13/07/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Υπάρχει και κουμπί «off»

Την περασμένη εβδομάδα διεκδικήσαμε το δικαίωμα στη βαρεμάρα. Σήμερα θα πάμε λίγο παρακάτω και θα διεκδικήσουμε το πάτημα του κουμπιού «off» της συσκευής μας.
      Pin It

ΒΑΛΙΑ ΚΑΙΜΑΚΗΓράφει η Βάλια Καϊμάκη

 

Το καλοκαίρι, άλλωστε, είναι η κατάλληλη περίοδος γι’ αυτό. Στην παραλία ή στη βόλτα, το κινητό δεν μπορεί παρά να είναι μόνο εργαλείο μέχρι να κλείσουμε το ραντεβού και να συναντηθούμε… Μετά πρώτες έρχονται οι ανθρώπινες επαφές. Εκτός αν είσαστε από εκείνους που παίρνουν κι αδιάβροχη θήκη για να κατεβαίνουν στον βυθό με το κινητό παρέα.

 

Το κίνημα slow technology, το οποίο εμφανίζεται όλο και πιο έντονα τους τελευταίους μήνες, έχει τις ρίζες του στη φιλοσοφία του «αργού», μια πολιτιστική πρακτική που υποστηρίζει πως οι ρυθμοί μας θα πρέπει να είναι πιο αργοί σε όλες τις δράσεις μας. Ενα από τα καλύτερα παραδείγματα είναι το κίνημα slow food, το οποίο στηρίζει μια πιο ενσυνείδητη (και αργή φυσικά) αγορά, προετοιμασία και κατανάλωση φαγητού (δείτε εδώ http://www.monde-diplomatique.gr/spip.php?article222) εδώ και περίπου μια εικοσαετία.

 

Οπως κάνουμε κακό στον εαυτό μας όταν καταναλώνουμε φαγητό αλόγιστα, κάνοντας ταυτόχρονα και άλλα πράγματα (βλέποντας τηλεόραση –τα περίφημα αμερικανικά κατεψυγμένα TV-dinners- ή ακόμα χειρότερα μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή ή και βιαστικά στον δρόμο), έτσι και η τεχνολογία, όταν γίνεται αυτοματισμός ή καταναγκασμός, μας βλάπτει.

 

Η «αργή τεχνολογία» μάς επιτρέπει να έχουμε στιγμές «πνευματικής ανάπαυλας» και μας προτρέπει ν’ αλλάξουμε τις προτεραιότητές μας από την πιο αποτελεσματική χρήση της τεχνολογίας, στη βέλτιστη χρήση της τεχνολογίας. Στοχεύει και στην «ποσότητα» αλλά και στην «ποιότητα» της κατανάλωσης τεχνολογίας.

 

Δυστυχώς, η τεχνολογία μάς βρήκε απροετοίμαστους. Εισέβαλε στη ζωή μας χωρίς κανόνες χρήσης, χωρίς εγχειρίδιο. Οπως και πολλά άλλα πράγματα, αλλά εκεί υπάρχει η συλλογικότητα για να μας ξελασπώσει. Στη χρήση της τεχνολογίας δεν λειτουργεί, ωστόσο, καμία συλλογικότητα, πολύ απλά γιατί δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμα οι «ορθές πρακτικές».

 

Τι να κάνουμε, λοιπόν; Εψαξα και βρήκα (κι έκλεψα) στο Huffington post μερικές εξαίρετες συμβουλές για να εφαρμόσουμε και στην οικογένεια. Κάποιες από αυτές τις εφαρμόζουμε ήδη και στο δικό μας σπίτι, χωρίς να το έχουμε θεωρητικοποιήσει. Δοκιμάστε και θα με θυμηθείτε.

 

1. Βάζουμε «ζώνες χωρίς τηλέφωνο» και χωρίς άλλες συσκευές (και για παιδιά και για ενήλικους), έτσι ώστε να περάσουμε καλά όλοι μαζί. Τέτοιες στιγμές μπορεί να είναι τα γεύματα, οι διαδρομές με το αυτοκίνητο, οι οικογενειακές βόλτες, μια ώρα πριν από τον βραδινό ύπνο.

