03/08/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ

Από τη «μηδενική ανοχή» στο «Όραμα Μηδέν»

Οι αμερικανοσπουδαγμένοι και αμερικανόπνευστοι κυβερνήτες μας αποστρέφουν το βλέμμα από τον τρόπο που επιχειρεί να μηδενίσει τα θύματα των τροχαίων ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης.
      Pin It

Το παράδειγμα της Νέας Υόρκης και του εκεί δημάρχου Τζουλιάνι θαύμασε αλλά και υιοθέτησε η ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη επί Δένδια, ανάγοντας τη «μηδενική ανοχή» σε υπέρτατη αξία. Αμέσως μετά την επίσκεψή του (24.4.2013) στη μεγαλούπολη των 11 εκατ. κατοίκων, ο Νίκος Δένδιας είχε δηλώσει σε συνέντευξη στη ΝΕΤ: «Το ευρύτερο περιβάλλον της χώρας είναι περιβάλλον τελείως ασταθές. Βλέπουμε μια κατάσταση επιδεινούμενη. Η Νέα Υόρκη έχει ένα παράδειγμα τέτοιο, αφενός μεν με τη μεγάλη αναδιάρθρωση της δικής της αστυνομίας και την καταπολέμηση της εγκληματικότητας επί της εποχής Τζουλιάνι και αφετέρου με την πολύ μεγάλη παρουσία του FBI στα άδυτα της τρομοκρατίας μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου. Αυτά λοιπόν τα δύο προσπάθησα να ζητήσω, για να μπορέσουμε να έχουμε και εμείς την τεχνογνωσία στην Ελλάδα».

 

Oπως έγραφε το «Βήμα» λίγες βδομάδες μετά τις εκλογές του 2012, «σχέδιο «μηδενικής ανοχής» α λα Νέα Υόρκη είναι έτοιμη να εφαρμόσει η ΕΛ.ΑΣ. Το σχέδιο διαμορφώθηκε έπειτα από επαφές του υπουργού Δημόσιας Τάξης κ. Νίκου Δένδια με τον τέως δήμαρχο Ρούντι Τζουλιάνι και τον πρώην ανώτατο αξιωματικό της Αστυνομίας Γουίλιαμ Μπράιτον ο οποίος είχε προχωρήσει στη χαρτογράφηση της εγκληματικότητας στην πόλη για τον εντοπισμό των προβληματικών περιοχών και τη λήψη των ανάλογων μέτρων που αποκατέστησαν την τάξη» (26.8.2012).

 

Δύο χρόνια αργότερα, ο Αρης Σπηλιωτόπουλος βάσιζε την αποτυχημένη προεκλογική εκστρατεία του για τον δήμο της Αθήνας στο ίδιο δόγμα της μηδενικής ανοχής και στις προσωπικές του διασυνδέσεις με την ομάδα Τζουλιάνι.

 

Ενας αλλιώτικος δήμαρχος

 

Ο Μπιλ ντε Μπλάζιο, νυν δήμαρχος της Νέας Υόρκης, είχε υπηρετήσει τρία χρόνια στη θέση του Συνηγόρου του Πολίτη. Ανέπτυξε πρωτοβουλίες που αποκάλυψαν ρατσιστικές πρακτικές της αστυνομίας στη Νέα Υόρκη, διακρίθηκε για πρωτοποριακές παρεμβάσεις στην προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών. Εδωσε μάχες για μέτρα κοινωνικής πρόνοιας υπέρ των φτωχών, καθώς και για να παραμείνουν ανοικτά δημόσια νοσοκομεία που προορίζονταν να βάλουν λουκέτο, ενώ κατά τη διάρκεια διαμαρτυρίας είχε συλληφθεί από την αστυνομία. Προεκλογικά υποσχέθηκε αύξηση φόρων για τους πλουσιότερους Νεοϋορκέζους προκειμένου να διατεθούν περισσότερα χρήματα για την παιδεία προς όφελος κυρίως των κοινωνικά χαμηλότερων στρωμάτων της πόλης.

