mathites

12/12/13


Γονίδια

Οι βαθμοί στα διαγωνίσματα περισσότερο θέμα βιολογίας

Νέα έρευνα δείχνει πως οι επιδόσεις στα μαθήματα σχετίζονται περισσότερο με τα γονίδια, παρά με την ανατροφή και το περιβάλλον, κυριώς στα θετικά μαθήματα, χωρίς να συνεπάγεται κάποιου είδους βιολογικό προκαθορισμό στη δυνατότητά μας για μάθηση.
      Pin It

Οι γενετικές επιρροές οφείλονται σχεδόν στο 60% για τις διαφορές μεταξύ των μαθητών στις βαθμολογίες των διαγωνισμάτων, κυρίως στα θετικά μαθήματα, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα. Η μελέτη έρχεται να αναζωπυρώσει την παλαιά διαμάχη για το αν η φύση ή η ανατροφή παίζουν μεγαλύτερο ρόλο στις σχολικές επιδόσεις, γέρνοντας τη ζυγαριά υπέρ του βιολογικού παράγοντα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Νίκολας Σέικσαφτ του Ινστιτούτου Ψυχιατρικής του «King’s College» του Λονδίνου, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «PLoS One» ανέλυσαν τις επιδόσεις άνω των 16.000 βρετανών 16χρονων διδύμων.

Το γεγονός ότι οι ταυτόσημοι δίδυμοι με τα πανομοιότυπα γονίδια παίρνουν διαφορετικούς βαθμούς στα διαγωνίσματα, δεν μπορεί να οφείλεται σε γενετικές αιτίες αλλά σε περιβαλλοντικές. Το συμπέρασμα ήταν ότι, κατά μέσο όρο, τα γονίδια ευθύνονται για το 58% των αποκλίσεων των βαθμών στα διάφορα τεστ αντίστοιχα των πανελλαδικών στα θετικά μαθήματα. Αντίθετα, η επιρροή των γονιδίων φαίνεται να είναι μικρότερη (42%) σε καλλιτεχνικά μαθήματα όπως η ζωγραφική και η μουσική.

Οι αποκλίσεις των βαθμών μεταξύ των μαθητών λόγω των διαφορών του περιβάλλοντος δεν ξεπερνούν το 36% κατά μέσο όρο για όλα τα μαθήματα μαζί, θετικά και θεωρητικά. Το υπόλοιπο ποσοστό στις βαθμολογικές αποκλίσεις (6%) αποδίδεται σε περιβαλλοντικούς παράγοντες που είναι ξεχωριστοί για κάθε μαθητή. Ο βρετανός ερευνητής διευκρίνισε ότι «επειδή μελετήσαμε ολόκληρους πληθυσμούς, αυτό δεν σημαίνει πως ο γενετικός παράγων εξηγεί το 60% της επίδοσης ενός ατόμου, αλλά μάλλον το 60% των διαφορών μεταξύ των ατόμων σε ένα πληθυσμό σε μια δεδομένη στιγμή».

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι ένας μεγάλος αριθμός γονιδίων φαίνεται να εμπλέκεται στις σχολικές επιδόσεις, αλλά πολλά αυτά δεν έχουν ακόμα ταυτοποιηθεί και χρειάζονται περαιτέρω έρευνες για να αξιολογηθούν οι επιπτώσεις που έχουν αυτά τα ευρήματα στις εκπαιδευτικές στρατηγικές. Σημαντική παράμετρος του ζητήματος αποτελεί το ότι το εκπαιδευτικό σύστημα έχει ως στόχο να δώσει σε όλα τα παιδιά την ίδια εκπαίδευση. Όσο εξισώνονται οι περιβαλλοντικές συνθήκες στα σχολεία, τόσο οι γενετικές διαφορές «παίρνουν το πάνω χέρι».

Ο κύριος ερευνητής Ρόμπερτ Πλόμιν τόνισε ότι το βασικό μήνυμα της έρευνας είναι πως οι διαφορές στους βαθμούς των μαθητών δεν είναι απλά θέμα προσπάθειας από την πλευρά τους. Μερικά παιδιά έχουν από τη φύση τους τη δυνατότητα να μαθαίνουν πιο εύκολο από ό,τι άλλα» όπως ανέφερε ο καθηγήτης καθώς η φύση καθοδηγεί την ανατροφή και αυτή, με τη σειρά της, ενισχύει κι άλλο τη φύση. Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί με χάρισμα στα μαθηματικά αναζητά φίλους, που επίσης τους αρέσουν τα μαθηματικά και αυτό το φιλικό περιβάλλον τονώνει περαιτέρω την αρχική μαθηματική ικανότητα του παιδιού.

Όμως, ο βρετανός επιστήμονας προειδοποίησε μαθητές και γονείς πως δεν πρέπει να σχηματισθεί η λανθασμένη εντύπωση ότι η προσπάθεια για καλύτερες επιδόσεις είναι περιττή, καθώς σε καμία περίπτωση δεν ισχύει κάποιου είδους βιολογικός προκαθορισμός στην εκπαίδευση. Η λογική του τύπου «δεν έχω τα κατάλληλα γονίδια» είναι λάθος, τόνισε.

Αυτό που πρέπει να κάνει το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, είναι να δίνει όσο γίνεται περισσότερες επιλογές στα παιδιά, ώστε να μπορούν να βρουν διεξόδους για τις έμφυτες κλίσεις τους.

efsyn.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Scroll to top