29/06/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η δημιουργία «σώζει» από τη μοναξιά

Το Facebook μάς απομακρύνει από τους φίλους μας, μας κάνει αντικοινωνικούς και προκαλεί προβλήματα τις σχέσεις μας, σύμφωνα με μια έρευνα. Αλήθεια δεν είναι.
      Pin It

Το Facebook μάς απομακρύνει από τους φίλους μας, μας κάνει αντικοινωνικούς και προκαλεί προβλήματα τις σχέσεις μας, σύμφωνα με μια έρευνα. Αλήθεια δεν είναι;

 

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη

 

ΒΑΛΙΑ ΚΑΙΜΑΚΗΚαι πάνω που είχα αράξει στον υπολογιστή κι έψαχνα μια «δυνατή» ανάρτηση, να τραβήξω πολλά Like και ν’ ανέβει κάπως η αυτοπεποίθησή μου και να ξεκινήσω την επομένη με μπόλικο κουράγιο ν’ αντιμετωπίσω τη μέρα… χτυπάει το τηλέφωνο. Οι γείτονες: «Φτιάξαμε Ceasars’ σπιτική, τσακίσου κι έλα με τις πιτζάμες».

 

Α! Δεν είναι πράγματα αυτά. «Δεν μπορώ, βρε παιδιά, έχω δουλειά». «Τσακίσου, βγες από το Facebook κι έλα εδώ», ήταν η αντίδραση.

 

Παραμύθι; Για μένα, που μόλις δω πόρτα εξαφανίζομαι, πιθανόν. Για πολλούς όμως όχι. Διάβαζα (πριν με πάρουν τηλέφωνο) μια έρευνα από την Αυστραλία που έδειχνε ότι το Facebook μάς απομακρύνει από τους φίλους μας, μας κάνει αντικοινωνικούς και προκαλεί προβλήματα στις σχέσεις μας. Σύμφωνα με έρευνα, το 50% των Αυστραλών ηλικίας 18-34 ετών ξοδεύει περισσότερο χρόνο με το Facebook από ό,τι με τους φίλους του, την οικογένειά του ή με τη σχέση του. Επιπλέον, οι περισσότεροι ομολογούν πως αν δεν ήταν το Facebook θα αφιέρωναν περισσότερο χρόνο για να βρεθούν με τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Η μελέτη αναφέρει επίσης πως περισσότερες προσωπικές πληροφορίες γύρω από τη ζωή τους τείνουν να κοινοποιούν στο Facebook οι χρήστες που βιώνουν μοναξιά. Συγκεκριμένα, μελετώντας τα προφίλ συνολικά 616 γυναικών στο Facebook, οι ερευνητές του αυστραλιανού Πανεπιστημίου Τσαρλς Σταρτ διαπίστωσαν ότι οι πιο «ενεργοί» χρήστες ήταν συνήθως άτομα μοναχικά και πιο αποκομμένα από το κοινωνικό σύνολο.

 

Κι αυτό μπορείς να το καταλάβεις. Υπάρχει χειρότερο από τη μοναξιά; Οσο για τα κοινωνικά δίκτυα, σε μπλέκουν σ’ έναν φαύλο κύκλο. Οι έφηβοι, ωστόσο, υποφέρουν περισσότερο. Μια τελευταία υπόθεση που ήρθε στο φως ήταν εκείνη δύο ανδρών, ηλικίας 28 και 32 ετών, οι οποίοι χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα προφίλ, επικοινωνούσαν μέσω Skype και Facebook με ανήλικους και σύμφωνα με τις καταγγελίες των γονέων τούς αποσπούσαν με τη χρήση ψυχολογικής βίας φωτογραφίες με άσεμνο περιεχόμενο, ενώ στη συνέχεια τα εξανάγκαζαν σε ερωτικές συνευρέσεις. Στη μία περίπτωση, μάλιστα, για να μη διακόψει η ανήλικη την επικοινωνία μαζί τους, την απειλούσαν ότι θα δημοσίευαν στο διαδίκτυο φωτογραφίες της.

