- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

ΑΤΖΕΝΤΑ

02/12/13 ART,ΑΤΖΕΝΤΑ,ΘΕΜΑΤΑ

Εφυγε από τη ζωή ο Γάλλος μεταφραστής του «Ερωτόκριτου»

 

[1]Ο σπουδαίος Γάλλος ελληνιστής και ποιητής Ρομπέρ Νταβρέ πέθανε την περασμένη εβδομάδα (25 Νοεμβρίου) στο Παρίσι, έπειτα από μακροχρόνια μάχη με την επάρατο νόσο.

 

O μοναδικός μεταφραστής των 10.012 στίχων του μεγαλειώδους έργου του Βιτσέντζου Κορνάρου στη γαλλική γλώσσα είχε επισκεφθεί την Κρήτη το 2005 και 2006, στο πλαίσιο της παρουσίασης του βιβλίου στα Χανιά και τον Αγιο Νικόλαο.

 

Το καλοκαίρι του 2011 είχε επισκεφθεί για τελευταία φορά την Ελλάδα, όταν παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο η εξάωρη παράσταση «Γυναίκες», βασισμένη στις τραγωδίες «Αντιγόνη», «Ηλέκτρα» και «Τραχίνιαι» του Σοφοκλή, σε μετάφραση δική του και σκηνοθεσία του Λιβανέζου Ουαζντί Μουαουάντ.

 

Από τους πλέον σημαντικούς ποιητές της γενιάς του, εξέδωσε συνολικά οκτώ συλλογές, από το 1973 έως το 2007, ενώ παράλληλα μετέφραζε κυρίως σύγχρονους αγγλόφωνους συγγραφείς (E.Ε. Cummings, J. Conrad, R. Hoban, T. O’Grady, W. Collins, G. Swift) αλλά και ρομαντικούς (P. Shelley, J. Keats).

 

Ο Ρομπέρ Νταβρέ σπούδασε Φιλοσοφία, την οποία και δίδασκε στο Πανεπιστήμιο Paris VIII, ήταν μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού «Poésie» και συντάκτης πολυάριθμων άρθρων για ήρωες της ελληνικής μυθολογίας και του αρχαίου τραγικού θεάτρου στην εγκυκλοπαίδεια Universalis.

 

Το κενό που αφήνει ο χαμός του Ρομπέρ Νταβρέ στον παγκόσμιο πολιτισμό είναι μεγάλο, σε μια Ευρώπη που περιφρονεί τις ρίζες της, με τους ελληνιστές να φεύγουν ο ένας μετά τον άλλο από τη ζωή και την ελληνική γλώσσα να είναι υπό διωγμόν στα πανεπιστήμια.

 

Ο ποιητής Μισέλ Ντεγκί, φίλος και συνάδελφος του Ρ. Νταβρέ στο ίδιο πανεπιστήμιο, αρχισυντάκτης του περιοδικού «Poésie», δήλωσε για τον «ουσιαστικό και μυστικό ποιητή, μεγάλο μεταφραστή, παθιασμένο εκπαιδευτικό» και φίλο του: «Εκφράζω την ευχή –την προσευχή– όλα όσα αγαπούσε και υπηρετούσε να συνεχίσουν να υπάρχουν, παρά τον χαμό του, ο οποίος υπονομεύει την αντοχή τους».

 

Η κηδεία του Ρομπέρ Νταβρέ θα γίνει αύριο στο παρισινό κοιμητήριο του Μονπαρνάς.

 

Κ.Ντ.

 

Tα περιοδικά της δεκαετίας του ’60

 

Στις 20.00, στο Βιβλιοπωλείο Γαβριηλίδη (Αγ. Ειρήνης 17, Μοναστηράκι), ο Πέτρος Μάρκαρης, ο Τίτος Πατρίκιος και ο Δημήτρης Ραυτόπουλος μιλούν για τα περιοδικά της εποχής του ’60. «Εγώ άκουγα από το 1964 και 1965 τον Γεώργιο Παπανδρέου να φωνάζει από τα μπαλκόνια ο “διμέτωπος αγών”. Τι άλλο είναι η θεωρία των δύο άκρων από τον “διμέτωπο αγώνα”;», σημειώνει ο Πέτρος Μάρκαρης. «Και το ερώτημα που με βασανίζει είναι: Θα πάμε πίσω στη δεκαετία του ’60; και αν ναι, ποια είναι η δεκαετία του ’60;»

 

 Προκλασική μουσική στο «Φίλιππος Νάκας»

 

Ο βιολονίστας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Artash Terzian και η πιανίστα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Ειρήνη Αντωνιάδου, ερμηνεύουν στην Αίθουσα Συναυλιών Φίλιππος Νάκας (Ιπποκράτους 41 Τηλ.: 210 3634000) κομμάτια της προκλασικής μουσικής (Χέντελ, Σκαρλάτι, Μπαχ, Βιβάλντι, Αλμπιόνι κ.ά.). Το δεύτερο μέρος της συναυλίας περιλαμβάνει ένα δεξιοτεχνικό ρεπερτόριο για βιολί και πιάνο των Σεν Σανς, Ραβέλ, Μπαζίνι.

