06/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σούνιο-Σαντορίνη με 40 ευρώ βενζίνη

Μοιάζει απίστευτο αλλά… έγινε. Με ένα πρωτοποριακά σχεδιασμένο, ελληνικό, κατασκευασμένο από ανθρακονήματα ταχύπλοο που στις 12 Σεπτεμβρίου κάλυψε την απόσταση των 105,5 ναυτικών μιλίων με μόλις 24 λίτρα καύσιμο. Τα κακά νέα, βέβαια, είναι πως δεν προβλέπεται να κυκλοφορήσει σύντομα σε έκδοση φέριμποτ….
      Pin It

Μοιάζει απίστευτο αλλά… έγινε. Με ένα πρωτοποριακά σχεδιασμένο, ελληνικό, κατασκευασμένο από ανθρακονήματα ταχύπλοο που στις 12 Σεπτεμβρίου κάλυψε την απόσταση των 105,5 ναυτικών μιλίων με μόλις 24 λίτρα καύσιμο. Τα κακά νέα, βέβαια, είναι πως δεν προβλέπεται να κυκλοφορήσει σύντομα σε έκδοση φέριμποτ…

 

Η μείωση της κατανάλωσης κατά 80% είναι που προκαλεί το παγκόσμιο ενδιαφέρον

 

«Η κατασκευή του σκάφους ήταν πολυδάπανη και χρειάστηκαν χρόνια δουλειάς και μελέτης

 

Του Τάκη Τσιρτσώνη

 

Είχαμε βρεθεί στο Σούνιο από τα ξημερώματα, κινητοποιημένοι από την υπόσχεση πως στη διάρκεια της ημέρας θα βλέπαμε μπροστά στα μάτια μας να γεννιέται… ένα ρεκόρ. Οικονομίας και ευφάνταστου σχεδιασμού. Και στις 7 ακριβώς, μοιρασμένοι σε δύο φουσκωτά συνοδείας λύσαμε για το ταξίδι ώς τη Σαντορίνη δίπλα σε ένα φιλόδοξο σκάφος-project, το σχεδιασμένο από τον Αλέξανδρο Σαρασίτη Εcorunner 590.

 

Πεντέμισι ώρες αργότερα, στις δωδεκάμισι το μεσημέρι, μετά από 105,5 ναυτικά μίλια ταξίδι στα νερά του Αιγαίου και τρεις συνολικά στάσεις για αλλαγή χειριστή (ο πρώτος και ο τελευταίος εκ των οποίων ήταν από την κατασκευάστρια εταιρεία Trygons SA, ενώ ο δεύτερος και ο τρίτος δημοσιογράφοι – τόσο απλό…) φτάναμε στη Σαντορίνη, με το ντεπόζιτο των 25 λίτρων να μην έχει ακόμη αδειάσει από καύσιμο!

 

«Ακούγεται ίσως απίστευτο, μα εκτιμώ πως, με μερικές ακόμη περαιτέρω σχεδιαστικές βελτιώσεις στο σκάφος μπορούμε να μειώσουμε την κατανάλωση κατά 30% επιπλέον», υποστηρίζει ο «ευτυχής πατέρας» Αλέξανδρος Σαρασίτης, ο οποίος σχεδίασε και επιμελήθηκε την κατασκευή του Εcorunner. «Ποιο είναι το… κόλπο;», μπαίνουμε στον πειρασμό να ρωτήσουμε. Με ποιον «μαγικό» τρόπο το μήκους έξι μέτρων ταχύπλοο καταφέρνει να διανύσει μια τέτοια απόσταση με το 1/5 του κόστους ενός συμβατικού;

 

Η απάντηση είναι ανθρακονήματα και έμπνευση. Με τη δεύτερη να είναι απαραίτητη ώστε τα πρώτα –ένα υλικό που εδώ και χρόνια χρησιμοποιείται κατά βάση για να προσδώσει ταχύτητα και να μειώσει το βάρος σε σκάφη, αεροπλάνα ή αυτοκίνητα– να αξιοποιηθούν με οικολογικό τρόπο, εξασφαλίζοντας θεαματική μείωση στην κατανάλωση καυσίμου.

 

Για να παραφράσουμε μάλιστα τη γνωστή διαφήμιση, «οικολογικά σκάφη» υπάρχουν ανά τον κόσμο πολλά, αλλά Εcorunner ένα. Καθότι τα μεν πρώτα είναι κατά κανόνα κάποια πρωτότυπα αξίας δεκάδων χιλιάδων ευρώ με λειτουργική αξία που… σηκώνει κουβέντα, ενώ το δεύτερο είναι ένα κάθε άλλο παρά επιδεικτικό «κανονικό» εξάμετρο, που υποστηρίζει πολύ πειστικά στην πράξη το less is more πνεύμα της εποχής. «Θέλαμε να δείξουμε πως μια οικολογική προσέγγιση στη ναυσιπλοΐα μπορεί να είναι εφικτή με υλικά προσβάσιμα στο ευρύ κοινό. Ετσι επιδιώξαμε να πετύχουμε τη μέγιστη δυνατή μείωση της κατανάλωσης σε ένα σύνηθες ταξίδι ανοιχτού πελάγους με ταχύπλοο σκάφος. Ως δεδομένα θεωρήσαμε τα έξι μέτρα γάστρας, έναν συμβατικό εξωλέμβιο κινητήρα τριάντα ίππων και μια απόσταση 100 ναυτικών μιλίων. Ολα μας τα υλικά ήταν του εμπορίου και λογικού κόστους. Ακόμα δε και ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός με τον οποίο ήταν εφοδιασμένο το σκάφος ήταν συμβατικός και χωρίς καμιά εξεζητημένη παρέμβαση. Με όλα τα παραπάνω –τα οποία, όπως είναι βέβαια φυσικό, χρειάστηκαν χρόνια δοκιμών για να μετουσιωθούν σε πράξη– και ενώ σε άλλα μεταφορικά μέσα, όπως π.χ. τα αυτοκίνητα, μια μείωση της κατανάλωσης κατά 10% θεωρείται μεγάλο επίτευγμα, καταφέραμε τελική μείωση κατά 80%!». Κι όλα αυτά, χωρίς το σκάφος να χάνει τίποτε στην ταχύτητα ή την αρμονία της πλεύσης του, ακόμα και όταν ταξιδεύει με… λογικά Μποφόρ.