 

facebookΧρειάζεται σχολιασμός; Ποιος «κοινωνικός» έφηβος κάθεται κλειδωμένος μπροστά σ’ έναν υπολογιστή; Να υποκύπτει σε εκβιασμούς ή να «διαφημίζει» την προσήλωσή του στον Σατανά και ν’ αναφέρει στοιχεία για τη δολοφονία που διέπραξε; (Ο φόνος της σαραντάχρονης ως θυσία στον σατανά στη Γλυφάδα, στην παραλία της Αττικής.)

 

Υπάρχουν οι διαταραγμένες προσωπικότητες, υπάρχουν τα προβλήματα της εφηβείας, υπάρχει και το κακό κλίμα στο σπίτι. Και όταν ο έφηβος δεν έχει στέρεο κοινωνικό πλαίσιο εκτός σπιτιού, εύκολα μπορεί να βρει διέξοδο στις ευκαιριακές γνωριμίες του διαδικτύου. Μιλάω πολύ συχνά με γονείς. Με ρωτούν, αλλά δεν έχω τι να τους απαντήσω. Το μόνο που μπορώ να τους κάνω να καταλάβουν είναι ότι το πρόβλημα δεν βρίσκεται ούτε στο Facebook ούτε στα ηλεκτρονικά παιχνίδια στα οποία εθίζονται τα παιδιά. Βρίσκεται στο σπίτι, στο σχολείο, στη γειτονιά. Εκεί θα πρέπει να το ψάξουν.

 

Αλλά από την άλλη, όπως έχουν δείξει πολλές μελέτες (δείτε αυτή http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0069841 για παράδειγμα) το Facebook μεγεθύνει τη μοναξιά. Οσο περισσότερο οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όσο περισσότερο σερφάρουν, τόσο πιο μόνοι νιώθουν.

 

Και η μοναξιά δεν είναι το μόνο «κακό» συναίσθημα που επηρεάζεται. Το ίδιο συμβαίνει και με τη ζήλια (και την ερωτική και τη ζήλια προς αυτό που δεν έχουμε), την αποξένωση και πολλά άλλα.

 

Ωστόσο οι ερευνητές (http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1753613) μας λένε και κάτι αισιόδοξο. Οταν δημιουργούμε περιεχόμενο, όταν είμαστε ενεργοί χρήστες και όχι παθητικοί καταναλωτές, τότε κυριαρχούν τα θετικά συναισθήματα και η αίσθηση της επιτυχίας. Αυτό ίσως θα πρέπει να δείξουμε στους εφήβους. Πώς να είναι δημιουργικοί ΚΑΙ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

 

 

…………………………………………

 

 

 

e-ΕΙΔΗΣΕΙΣ

 

 

* Ολοκληρώθηκε ο Α’ Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Ταινιών Μικρού Μήκους Βιντεομουσεία 2014 με θέμα «Ο κόσμος γύρω μας – ο κόσμος όπως τον ζούμε». Εκπαιδευτικοί και γονείς παρακολούθησαν στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης τις 11 μαθητικές ταινίες που διακρίθηκαν, μέσα από τις οποίες οι μαθητές μίλησαν για θέματα που τους απασχολούν -τη σχολική βία, την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, το πέρασμα στην εφηβεία κ.ά.- με ιδιαίτερη ευαισθησία, χιούμορ και πρωτοτυπία.

 

 

* Η καινούργια παιχνιδοκονσόλα XBOX One της Microsoft θα πωλείται και στην Ελλάδα από τις 5 Σεπτεμβρίου ξεκινώντας από την τιμή των 399€. Κάθε συσκευασία θα περιλαμβάνει μια κονσόλα –με 500GB σκληρό δίσκο, Blu-ray, και ενσωματωμένο Wi-Fi–, ένα ασύρματο χειριστήριο και μια δοκιμαστική συνδρομή 14 ημερών στην υπηρεσία XBOX Live Gold. Επιπλέον, θα κυκλοφορήσει και το XBOX One με τον αισθητήρα του Kinect στην τιμή των 499€.

