aravoniastika

21/01/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «Περσινή αρραβωνιαστικιά» ανέβηκε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αναζητώντας το παιδί που υπήρξαμε

Η ομάδα Elephas tiliensis διάλεξε ένα από τα διηγήματα του βιβλίου που έφερε το 1984 τη Ζυράννα Ζατέλη στο προσκήνιο για μια παράσταση, η οποία μας βυθίζει στον ανεξιχνίαστο κόσμο του ίδιου του εαυτού μας.
      Pin It

Η ομάδα Elephas tiliensis διάλεξε ένα από τα διηγήματα του βιβλίου που έφερε το 1984 τη Ζυράννα Ζατέλη στο προσκήνιο για μια παράσταση, η οποία μας βυθίζει στον ανεξιχνίαστο κόσμο του ίδιου του εαυτού μας

 

Της Εφης Μαρίνου

 

23234TΗ «Περσινή αρραβωνιαστικιά», το πρώτο διήγημα του πρώτου βιβλίου της σπουδαίας πεζογράφου Ζυράννας Ζατέλη, μεταφέρεται για πρώτη φορά στο θέατρο. Παίζεται ήδη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου από την Ομάδα Elephas tiliensis, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Αγαρτζίδη και Δέσποινας Αναστάσογλου.

 

Παραμονή Πρωτοχρονιάς του 1961. Ενα κορίτσι αρραβωνιάζεται τον Μάρκο. Τη βλέπουμε, γυναίκα πια, να θυμάται το γεγονός που επικυρώνει την είσοδό της στην περίοδο που η ίδια αποκαλεί «πρώτη μοναξιά της ζωής της». Πρόκειται για ένα ποιητικό παραμύθι που με τρόπο υπαινικτικό, αλλά και ωμό, αναφέρεται στη γυναικεία σεξουαλικότητα, τις κρυφές επιθυμίες, τον φόβο και την έλξη του θανάτου, τη σύνδεση της καθημερινής πραγματικότητας με το μεταφυσικό, τη φαντασία και τη μαγεία.

 

Η «Αρραβωνιαστικιά», με κίνητρο την ασίγαστη περιέργεια, εισδύει ήσυχα και ουσιαστικά στον διαφορετικό κόσμο του άλλου, επινοεί μια καινούργια γλώσσα μυστική και ακατανόητη, μένει ακίνητη για ώρες μπροστά στον αρραβωνιαστικό της προκειμένου να «ξαλαφρώσει από το βάρος και την αοριστία ενός κόσμου γεμάτου αντιθέσεις που την περιτριγυρίζει, τη φοβίζει και δεν την αφήνει να ησυχάσει». Η ιστορία βουτάει στο καζάνι της πρώτης αφύπνισης και σοκάρει μέσα από την απλότητα και το χιούμορ της, αποκαλύπτοντας τους μυστικούς και θαυμάσιους μηχανισμούς της ανθρώπινης ψυχής.

 

Ακολουθώντας τον ονειρικό λόγο της Ζυράννας Ζατέλη οι δυο σκηνοθέτες προσέγγισαν το έργο με τη σκηνική συνθήκη τριών ερμηνευτών σαν μια φιγούρα πολλαπλασιασμένη σε τρεις (Ξένια Θεμελή, Σύρμω Κεκέ, Τατιάνα-Αννα Πίττα). Οποιος τις κοιτάει για πρώτη φορά, αμφιβάλλει αν τις βλέπει στην πραγματικότητα και όχι σε κάποιο όνειρο ή τέχνασμα.

 

«Η παιδική ηλικία είναι το μέρος εκείνο όπου βιώθηκαν τα πρώτα συναισθήματα, ατόφια, σαρωτικά και επικίνδυνα» υπογραμμίζουν οι σκηνοθέτες. «Οι άνθρωποι είμαστε «προικισμένοι» από τη φύση να προσαρμοζόμαστε ακόμα και σε συνθήκες ανείπωτης σκληρότητας, προκειμένου να επιβιώσουμε. Η ψυχή μας όμως θυμάται ό,τι ως ενσυνείδητα όντα χάσαμε ή ξεχάσαμε. Αυτή τη λανθάνουσα μνήμη, που διατρέχει ακέραια την παιδική ηλικία και βιώνεται λαθραία και ασυνείδητα από τον ενήλικα, αναζητούμε στην εργασία μας. Μπορεί να διακρίνει κανείς πολλές παραλλαγές του εαυτού του, ανατρέχοντας στο παρελθόν. Το παιδί που υπήρξαμε είναι η πιο απομακρυσμένη φιγούρα μας. Στη φανταστική εικόνα του παιδιού, που έχουμε μπροστά μας, αναγνωρίζουμε ενστικτωδώς τον εαυτό μας. Εχουμε ενιαία αντίληψη γι' αυτόν τον άνθρωπο, που ωστόσο μεγάλωσε, διαφοροποιήθηκε και ενηλικιώθηκε. Το παιδί που υπήρξαμε κάποτε έζησε τα πιο συγκλονιστικά συναισθήματα και ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με τον πόνο, που αναπόφευκτα θα γίνει για τον ενήλικα ένας «παλιός» πόνος. Στην παράσταση ψάχνουμε τα νήματα της σκέψης και των συνειρμών που μας οδηγούν στο πεδίο του «παλιού πόνου» και τους μηχανισμούς που μας απομακρύνουν από αυτό, προκειμένου να συνεχίσουμε να ζούμε. Μένοντας μακριά καταφέρνουμε να αφαιρέσουμε το βάρος από το γεγονός που δεν αντέχουμε πια και δεν αντιστοιχεί στον τωρινό μας εαυτό. Επιστρατεύουμε το χιούμορ ή το χάνουμε εντελώς. Αυτή η αναζήτηση φέρνει στην επιφάνεια βαθιές και ξεχασμένες αισθήσεις, ακατανόητες χειρονομίες και αλλόκοτα όνειρα συνθέτοντας τη φιγούρα του αθώου, ευφάνταστου και γενναίου ανθρώπου που υπήρξαμε κάποτε. Η «Περσινή αρραβωνιαστικιά» αφουγκράζεται το κάθε νεύρο αυτής της διαδρομής χώνοντας μαλακά τα δάχτυλά της στον ανεξιχνίαστο και μυστηριωδώς φιλόξενο κόσμο του εαυτού μας».

* ΙNFO: Θέατρο Του Νέου Κόσμου – ΔΩΜΑ (Αντισθένους 7 και Θαρύπου, Ν. Κόσμος, τηλ.: 210-9212900) «Περσινή αρραβωνιαστικιά» της Ζυράννας Ζατέλη. Σκηνοθεσία Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου. Μουσική: costinho (Κωστής Ζουλιάτης). Σκηνικός χώρος – κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού. Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα. Επιμέλεια κίνησης: Ξένια Θεμελή. Παίζουν: Ξένια Θεμελή, Σύρμω Κεκέ, Τατιάνα-Αννα Πίττα. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21.15, Κυριακή 19.00.

 

[email protected]

 

Scroll to top