- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Κοινοπραξία κατά του Δημοσίου

14/10/13 ΕΛΛΑΔΑ

Στη διεθνή διαιτησία οι εργολάβοι για τη φονική κατολίσθηση του 2009. Με πρόβλεψη των συμβάσεων του 2007 για την επίλυση των διαφορών με το κράτος η προσφυγή. «Κόντρα» εν όψει της αναθεώρησης συμβάσεων για τους αυτοκινητόδρομους;

 

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

[1]Σε διεθνή διαιτησία για τη φονική κατολίσθηση στα Τέμπη τον Δεκέμβριο του 2009 προσφεύγουν οι εργολάβοι, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι διεκδικούν κυρίως… ηθική ικανοποίηση. Η προϊστορία όμως του συγκεκριμένου έργου, στο οποίο σημειωτέον μετέχουν σχεδόν όλοι οι μεγάλοι, ελληνικοί και ξένοι, όμιλοι που δραστηριοποιούνται στους αυτοκινητόδρομους, είναι πιθανόν να υποκρύπτει γενικότερη «κόντρα» ανάμεσα στους εργολάβους και το Δημόσιο για την περίφημη αναθεώρηση των συμβάσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει ήδη μετατεθεί για τον Νοέμβριο η κατάθεση στη Βουλή των τελικών συμφωνιών, οι οποίες με βάση τις επίσημες διαβεβαιώσεις είχαν κλείσει από τον Απρίλιο!

 

Χαμένο το Δημόσιο

 

Η προσφυγή σε διεθνή διαιτησία για την επίλυση διαφωνιών ανάμεσα στο Δημόσιο και τους εργολάβους προβλέπεται από τις συμβάσεις του 2007 και ισχύει για όλους τους αυτοκινητόδρομους.

 

Κοστίζει όμως πανάκριβα και το κυριότερο, με βάση την εμπειρία από προσφυγές άλλων μεγάλων έργων (π.χ. «Ελ. Βενιζέλος», μετρό Αθήνας), κατά κανόνα χάνει το Δημόσιο! Προς το παρόν ο αρμόδιος υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης υπέγραψε απόφαση με βάση την οποία εγκρίνεται πίστωση 75.020 ευρώ για τους εκπροσώπους του Δημοσίου στις διαδικασίες, καθώς και για το 50% της αμοιβής του επιδιαιτητή.

 

Σε περίπτωση μη δικαίωσης, το Δημόσιο θα πληρώσει άλλα τόσα για δικαστικά έξοδα των αντιδίκων. Το σπουδαιότερο όμως, σε ένα τέτοιο αρνητικό ενδεχόμενο, είναι ότι ανοίγει ο δρόμος από φορείς, κυρίως της Θεσσαλίας, να διεκδικήσουν αποζημιώσεις για τις ζημιές που έφερε το κλείσιμο της εθνικής οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης για πέντε ολόκληρους μήνες.

 

«Προσφεύγουμε στη διαιτησία για να αναγνωριστεί ότι η μεγάλη βροχόπτωση της 17ης Δεκεμβρίου συνιστά γεγονός ανωτέρας βίας», διευκρίνισε στην «Εφ.Συν.» εκπρόσωπος της κοινοπραξίας. Οι εξηγήσεις πολλαπλασιάζουν τα ερωτήματα για τα αίτια της προσφυγής. Υπολογίζεται ότι το κόστος αποκατάστασης των ζημιών ανέρχεται σε 8 εκατ. ευρώ, αλλά σημαντικό μέρος τους περιλαμβάνεται στο κυρίως έργο και επομένως καλύπτεται από τον αρχικό προϋπολογισμό. Να σημειωθεί ότι χωρίς διαιτησία, οι εργολάβοι έχουν λάβει 25 εκατ. ευρώ για καθυστερήσεις με ευθύνη του Δημοσίου.

 

Με βάση τη σύμβαση του 2007, οι εργολάβοι όφειλαν ώς τον Μάρτιο του 2009 να πάρουν μέτρα προστασίας από πτώση βράχων. Λίγο πριν από τη λήξη της προθεσμίας όμως και στο πλαίσιο της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, είχαν πετύχει μετάθεση της προθεσμίας για τα τέλη του 2012, οπότε όφειλαν να παραδώσουν τα έργα.

 

Βασικό επιχείρημα ήταν ότι η στερέωση των πετρωμάτων στις κοιλάδες Τεμπών και Πλαταμώνα θα δημιουργούσε προβλήματα στην κυκλοφορία.

 

Η ιδιαιτερότητα των σηράγγων

 

Οι σήραγγες των Τεμπών έχουν δύο ενδιαφέρουσες ιδιαιτερότητες σε σχέση με τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους:

 

● Είχαν κονταροχτυπηθεί δύο όμιλοι για την ανάληψη των έργων και με προσφυγές τους είχαν φτάσει ώς τις Βρυξέλλες. Στη συνέχεια όμως συμφώνησαν και ανέλαβαν από κοινού να κατασκευάσουν το έργο. Στον εργολαβικό «γάμο» μετέχουν οι εταιρείες Hochtief (35%), Ακτωρ (20%), J&P-Αβαξ (16,25%), Vinci (13,71%), ΑΕΓΕΚ (10%) και Αθηνά (5%).

 

● Είχαν πάρει επιπλέον 169 εκατ. ευρώ, με συμπληρωματική σύμβαση που είχε υπογραφεί λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές του 2009 από τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ. Η αρχική σύμβαση περιλαμβάνει ολόκληρο το τμήμα της εθνικής οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης από τις Ράχες Μαλιακού ώς το Κλειδί Ημαθίας, αλλά στην ουσία αφορά κυρίως τις τρεις δίδυμες σήραγγες στην ευρύτερη περιοχή των Τεμπών.

 

Εχουν ήδη ολοκληρωθεί οι δύο, μήκους 2 και 6 χλμ. για καθέναν από τους δύο κλάδους κυκλοφορίας. Στην τρίτη, μήκους 3 χλμ. έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη κατά 83% και η επένδυση της σήραγγας κατά 61%. Αν παραδοθούν όλοι οι χώροι εργοταξίων ώς το τέλος του χρόνου, ο αυτοκινητόδρομος θα δοθεί στην κυκλοφορία το καλοκαίρι του 2015.

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=132076