 

O κ. ντε Μπλάζιο είχε πρωτοστατήσει κατά της παρουσίας της Χρυσής Αυγής στη Νέα Υόρκη και είχε δηλώσει στην πλατεία Αθηνών στην Αστόρια (5.10.2012): «Στέκομαι εδώ σήμερα για να στείλω ένα ξεκάθαρο μήνυμα στο κόμμα της Χρυσής Αυγής που προσπαθεί να διεισδύσει στη Νέα Υόρκη. Δεν είσαστε ευπρόσδεκτοι σε αυτή την κοινότητα, ούτε σε αυτή την πόλη, ούτε σε αυτήν τη χώρα. Το μίσος και η αδιαλλαξία σας δεν πρόκειται να βρουν ακροατές στο Κουίνς (περιφέρεια της Νέας Υόρκης), τον πιο πολυπολιτισμικό δήμο της Αμερικής, όπου άνθρωποι κάθε φυλής, εθνικότητας και θρησκεύματος ζουν αρμονικά μαζί».

 

Ο δήμαρχος, με ανοιχτή επιστολή στους πολίτες, εξήγησε τους λόγους που τον οδήγησαν στα μέτρα πρόληψης των τροχαίων δυστυχημάτων:

 

«Αγαπητοί φίλοι. Μια ζωή που χάθηκε είναι μια χαμένη ζωή. Και είναι συλλογική ευθύνη όλων μας να διασφαλίσουμε και να σώσουμε κάθε ζωή που μπορούμε, είτε πρόκειται για μια χαμένη ζωή από ένα έγκλημα, είτε εξαιτίας μιας τροχαίας σύγκρουσης.

 

Από τις πρώτες μέρες της διακυβέρνησής μας, δεσμευτήκαμε να αντιμετωπίσουμε αποφασιστικά αυτή την επιδημία των θανατηφόρων τροχαίων, αλλά και των τραυματισμών λόγω τροχαίων. Με αυτή την έκθεση που καταθέτουμε, ουσιαστικά δεσμευόμαστε με ένα φιλόδοξο σχέδιο δράσης.

 

Το βασικό μήνυμα τού σχεδίου “Οραμα Μηδέν” είναι πως οι θάνατοι και οι τραυματισμοί στους δρόμους δεν είναι πλέον αποδεκτοί κι ότι δεν θα θεωρούνται πια οι σοβαρές τροχαίες συγκρούσεις αναπόφευκτες. Αυτές οι τραγωδίες –γιατί για τέτοιες πρόκειται- συμβαίνουν σε κάθε συνοικία, σε όλες τις οικογένειες, ανεξαρτήτως προέλευσης ή τάξης. Συμβαίνουν σε οδηγούς, ποδηλάτες, αλλά το υψηλότερο θανατηφόρο τίμημα πληρώνουν οι πεζοί και κυρίως τα παιδιά μας και οι ηλικιωμένοι.

 

Αυτό είναι κάτι που δεν θα το ανεχτούμε πια. Δίνω αυτή την υπόσχεση ως γονιός, αλλά και ως νέος δήμαρχός σας. Οι κοινότητες πολιτών -αλλά κυρίως– οι οικογένειες που έχασαν αγαπημένους τους έχουν αποδείξει πως μπορούμε να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε και δρούμε. Μαζί θα κάνουμε την πόλη μας ασφαλέστερη».

 

Μοντέλο για μίμηση

 

Σε διπλανές στήλες ο Γιώργος Κουβίδης περιγράφει το μοντέλο που εφαρμόζει ο ντε Μπλάζιο. Ενδιαφέρον, όμως, έχει η σύγκριση των μέτρων που παίρνει στη Νέα Υόρκη με όσα συμβαίνουν στις δικές μας μεγάλες πόλεις.

 

1. Η οργάνωση του «Οράματος Μηδέν»

 

• Νέα Υόρκη: Δημιουργία μόνιμης ομάδας εργασίας «Οραμα Μηδέν» στο γραφείο του δημάρχου. Ιστοσελίδα «Vision Zero» θα συγκεντρώνει στοιχεία από τους πολίτες και θα συντονίζει τις σχετικές πληροφορίες, θα ενημερώνει για επερχόμενα γεγονότα, αλλά και θα παρέχει πληροφόρηση στους πολίτες με παρουσιάσεις σε όλη την πόλη.

