- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Εξοντώνουν τον «Οδυσσέα»

18/12/13 ΕΛΛΑΔΑ

Κινδυνεύει από βαριά πρόστιμα το σχολείο που λειτουργεί από το 1997 σε εθελοντική βάση και συμβάλλει στην εξομάλυνση εθνικών αντιθέσεων και στη συνάντηση διαφορετικών πολιτισμών

 

Η οικονομική κρίση έχει προσθέσει στους μαθητές του και Ελληνες που επιθυμούν να μάθουν κάποια ξένη γλώσσα

 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Του Νίκου Φωτόπουλου

 

Odisseas [1]Το παλαιότερο και μεγαλύτερο εθελοντικό σχολείο διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας σε μετανάστες, πρόσφυγες και παλιννοστήσαντες απειλείται με λουκέτο ύστερα από έλεγχο της εφορίας! Ο «Οδυσσέας», όπως ονομάζεται, κινδυνεύει να κλείσει καθώς επιβλήθηκαν εις βάρος του εξοντωτικά πρόστιμα για καθαρά τυπικές και γραφειοκρατικές φορολογικές παραβάσεις.

 

«Το σχολείο αυτό, αναπόσπαστο και ενεργό κομμάτι του εκπαιδευτικού και αντιρατσιστικού κινήματος την τελευταία 15ετία, βρίσκεται αντιμέτωπο με το μακρύ χέρι του κράτους, ενός κράτους που βλέπει όλο και πιο εχθρικά κάθε προσπάθεια έμπρακτης αλληλεγγύης και αυτοοργάνωσης», καταγγέλλει στην «Εφ.Συν.» ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Θεσσαλονίκη – Ανοιχτή πόλη», Τριαντάφυλλος Μηταφίδης. Μάλιστα, ο πρόεδρος του «Οδυσσέα», εκπαιδευτικός Αντώνης Γαζάκης, διώκεται ποινικά ως υπεύθυνος κατά τον νόμο και κινδυνεύει -μέχρι την πλήρη αποπληρωμή των προστίμων- με πειθαρχικές διώξεις και απόλυση από την εργασία του.

 

Δωρεάν μαθήματα

 

Η ιστορία της εθελοντικής, δωρεάν διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας σε ενηλίκους ξεκίνησε το 1997 στη Θεσσαλονίκη με μια πρωτοβουλία καθηγητών και δασκάλων που διαπίστωσαν την κρατική ανυπαρξία στο θέμα και την ταυτόχρονη ανάγκη για μια κριτική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε ενηλίκους εργαζόμενους και εργαζόμενες. Οι 10-15 μαθητές της πρώτης χρονιάς σύντομα αυξήθηκαν, ανεβάζοντας τη συμμετοχή σε τριψήφια νούμερα, ενώ τα τελευταία χρόνια ξεπερνούν τους 500. Το ίδιο και με τον μικρό αρχικά πυρήνα των εκπαιδευτικών, που χρόνο με τον χρόνο διευρύνεται. Εως τώρα υπολογίζεται ότι μαθήματα έχουν παρακολουθήσει πάνω από 6.000 μαθητές, ενώ οι εθελοντές που έχουν διδάξει στο σχολείο ξεπερνούν τους 250.

 

Στόχος του σχολείου είναι να αποτελέσει χώρο ανάπτυξης κριτικής στάσης απέναντι στην κοινωνική ανισότητα, εξομάλυνσης εθνικών αντιθέσεων, πεδίο πολιτισμικών ανταλλαγών αλλά και έκφρασης και δημιουργίας. Ετσι λοιπόν διοργανώνει εκδρομές, πολιτιστικές επισκέψεις σε μουσεία και γειτονικές πόλεις, χορούς, προβολές ταινιών, εκθέσεις με έργα των μαθητών, καθώς και παραστάσεις της θεατρικής ομάδας που δημιουργήθηκε το 2000 από τους μαθητές του «Οδυσσέα». Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, εκτός από μαθήματα ελληνικών προσφέρονται και μαθήματα αγγλικών, γαλλικών, γερμανικών, ισπανικών, ρωσικών, ιταλικών.

 

Σήμερα ο «Οδυσσέας» απευθύνεται σε ευρύ φάσμα μεταναστών, παλιννοστούντων και προσφύγων με διαφορετικό κοινωνικό, οικονομικό και μορφωτικό επίπεδο. Στις ομάδες αυτές η οικονομική κρίση έχει προσθέσει πια και ντόπιους Ελληνες που επιθυμούν να ανανεώσουν τις γνώσεις τους σε κάποια ξένη γλώσσα ή να μάθουν μια νέα (είναι χαρακτηριστικό ότι περίπου το 1/3 των μαθητών φέτος είναι Ελληνες).

 

Εξοντωτικά πρόστιμα

 

Η κρίση όμως έχει δυσχεράνει ακόμη πιο πολύ και την πάντα δύσκολη χρηματοδότηση του «Οδυσσέα», η οποία βασίζεται στις εισφορές μελών, φίλων και συλλογικοτήτων και όχι σε παχυλές κρατικές ή ευρωπαϊκές επιχορηγήσεις. Αυτό το γεγονός δεν απέτρεψε, ύστερα από έλεγχο της Εφορίας το 2012, την επιβολή εις βάρος του κυριολεκτικά εξοντωτικών προστίμων για καθαρά τυπικές και γραφειοκρατικές φορολογικές παραβάσεις, χωρίς να χρωστάει πουθενά και δίχως να υπάρχει η παραμικρή υποψία κερδοσκοπίας.

 

Μια οργάνωση της οποίας τα μέλη, χωρίς κανένα οικονομικό αντάλλαγμα, έδωσαν και δίνουν απλόχερα χρόνο, γνώσεις, ακόμη και χρήματα, κλήθηκε, σε μια περίοδο με μηδενικά έσοδα, να πληρώσει ούτε λίγο ούτε πολύ 62.000 ευρώ – την ίδια στιγμή που οι χιλιάδες αμαρτωλές offshore εταιρείες μένουν στο απυρόβλητο…

 

Το Δ.Σ. της Γ’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης καλεί κάθε άτομο και συλλογικότητα να συμπαρασταθούν και να στηρίξουν με κάθε δυνατό τρόπο τον «Οδυσσέα» στην πιο δύσκολη περιπέτεια του ταξιδιού του, όχι μόνο για να συνεχίσει το έργο του, αλλά και για να βγει πιο δυνατός από αυτή τη δοκιμασία.

 

«Ειδικά απευθυνόμαστε στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, την ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ, και τις καλούμε να ενισχύσουν με κάθε τρόπο αυτή την προσπάθεια», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=160286