 

 

* Σήμερα και αύριο προλαβαίνετε να επισκεφθείτε στον σταθμό του μετρό στο Σύνταγμα την πρώτη εικονική βιβλιοθήκη στην Ελλάδα. Χάρη στην εφαρμογή Cosmotebooks FastBuy για Smartphones και σε συνδυασμό με την τεχνολογία των QR Codes με μόνο τρεις κινήσεις οι επισκέπτες μπορούν να αγοράσουν το βιβλίο που θα τους συντροφεύει στις καλοκαιρινές τους διακοπές και να το παραλάβουν όπου και αν βρίσκονται.

 

 

……………………………………..

 

 

e-ΑΣΦΑΛΕΙΑ

 

Δύο από τις πιο επικίνδυνες επιχειρήσεις οικονομικής απάτης του κόσμου, το Gameover Zeus botnet και το δίκτυο ransomware (ζητά λύτρα για να αποσυρθεί από το σύστημα και να ξεκλειδώσει τα αρχεία του ο χρήστης) Cryptolocker, «ξηλώθηκαν» από το FBI.

 

Το Gameover Zeus είναι υπεύθυνο για εκατομμύρια μολυσμένα συστήματα σε όλο τον κόσμο από τις αρχές Σεπτεμβρίου του 2011. Συνήθως διανέμεται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και παρουσιάζεται ως τιμολόγιο. Οταν ο χρήστης που έχει μολυνθεί επισκέπτεται την ιστοσελίδα του τραπεζικού του λογαριασμού μέσω ενός εκτεθειμένου υπολογιστή, το Gameover παρακολουθεί σε απευθείας σύνδεση την ηλεκτρονική συναλλαγή, χρησιμοποιώντας μια τεχνική γνωστή ως man-in-the-browser (MITB). Ετσι μπορεί να εμφανίσει παραπλανητικά μηνύματα τραπεζικής ασφάλειας στον χρήστη με στόχο να αποκτήσει πληροφορίες για την έγκριση της συναλλαγής. Από τη στιγμή που οι επιτιθέμενοι λάβουν αυτές τις πληροφορίες, μπορούν πλέον να τροποποιήσουν τις τραπεζικές συναλλαγές των χρηστών και να υποκλέψουν τα χρήματά τους. Το Cryptolocker είναι μία από τις πολυάριθμες απειλές ransomware, οι οποίες επιχειρούν να αποσπάσουν χρήματα από τα θύματά τους, κλειδώνοντας τον υπολογιστή τους ή κρυπτογραφώντας τα αρχεία τους.

 

Είναι μία από τις πιο επικίνδυνες παραλλαγές του ransomware, δεδομένου ότι χρησιμοποιεί ισχυρή κρυπτογράφηση που δεν μπορεί να παραβιαστεί. Η απειλή εμφανίστηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο 2013 και έχει κεντρίσει το δημόσιο ενδιαφέρον, επειδή τα θύματα που δεν έχουν κάνει backup τα αρχεία τους κινδυνεύουν να τα χάσουν αν δεν πληρώσουν τα λύτρα.

 

Τα Ransomware, συμπεριλαμβανομένου και του Cryptolocker, αποδείχθηκε ότι είναι εξαιρετικά προσοδοφόρα για τους επιτιθέμενους. Οι έρευνες της εταιρείας Symantec δείχνουν ότι κατά μέσο όρο το 3% των μολυσμένων χρηστών θα πληρώσει τα λύτρα. Οι διανομείς ransomware έχουν αναμφίβολα κερδίσει δεκάδες εκατομμύρια δολάρια το προηγούμενο έτος. Τα θύματα συνήθως έχουν προσβληθεί από spam emails, τα οποία χρησιμοποιούν τακτικές «social engineering» για να τους δελεάσουν να ανοίξουν το συνημμένο αρχείο zip.

 

[email protected]

 

Scroll to top