 

Τα σχέδια του Αλέξανδρου Σαρασίτη και της Trygons δεν σταματούν φυσικά εδώ. Μετά το Εcorunner 590, το οποίο έχει ήδη προκαλέσει το διεθνές ενδιαφέρον και εκτέθηκε σε εκδήλωση της γερμανικής πρεσβείας στην Αθήνα στις 2 Οκτωβρίου, βρίσκεται ήδη στα σκαριά –κυριολεκτικά…– η συνεργασία με την επίσης ελληνική εταιρεία κατασκευής σκαφών Technohull με στόχο τη δημιουργία ταχυπλόων μήκους 11-12 μέτρων που θα αξιοποιούν την ίδια τεχνολογία προκειμένου να εξασφαλίσουν αντίστοιχες επιδόσεις οικονομίας και… απολαυστικότερα ταξίδια.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Check please

 

Η βασική έκδοση του Εcorunner (με τιμή περί τα 17.000 ευρώ χωρίς μηχανή) είναι κατασκευασμένη από πολυεστέρα και υαλονήματα συνολικού βάρους 310 κιλών. Η κατασκευή του σκάφους γίνεται με την τεχνολογία της έκχυσης σε κενό («vacuum infusion»), η οποία μειώνει το βάρος κατά περίπου 32% από τη συμβατική πλαστικοποίηση με το χέρι. Επίσης, χρησιμοποιείται τεχνολογία σάντουιτς με σκληρό αφρό pvc, που μειώνει το βάρος κατά 25% περαιτέρω.

 

Η ανθρακονημάτινη-εποξική έκδοση, της οποίας η μαζική παραγωγή προβλέπεται να ξεκινήσει εντός του 2014, θα έχει 200 κιλά βάρος, μέγιστο προτεινόμενο κινητήρα 40 ίππων και κόστος περί τα 38.000 ευρώ χωρίς μηχανή.

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

Τεχνικά στοιχεία

 

Το Εcorunner 590C είναι εφοδιασμένο με τετράχρονο κινητήρα νέας τεχνολογίας με προπέλα αλουμινίου. Η πλώρη του είναι πολύ μυτερή ώστε να ελαχιστοποιείται η απώλεια ταχύτητας από κρούσεις με κύματα, ενώ η πρύμη καταλήγει σχεδόν επίπεδη για μέγιστη άνωση.

 

Στον συμπληρωματικό εξοπλισμό του σκάφους που χρησιμοποιήθηκε στον διάπλου της Σαντορίνης περιλαμβανόταν αυτόματος πιλότος προκειμένου το ταξίδι να είναι περισσότερο ξεκούραστο για τον χειριστή, να υπάρχει περισσότερος ελεύθερος χρόνος για επίβλεψη και βελτιστοποίηση της κατανάλωσης και να αποφεύγονται παρεκκλίσεις από την πορεία.

 

Το project «Ecorun Αιγαίου» υποστήριξαν με παροχές σε υλικό και ανθρώπους οι εταιρείες Technohull Α.Ε., Yamaha-Μοτοδυναμική Α.Ε. και Raymarine, ενώ για την κατασκευή του σκάφους χρησιμοποιήθηκαν υλικά και μηχανολογικός εξοπλισμός από τις εταιρείες ΝΕΟΤΕΧ Α.Ε. και Ras – Σκόρδος.

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Just add water

 

Η Trygons δημιουργήθηκε πριν από οκτώ χρόνια και έκτοτε δραστηριοποιείται με επιτυχία στον χώρο της ελεύθερης κατάδυσης και του θαλάσσιου εξοπλισμού, χρησιμοποιώντας πρωτοποριακά και καινοτόμα υλικά, όπως το ανθρακόνημα. Την υπογραφή της φέρουν δεκάδες ειδικές, αποκλειστικές κατασκευές, ενώ κορυφαίο ώς σήμερα επίτευγμά της υπήρξε το ότι το 2007 σχεδίασε τον εξοπλισμό για τον Αυστριακό παγκόσμιο πρωταθλητή ελεύθερης κατάδυσης Χέρμπερτ Νιτς ο οποίος έφτασε στο βάθος-ρεκόρ των 214 μέτρων.

 

Σε συνεργασία με την ελληνική Technohull A.E., η εταιρεία εργάζεται πάνω στην κατασκευή ενός 12μετρου σκάφους εξ ολοκλήρου από ανθρακονήματα, καθώς επίσης και στην ανάπτυξη δύο σκαφών μήκους 11 και 12 μέτρων στα οποία θα χρησιμοποιηθεί εκ νέου η τεχνολογία έκχυσης σε κενό («vacuum infusion») με στόχο τη μείωση του συνολικού βάρους σε ποσοστό άνω του 40% και αντίστοιχη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων σε συνδυασμό με αύξηση της τελικής ταχύτητας, εμβέλειας και επιτάχυνσής τους.

 

Scroll to top