 

Θα δημοσιεύει δεδομένα σε σχέση με τις οδικές συγκρούσεις και γενικά την οδική ασφάλεια σε τακτά χρονικά διαστήματα και σε φιλική προς τον χρήστη μορφή.

 

Θα συνεργάζεται με τους κατασκευαστές οχημάτων, θα εκπαιδεύει τους οδηγούς του δήμου και συνεχώς θα αναζητά και θα σχεδιάζει αλλαγές για τα δημοτικά οχήματα.

 

Θα ηγηθεί μιας νομοθετικής εκστρατείας που θα δώσει στον δήμο τη δύναμη να οριοθετήσει αυτός τα όρια ταχύτητας στην πόλη και θα έχει τον έλεγχο των φωτεινών σηματοδοτών κυκλοφορίας. Θα μειώσει το όριο ταχύτητας στην πόλη στα 25 μίλια την ώρα (40 χλμ./ώρα) και θα εφαρμόσει αυστηρότερες κυρώσεις για τους παραβάτες και τους επικίνδυνους οδηγούς.

 

•Ελληνικές πόλεις: Στις μεγάλες ελληνικές πόλεις οι δήμαρχοι δεν έχουν εφαρμόσει κανένα απολύτως νομικό μέτρο πλην του (πλημμελούς) ελέγχου της παράνομης (και οικονομικά αποδοτικής) στάθμευσης και της ασφαλτόστρωσης ενός αριθμού από λακκούβες. Πεζοδρόμια, διαβάσεις τυφλών και πεζόδρομοι αποτελούν στόχο όλων των τροχοφόρων, ενώ ακόμα και σήμερα εταιρείες με «καλυμμένα» χαρακτηριστικά συνεχίζουν την επικερδή τοποθέτηση παράνομων πινακίδων που στοιχίζουν ακόμα και σε ανθρώπινες ζωές, αλλά αποδίδουν τεράστια κέρδη στους επιχειρηματίες.

 

Εδώ αξίζει να θυμίσουμε ότι η Ελλάδα κατάργησε απολύτως τη δημοτική αστυνομία, τους σχολικούς φύλακες και ό,τι άλλο δεν εμπίπτει στην άμεση καταστολή.

 

Κανένα πρόγραμμα για την οδική ασφάλεια δεν υλοποιείται από καμιά περιφέρεια ή δήμο, ενώ επιλέγεται η χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους ή το Δημόσιο ιδιωτικών φορέων για διάφορες καμπάνιες, κυρίως με εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης, χωρίς να λείπουν οι τραγελαφικές εκδοχές, όπως η πρόσφατη στην Κρήτη με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» (με φυλλάδια που θα προειδοποιούν τους τουρίστες για τις διαβάσεις… τρένων και τραμ).

 

2. Ο ρόλος της Τροχαίας

 

• Νέα Υόρκη: Αύξηση ελέγχων και επιβολή κυρώσεων σε όσους παραβιάζουν τον ΚΟΚ (παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας, δεν υπακούουν στη σήμανση των δρόμων, δεν παραχωρούν προτεραιότητα στους πεζούς, μιλούν στο τηλέφωνο ή στέλνουν μηνύματα καθώς οδηγούν). Οι νόμοι και οι έλεγχοι για οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών ήταν από πριν εξαιρετικά αυστηροί.

 

Εφοδιασμός με εξοπλισμό ανίχνευσης ταχύτητας (ραντάρ) και εκπαίδευση του προσωπικού της με αύξηση και του αριθμού των αστυνομικών της Τροχαίας. Θα συμπεριληφθούν και οι περιπτώσεις από τροχαία με σοβαρούς τραυματισμούς σε εκείνες που αναλαμβάνει το τμήμα εξιχνιάσεων συγκρούσεων, ενώ τροποποιούνται τα σχέδια διαχείρισης της κυκλοφορίας στα όρια της πόλης με έμφαση στην ασφάλεια των πεζών.