 

2. Μαθαίνουμε ξανά να περιμένουμε: σε μια ουρά, στον γιατρό, στο λεωφορείο, στο μετρό, απλώς να καθόμαστε και να περιμένουμε. Κανείς δεν ξέρει τι σκέψεις θα περάσουν από το κεφάλι μας ή σε ποιες συζητήσεις θα εμπλακούμε, αν τα χέρια μας είναι ελεύθερα και τα μάτια μας ψηλά.

 

3. Βλέπουμε τηλεόραση αραχτοί στον καναπέ; Κοιτάμε μόνο την οθόνη! Αποκλείουμε άλλες οθόνες συσκευών ταυτόχρονα με την τηλεόραση.

 

4. Ζούμε και χωρίς φωτογραφίες. Στη βόλτα, στο γεύμα, στο θέατρο, στο πάρκο. Ας μην βγάλουμε το κινητό και ας μην τραβήξουμε φωτογραφία. Ας ζήσουμε απλές στιγμές που θα εντυπωθούν στην καρδιά μας και όχι στο κινητό.

 

5. Προτιμάμε να λέμε «πες μου» και όχι «δείξε μου». Είναι τόσο εύκολο να μπούμε στο Ιντερνετ και να βρούμε αυτό που θέλουμε, και μάλιστα σε βίντεο… ας μην το κάνουμε όμως, ας συζητήσουμε καλύτερα.

 

6. Ξεκινάμε και τελειώνουμε την ημέρα χωρίς συσκευές. Τις κλείνουμε εντελώς και σεβόμαστε τον ύπνο μας.

……………………………………..

 

e-Εκπαίδευση

 

Είναι γνωστά ως «MOOC» (Massive Open Online Courses), σε ελεύθερη ελληνική απόδοση: μαζικά και ανοιχτά μαθήματα στο Διαδίκτυο. Τα περισσότερα πανεπιστήμια που προσφέρουν τέτοιου είδους εκπαίδευση συγκεντρώνονται σε πλατφόρμες όπως η Coursera, η edX, η Canvas Network, όπου μπορεί κανείς να παρακολουθήσει μαθήματα επιστήμης, οικονομίας, ιστορίας, αυτοβελτίωσης και εκατοντάδες ακόμη.

 

Το ενδιαφέρον και από ελληνικής πλευράς είναι μεγάλο και δεν υπάρχει περίπτωση να μη συναντήσεις και Ελληνες όταν παρακολουθήσεις κάποιο από αυτά τα μαθήματα, τα οποία με ένα μικρό αντίτιμο προσφέρουν στους συνεπείς και διαβαστερούς σπουδαστές και εγκεκριμένο πιστοποιητικό παρακολούθησης. Μόνο πρόβλημα: τα μαθήματα είναι στα αγγλικά με υπότιτλους στις «μεγάλες» γλώσσες: γαλλικά, ισπανικά, και… κινέζικα.

 

Ετσι, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης έρχεται, πρώτο στη χώρα μας, να υπερπηδήσει το γλωσσικό εμπόδιο προσφέροντας τέτοιου είδους μαθήματα. Κυρίως για τους δικούς του φοιτητές, αλλά και ανοίγοντας σιγά σιγά στο ευρύ κοινό. Η προετοιμασία ξεκίνησε εδώ και χρόνια, αλλά ουσιαστικά από τον Φεβρουάριο του 2013 βρίσκεται σε χρήση η ηλεκτρονική πλατφόρμα «eclass.auth.gr», όπου μπορεί κανείς να βρει το ψηφιακό υλικό (ηχογραφημένες και βιντεοσκοπημένες διαλέξεις καθηγητών, σημειώσεις μαθημάτων, ασκήσεις, προτεινόμενη βιβλιογραφία και αξιολόγηση) για 27 προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα από κάθε τμήμα και σχολή του πανεπιστημίου. Κάθε μάθημα αποτελεί μια πλήρη σειρά διδασκαλιών ενός εξαμήνου.

