- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Εκπτώσεις στο ρεύμα και το… περιβάλλον

20/09/13 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η νομοθετική ρυθμιση για να μειωθεί το ενεργειακό κόστος της βαριάς βιομηχανίας περιλαμβάνει κι άλλα: μεγάλα υδροηλεκτρικά φράγματα σε δασικές εκτάσεις, ορυχεία ακόμη και μέσα στον οικιστικό ιστό και ενεργειακές υποδομές να «φυτρώνουν» σε γαίες υψηλής παραγωγικότητας

 

Του Βασίλη Γεώργα

 

[1]Μείωση 18% στο ενεργειακό κόστος της βαριάς βιομηχανίας υπόσχεται η κυβέρνηση με τη νομοθετική ρύθμιση για την εφαρμογή των λεγόμενων «συμβάσεων διακοψιμότητας», που κατατέθηκε χθες στη Βουλή μαζί με νομοσχέδιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και τα μεταλλεία. Εκπτώσεις γίνονται ταυτόχρονα και στα κοινωφελή ιδρύματα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (π.χ. παιδικά χωριά, δομές που παρέχουν συσσίτια κ.ά.), τα οποία προβλέπεται ότι θα ενταχθούν στις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας ώστε να πληρώνουν ειδικά τιμολόγια για το ηλεκτρικό ρεύμα.

 

Με το ίδιο νομοσχέδιο, ανοίγει παράλληλα ο δρόμος ώστε μεγάλα υδροηλεκτρικά φράγματα να εγκαθίστανται σε δασικές εκτάσεις, ορυχεία να λειτουργούν ακόμη και μέσα στον οικιστικό ιστό και ενεργειακές υποδομές να «φυτρώνουν» σε γαίες υψηλής παραγωγικότητας.

 

Στον απόηχο της Βιοχάλκο

 

Οι ρυθμίσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη μείωση κόστους του ρεύματος στις ενεργοβόρες βιομηχανίες έρχονται στον απόηχο των αντιδράσεων που πυροδότησε η απόφαση μεταφοράς έδρας του ομίλου Βιοχάλκο, οι εταιρείες του οποίου συγκαταλέγονται στους μεγαλύτερους καταναλωτές ρεύματος στην Ελλάδα.

 

Με τις συμβάσεις διακοψιμότητας οι μεγάλες βιομηχανίες θα συμφωνούν και θα δεσμεύονται να περιορίζουν ή και να διακόπτουν την κατανάλωσή τους μέσα στην ημέρα ανάλογα με τις εντολές του διαχειριστή του συστήματος (π.χ. όταν η ζήτηση είναι μεγάλη) και σε αντάλλαγμα θα εξασφαλίζουν εκπτώσεις στο συνολικό κόστος ρεύματος.

 

Σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, το μέτρο αυτό αναμένεται να εξασφαλίσει μεσοσταθμική μείωση του κόστους ενέργειας της τάξης του 18% σε δεκάδες μεγάλες βιομηχανίες (χαλυβουργία, κλωστοϋφαντουργία, τσιμεντοβιομηχανία κ.ά.), ωστόσο οι βιομήχανοι συνεχίζουν να χαρακτηρίζουν «ασπιρίνη» τη ρύθμιση και ζητούν μειώσεις φόρων και τιμολογίων.

 

Μία από τις μεγάλες αλλαγές που φέρνει ακόμη το νομοσχέδιο είναι η δυνατότητα που δίνει στις επιχειρήσεις να εγκαθιστούν μεγάλα υδροηλεκτρικά φράγματα άνω των 15 MW σε δασικές εκτάσεις, αιγιαλό και παραλία, όπως ήδη συμβαίνει για τα μικρότερης κλίμακας έργα. Με τη ρύθμιση αυτή εξυπηρετούνται τόσο τα συμφέροντα της ΔΕΗ, η οποία είναι σήμερα ο μεγαλύτερος επενδυτής στα υδροηλεκτρικά, όσο κυρίως και ιδιωτικοί όμιλοι των κατασκευών και της αγοράς ενέργειας, που προωθούν τέτοιες επενδύσεις.

 

Μια άλλη παρέμβαση στην περιβαλλοντική νομοθεσία που επιχειρείται με το νομοσχέδιο έχει να κάνει με το καθεστώς που διέπει τη διάνοιξη μεταλλείων και λατομείων. Ετσι, εισάγεται ρύθμιση με την οποία ανοίγει ο δρόμος για τη λειτουργία λατομείων, ακόμη και μέσα ή κοντά στον οικιστικό ιστό, σε παραμεθόριες περιοχές και νησιά, καθώς καταργείται η ελάχιστη απόσταση του ενός χιλιομέτρου που ορίζει ο νόμος 1428/84. Προβλέπεται επίσης αποζημίωση ίση με το 20% των εισπράξεων του Δημοσίου στους δήμους των περιοχών όπου υπάρχουν ορυχεία.

 

Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα υλοποίησης επενδύσεων σε γαίες υψηλής παραγωγικότητας για όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ (ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά κ.ά.), καθώς και κάθε είδους επενδύσεων ενεργειακών υποδομών, όπως τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής, η κατασκευή υποσταθμών κ.ά.