 

 

Για τη βιομηχανική κληρονομιά στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου

 

Στις 20.00, στην Πινακοθήκη Γιώργου Ν. Βογιατζόγλου (Ελ. Βενιζέλου 63-71, Νέα Ιωνία, Τηλ.: 210-2710472), διάλεξη της Αρχαιολόγου Α’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Ολγας Βογιατζόγλου, με θέμα: «Η Βιομηχανική Κληρονομιά: Κατάθεση στην Προσφυγική Μνήμη – Νέα Ιωνία Αττικής». Οπως σημειώνει η ομιλήτρια: «Η φυσιογνωμία της Νέας Ιωνίας ως προσφυγικού οικισμού έχει αλλοιωθεί και το βιομηχανικό της απόθεμα έχει δραματικά μειωθεί. Το παράδειγμά της, ως κέντρου της κλωστοϋφαντουργίας της Αθήνας, είναι ευνοϊκό για τη μελέτη της προσφοράς των προσφύγων στην οικονομική ζωή του τόπου, συνδεδεμένη άρρηκτα με την ανάπτυξη της βιομηχανίας στη χώρα».

 

 

 «Βρικόλακες» στο Κεφαλληνίας

 

Το έργο του Νορβηγού δραματουργού Ερρίκου Ιψεν «Βρικόλακες», στην Α΄ Σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας (Κεφαλληνίας 16 Κυψέλη, 210-8838727), σε μετάφραση-δραματουργική επεξεργασία Γιώργου Δεπάστα-Στάθη Λιβαθινού, σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, σκηνικά-κοστούμια Ελένης Μανωλοπούλου. Το έργο, που γράφτηκε το 1881, πιθανολογείται ότι ο Ιψεν το έγραψε εξαιτίας του νόθου παιδιού του, που είχε αποκτήσει μόλις σε ηλικία 18 χρόνων με μία υπηρέτρια και που είχε αναγνωρίσει, χωρίς όμως ποτέ να το συναντήσει. Η Ελεν Αλβιγκ, ηρωίδα στο έργο, είναι αυτή που καταστρέφεται στην προσπάθειά της να διασώσει την ηθική της ελευθερία, σέβεται την αστική ηθική, αλλά βγαίνει νικημένη, είτε γιατί αρνήθηκε την προσωπικότητά της είτε γιατί τον ήρωα του έργου, Οσβαλντ, τον βαραίνει η μοίρα μιας τρομερής κληρονομικότητας. Παίζουν: Μπέτυ Αρβανίτη, Γιώργος Κέντρος, Νίκος Χατζόπουλος, Μαρία Κίτσου και Κώστας Βασαρδάνης.

 

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 19.00, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21.00, Κυριακή 20.00. Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη και Παρασκευή 16, 13 ευρώ – Πέμπτη 13, 10 ευρώ (φοιτητικό) – Σάββατο και Κυριακή 19, 13 ευρώ.

 

 

Η Κάρσον στο Αμερικανικό Κολλέγιο

 

[2]Στις 19.00, στο πλαίσιο της σειράς διαλέξεων στη μνήμη του Κ. Φράιαρ, που διοργανώνει το Αμερικανικό Κολλέγιο, η Αν Κάρσον, μία από τις σημαντικότερες ποιήτριες, παρουσιάζει στη βιβλιοθήκη του Deree το έργο της «Antigonick», μια πρωτότυπη διασκευή της Αντιγόνης του Σοφοκλή. Η Κάρσον έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία και διακρίσεις, ανάμεσά τους τα T.S. Eliot Prize, το Griffin Prize, το Lannan Award, το Pushcart Prize, το Guggenheim Fellowship, το MacArthur Fellowship, το PEN Award και έχει λάβει τον τίτλο Μember of the Order of Canada. Διδάσκει κλασική φιλολογία και δημιουργική γραφή στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Εχει μεταφράσει όλα τα ποιήματα της Σαπφώς, καθώς και τραγωδίες του Σοφοκλή και του Ευριπίδη.

 

Θα προλογίσει ο Χάρης Βλαβιανός -μετέφρασε στα ελληνικά την ποιητική συλλογή της «Short Talks» («Λίγα λόγια», εκδόσεις Πατάκης)- ο οποίος σημειώνει για το έργο τής Αν Κάρσον: «Εργο μεγάλου στοχαστικού βάθους, θεματικού εύρους και ρηξικέλευθων πειραματισμών, αποτελεί μία από τις πιο δυναμικές και συναρπαστικές προτάσεις της μεταμοντέρνας ποίησης».

 

 

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=155794