 

Σήμερα είναι έτοιμα προς επεξεργασία 250 μαθήματα από τα 42 τμήματα του ιδρύματος, τα οποία αναμένεται να «ανεβούν» στην πλατφόρμα μέχρι τα Χριστούγεννα. Στόχος είναι να ετοιμαστούν και να δημοσιοποιηθούν συνολικά 1.000 μαθήματα μέχρι τον Οκτώβριο του 2015, οπότε αναμένεται να ολοκληρωθεί το έργο «opencourses», το οποίο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και αναπτύσσεται σε όλα τα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας με σκοπό τη διάνοιξη της γνώσης στο ευρύ κοινό, την εξωστρέφεια και το άνοιγμα των ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων προς την κοινωνία για ανοιχτή πρόσβαση σε όλους, όπως για παράδειγμα της πρόσβασης από ΑμεΑ.

 

Ενα από τα πρώτα μαθήματα που θ’ αναρτηθούν με την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους είναι η Μεταφραστική Διαμεσολάβηση για τον Τουρισμό του τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ. Στο πλαίσιο του μαθήματος, οι προπτυχιακοί φοιτητές του τμήματος παρακολούθησαν μία βιωματική εμπειρία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, σκοπός του οποίου ήταν η κατανόηση της παράδοσης αιώνων που ενώνουν αλλά και διαφοροποιούν τους μεσογειακούς λαούς και, συγκεκριμένα, την Ιταλία και την Ελλάδα, μέσα από την προετοιμασία θερινών συνταγών της ελληνικής και ιταλικής παραδοσιακής κουζίνας. Στο μάθημα δίδαξε η δασκάλα ιταλικής γλώσσας, Rosaria Gulisano, και η καθηγήτρια Μεταφρασεολογίας του Τμήματος Ιταλικής του ΑΠΘ, Ελένη Κασάπη, ενώ οι φοιτητές γεύτηκαν τα εδέσματα που ετοιμάστηκαν. Δυστυχώς, η τεχνολογία δεν έχει προχωρήσει τόσο και όσοι παρακολουθήσουν το μάθημα διαδικτυακά θα δουν, αλλά δεν θα γευτούν τις μεσογειακές λιχουδιές.

 

………………………………………

 

e-ΕΙΔΗΣΕΙΣ

 

*Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, στο πλαίσιο της Δράσης Α2 του Εργου ΣΤΗΡΙΖΩ 1, ανέπτυξε την υπηρεσία Διαμοιρασμού Αρχείων του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ). Η υπηρεσία παρέχει τη δυνατότητα αποθήκευσης, διαχείρισης και διαμοιρασμού αρχείων μεταξύ των χρηστών του ΠΣΔ μέσω web-based περιβάλλοντος με χρήση σύγχρονων τεχνολογιών και είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση http://myfiles.sch.gr.

 

*Οι «φορετές» συσκευές κυκλοφόρησαν ήδη. Περιμένοντας τα Google glass, μπορούμε να φορέσουμε το βραχιόλι SmartBand SWR10 της Sony, το οποίο επικοινωνεί με το Android κινητό μας και καταγράφει στα μέρη που επισκεφθήκαμε, τη μουσική που ακούσαμε, τα παιχνίδια που παίξαμε και τα βιβλία που διαβάσαμε. Μπορούμε να δούμε πόσο περπατήσαμε, πόσο τρέξαμε, πόσο κοιμηθήκαμε και ακόμη να ξυπνήσουμε εύκολα την κατάλληλη στιγμή. Προτεινόμενη τιμή λιανικής, 99 ευρώ.

 

*Στη διεύθυνση http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra-2014-handbook-data-protection-law-2nd-ed_el.pdf θα βρείτε στα ελληνικά ένα καινούργιο εγχειρίδιο σχετικά με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Εκπονήθηκε από τον Οργανισμό Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ενωσης και το Συμβούλιο της Ευρώπης, σε συνεργασία με τη Γραμματεία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Στόχος του εγχειριδίου είναι η ευαισθητοποίηση και ο εμπλουτισμός των γνώσεων σε θέματα κανόνων προστασίας προσωπικών δεδομένων στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Συμβουλίου της Ευρώπης, αφού φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως βασική αναφορά για τους αναγνώστες.

 

[email protected]

 

Scroll to top