα γίνει φοιτητικό και παιδικό εργαστήρι.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ΕΚΠΛΗΞΗ Η ΠΡΩΤΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΠΑΡΤΑΛΗ

 

Σαββόπουλος και Ψαραντώνης έγιναν καρτούν!

 

[5]Το βιβλίο του Ιούλιου Βερν «Από τη Γη στη Σελήνη» αποτελεί τη βάση για την πρώτη μεγάλου μήκους ελληνική ταινία animation του ζωγράφου και σκηνοθέτη Αγγελου Σπάρταλη.

 

Ο επίμονος καλλιτέχνης με τη μέθοδο του κολάζ δημιούργησε μια «χειροποίητη» αντιπολεμική ταινία κινουμένων σχεδίων που αποτελείται από 75.000 εικόνες, διαρκεί 96 λεπτά και διαθέτει την καυστική κριτική του Ιούλιου Βερν προς τους πολεμοχαρείς, απίστευτες ατάκες, χιούμορ, ίντριγκα, υπερατλαντικά και διαστημικά ταξίδια, εξαιρετική μουσική και σπουδαίες ερμηνείες από τους Μάνο Βακούση, Αλέξανδρο Λογοθέτη, Στράτο Τζώρτζογλου, Δημήτρη Σταρόβα που δίνουν τις φωνές τους στους ήρωες. Εκπληξη η συμμετοχή του Διονύση Σαββόπουλου και του Ψαραντώνη. Ερμηνεύουν τα τραγούδια κι υποδύονται δύο δευτερεύοντες ρόλους, τον Τυπογράφο και τον Ασυρματιστή, αντίστοιχα.

 

Στην Αμερική του 1869, oι πολεμοχαρείς κλαίνε τη μοίρα τους γιατί ο πόλεμος έχει τελειώσει και έχουν πέσει όλοι τους σε απραξία. «Αναπολούν το ένδοξο παρελθόν και νιώθουν άβολα με τα πένθιμα ρούχα που παλιώνουν αχρησιμοποίητα στις ντουλάπες και το μπαμπάκι που ξαναφυτρώνει στα χωράφια», γράφει ο Ιούλιος Βερν. «Αυτή ακριβώς η ατάκα με έκανε να θέλω να γυρίσω την ταινία. Χρόνια έψαχνα μια τέτοια αντιπολεμική κριτική και τελικά την ανακάλυψα τυχαία στον Ιούλιο Βερν. Οταν ξαναδιάβασα το βιβλίο από μια εξαιρετική έκδοση του 1957 ανακάλυψα ότι δεν είναι ένας ευφάνταστος παραμυθάς επιστημονικής φαντασίας αλλά κάτι πολύ παραπάνω», εξηγεί ο Αγγελος Σπάρταλης που δηλώνει ζωγράφος. «Αυτή όμως είναι μια πολύ μοναχική διαδικασία, βρίσκεσαι κλεισμένος στο εργαστήριο, απομονωμένος, οπότε κάθε τρία-τέσσερα χρόνια κάνω μια ταινία για να βρίσκομαι με τον κόσμο», μας λέει από τον Αγιο Νικόλαο της Κρήτης όπου διαμένει τον μισό χρόνο του και τον υπόλοιπο «στα Εξάρχεια, στην Αθήνα».

 

Με πολλές συμμετοχές στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης την τελευταία δεκαετία, με διακρίσεις και με το βραβείο του Ψηφιακού Αλέξανδρου για το «Σύνδρομο της Χιονάτης» το 2008, ξεκίνησε την ίδια χρονιά να δουλεύει επάνω στην καινούργια ταινία κινουμένων σχεδίων «Προέκυψε ως καλλιτεχνική ανάγκη αλλά και απαίτηση της παραγωγής. Δεν θα ήταν δυνατόν να κινηματογραφήσω ένα παραμύθι επιστημονικής φαντασίας». Με περιορισμένα οικονομικά μέσα ξεκίνησε την επεξεργασία της και ύστερα από σχεδόν πέντε χρόνια, την ολοκλήρωσε τον Μάρτιο του 2013. Η παραγωγή πραγματοποιήθηκε σε δύο laptops!

 

Ολοι οι ήρωες αποτελούνται από τμήματα διαφόρων ανθρώπων και μηχανικά εξαρτήματα. Ετσι, ο Διονύσης Σαββόπουλος κατά το υπόλοιπο ήμισυ είναι Μπομπ Ντίλαν και ο Ψαραντώνης Τζον Λένον. Οταν ρωτάω τον Αγγελο Σπάρταλη πώς τους έπεισε, απαντάει με το αφοπλιστικό του ύφος: «Τους χτύπησα την πόρτα με ένα μπετόνι λάδι και τσικουδιά. Και οι δύο μού ζήτησαν να διαβάσουν τους στίχους των τραγουδιών. Τους άρεσαν… Στο στούντιο κατάλαβαν ότι θα έπαιζαν και τον ήρωα… τελικά όλα πήγαν κατ΄ ευχήν». Το αποτέλεσμα σίγουρα δικαιώνει τόσο στην αφήγηση -ο Σαββόπουλος έχει το «χάρισμα» στην αφήγηση παραμυθιών ως γνωστόν- όσο και στην ερμηνεία των τραγουδιών. Οι στίχοι είναι του Αγγελου Σπάρταλη, η μουσική της Ζηνοβίας Αρβανιτίδη κι από τα πιο απολαυστικά κομμάτια το «Χάρτινο το Φεγγαράκι».

 

Σύμφωνα με το βιβλίο του Ιούλιου Βέρν και το σενάριο του Αγγελου Σπάρταλη, η παρέα των ηρώων πλήττει από βαρεμάρα την περίοδο της ειρήνης. Ετσι, βρίσκει εξαιρετική την ιδέα του Τηλεβολικού Συλλόγου Ιμπεϊ Μπαρμπικάν, για τη ρίψη μιας οβίδας από τη Γη στη Σελήνη, πράξη που θα δοξάσει και τις 36 Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής στα πέρατα του πλανήτη.

 

Ενας άσπονδος εχθρός του προέδρου κι ένας παράξενος Γάλλος που θα απαιτήσει και τελικά θα πετύχει να μπει στην οβίδα για να πάει στη Σελήνη, είναι μόνο λίγα από τα στοιχεία «που κάνουν τη συνέχεια συγκινητική και ταυτόχρονα σπαρταριστή». Είναι μια ταινία animation για ενήλικους που τους αρέσει ο Τιμ Μπάρτον του καλού καιρού αλλά και για παιδιά άνω των δώδεκα ετών.

 

Το κολάζ εισχωρεί και στο σενάριο της ταινίας. «Ο θεατής βρίσκεται πολύ συχνά μπροστά σε αναχρονισμούς, υπάρχει για παράδειγμα μια αναφορά στους Beatles ή εμφανίζεται ένα μπολσεβίκικο καπέλο ή γίνεται χρήση ενός ηλεκτρονικού εξαρτήματος υψηλής τεχνολογίας και όλα αυτά συμβαίνουν το 1869, πράγμα που εκπλήσσει και τους ίδιους τους πρωταγωνιστές», αναφέρουν οι παραγωγοί.

 

Ελπίζουμε ότι εκτός από τις συμμετοχές στα δύο φεστιβάλ –κι άλλα πολλά, ευχόμαστε– η ταινία θα προβληθεί με διανομή στις αίθουσες. Μουσική: Ζηνοβία Αρβανιτίδη. Σχεδιασμός ήχου: Λουκάς Μεσσηνέζης. Ηχοληψία: Κώστας Τυμπακιανάκης.


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=100828