 

Περιλαμβάνονται επίσης μεταξύ άλλων ρυθμίσεις που επιτρέπουν την εγκατάσταση μικρών ανεμογεννητριών από επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα (θα προκηρυχθεί ειδικό πρόγραμμα), καθώς επίσης και ρυθμίσεις για την τιμολόγηση των ΑΠΕ. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται ότι η αναπροσαρμογή των εγγυημένων τιμών για όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ θα γίνεται πλέον με απλή υπουργική απόφαση και όχι με νόμο, ενώ μειώνεται στο 25% από το 50% του ετήσιου πληθωρισμού η αναπροσαρμογή της τιμής απορρόφησης του ρεύματος.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Θα παραμείνει ακριβό το φυσικό αέριο από τη Ρωσία

 

ΜΟΣΧΑ Του Θανάση Αυγερινού

 

Μετ’ εμποδίων φαίνεται πως προχωρούν οι διαπραγματεύσεις Γκαζπρόμ – ΔΕΠΑ με ελληνικό αίτημα τη μείωση της τιμής του φυσικού αερίου που προμηθεύεται η Ελλάδα, καθώς έγκυρες, ρωσικές τουλάχιστον, πηγές μιλούν για «διαδικασία πολύ μακρόχρονη, που μπορεί να διαρκέσει ένα εξάμηνο, ακόμη και χρόνο».

 

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, και ο 3ος γύρος των σχετικών συνομιλιών, που μόλις ολοκληρώθηκε στη Μόσχα, δεν κατέληξε σε θεαματικά αποτελέσματα, καθώς, κατά τη Μόσχα, «οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των εταίρων ουσιαστικά δεν σταματούν ποτέ, ανά τακτά διαστήματα κάποιων μηνών ή ετών, που προβλέπονται από τα σχετικά συμφωνητικά, μπορεί η κάθε πλευρά να θέτει τις προτάσεις στην άλλη για τροποποίηση της συμφωνίας και αυτό προφανώς συμβαίνει και με την Ελλάδα».

 

Η προσπάθεια της ελληνικής αντιπροσωπείας, υπό τον πρόεδρο της ΔΕΠΑ Χάρη Σαχίνη, είναι ουσιαστικά να τροποποιηθεί ο μαθηματικός τύπος που προβλέπεται στην υπάρχουσα συμφωνία των δύο εταιρειών και λήγει το 2016. «Τιμές δεν υπάρχουν στα συμβόλαια, μόνο μαθηματικοί τύποι που συνδέουν την τιμή του φυσικού αερίου με εκείνη του πετρελαίου, καθώς δεν υπάρχει αντίστοιχη διεθνής αγορά αερίου λόγω της ιδιαιτερότητας του προϊόντος» εξηγούν καλά ενημερωμένες πηγές, που αποκαλύπτουν δυστυχώς τη σκληρή διαπραγματευτική τακτική τής Γκαζπρόμ, παρά τις «επίσημες» διαρροές ότι «οι συνομιλίες διεξάγονται σε εποικοδομητικό κλίμα και θα συνεχιστούν».

 

«Εάν για παράδειγμα η Ελλάδα επιθυμεί να έχει την τιμή φυσικού αερίου της Ολλανδίας, θα μπορούσαμε να προτείνουμε “πηγαίνετε στην Ολλανδία να το αγοράσετε”, πράγμα που σημαίνει ότι η τιμή είναι εντέλει συνάρτηση πολλών “αγοραίων” παραγόντων, μεταξύ των οποίων η προσφορά φυσικού αερίου -μεγαλύτερη στην Κεντρική και τη Βόρεια Ευρώπη από ό,τι στον Νότο, Ελλάδα και Ιταλία–, οι όγκοι που καταναλώνονται –πολύ μικροί στην Ελλάδα– αλλά και οι γενικότερες προοπτικές της συνεργασίας», παρατήρησαν καλά ενημερωμένες ρωσικές πηγές. Αδιανόητη θα πρέπει κατά τις ίδιες πηγές να θεωρείται και οποιαδήποτε πολιτική παρέμβαση της ρωσικής ηγεσίας (βλ. Β. Πούτιν, κατά παράκληση Α. Σαμαρά), εφόσον λόγος γίνεται όχι για χώρα της Τελωνειακής Ενωσης με τη Ρωσία (Λευκορωσία, Καζακστάν), «όπου θα μπορούσαν να υπάρξουν κάποιες εξαιρέσεις», αλλά για χώρα της Ε.Ε.

 

[email protected]

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

1 δισ. κυβικά μέτρα από τους Αζέρους

 

Ακόμη αγωγό δεν έχουμε, χθες όμως αποκτήσαμε συμβόλαιο με την κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν και νέα ιδιοκτήτρια του ΔΕΣΦΑ, Socar, για τη μελλοντική προμήθεια φυσικού αερίου απευθείας από τον αγωγό TAP. H υπογραφή της συμφωνίας έγινε στο Μπακού από τη ΔΕΠΑ, μαζί με άλλους αγοραστές αερίου. Πληροφορίες θέλουν τη συμφωνία να αφορά ποσότητες της τάξης του 1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως. Το σημαντικό δεν είναι μόνο πως η Ελλάδα αποκτά μια ακόμη εναλλακτική πηγή τροφοδοσίας με φυσικό αέριο, αλλά επιπλέον ότι ενδυναμώνεται η διαπραγματευτική θέση της ΔΕΠΑ στη συζήτηση με την Gazprom για μειώσεις στις χονδρικές τιμές εισαγωγής του ρωσικού φυσικού αερίου. Η φόρμουλα υπολογισμού της τιμής του αζερικού αερίου λαμβάνει υπόψη της τόσο την τιμή του αργού όσο και την τιμή του φυσικού αερίου στις διεθνείς αγορές, κάτι που επιδιώκεται να γίνει και με τη σύμβαση προμήθειας του ρωσικού αερίου που πωλείται στην Ελλάδα έως και 30% ακριβότερα από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη.

 

 

 

 

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=116940