 

Θα αναβαθμιστεί η τεχνολογία που χρησιμοποιείται για να συγκεντρώνονται στοιχεία από τόπους τροχαίων συμβάντων με κατάλληλη εκπαίδευση των στελεχών της για την καλύτερη καταγραφή και διαφύλαξη στοιχείων και αποδείξεων στα σημεία τροχαίων συμβάντων.

 

•Ελληνικές πόλεις: Θυμίζουμε ότι οι πραγματογνώμονες στη χώρα μας δεν έχουν καμιά εκπαίδευση και ασκούν το επάγγελμα με μια απλή έναρξη επιτηδεύματος στην εφορία, χωρίς κανένα απολύτως προαπαιτούμενο (Ιός, 16.2.2014). Οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι ο κυρίαρχος των δρόμων, ενώ ακόμα και η αναιμική κι αόρατη Τροχαία με τις καταγραφές της έρχεται σε… δεύτερη μοίρα. Πάντα σε ισχύ βέβαια το οθωμανικών παραδόσεων «προνόμιο» του υπουργού ΠΡΟ.ΠΟ. να επιστρέφει πινακίδες Χριστούγεννα, Πάσχα και εκλογές (γιατί όχι και σε γάμους), αλλά και η έκπτωση 50% στην πληρωμή των κλήσεων αν πληρωθούν άμεσα.

 

3. Αστυνομία και τμήμα Μεταφορών

 

•Νέα Υόρκη: Εντατικοί έλεγχοι και εφαρμογή σχεδίων ειδικά προσαρμοσμένων σε περιοχές και σημεία με ιστορικό τροχαίων συγκρούσεων.

 

Μηνιαίες συναντήσεις μεταξύ των δύο αυτών τμημάτων όπου επανεξετάζεται η απόδοση των μέτρων που πάρθηκαν με καθορισμό στρατηγικής βελτίωσης.

 

Σύνταξη δεδομένων για την οδική ασφάλεια όλης της πόλης σε στενή συνεργασία με τοπικά συμβούλια και το γραφείο του δημάρχου.

 

Θα διεξάγουν στοχευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα σε 500 σχολεία ετησίως.

 

•Ελληνικές πόλεις: Στα σημεία των πολλών τροχαίων αρκούμαστε στην τοποθέτηση ενός μικρού κτίσματος (υπό τύπον εκκλησίας) από συγγενείς και λουλούδια στη μνήμη του θύματος. Η πεζογέφυρα στην Κηφισίας που κατασκευάστηκε από τον γονιό του παρασυρμένου από Ι.Χ. μαθητή είναι απλά μια σταγόνα ντροπής στην κρατική και δημοτική αδιαφορία. Και μερικές πεταλούδες στην άσφαλτο είναι εκεί για να μας θυμίζουν ότι μιλάμε για ψυχές και όχι για στατιστικές.

 

4. Υπουργείο Μεταφορών

 

•Νέα Υόρκη: Θα γίνουν σχεδιαστικές και κατασκευαστικές τροποποιήσεις που θα κάνουν ασφαλέστερες 50 διασταυρώσεις με δημιουργία 25 νέων αρτηριακών ζωνών χαμηλής κυκλοφορίας. Εφαρμογή ζωνών χαμηλής κυκλοφορίας σε 8 γειτονιές.

 

Εγκατάσταση καμερών παρακολούθησης της κυκλοφορίας σε 20 περιοχές.

 

Τοποθέτηση 250 μειωτών ταχύτητας (σαμαράκια), κυρίως στις γειτονιές και τις ζώνες χαμηλής κυκλοφορίας. Βελτίωση του φωτισμού σε 1.000 διασταυρώσεις. Βελτίωση της οδικής σήμανσης και της συντήρησης των πινακίδων. Εγκατάσταση φωτεινών σηματοδοτών προκειμένου να ελεγχθεί η ταχύτητα σε επιλεγμένα σημεία.

 

Επανακατασκευή δρόμων ώστε να γίνουν πιο ασφαλείς. Αναζήτηση εθνικών και διεθνών καλών πρακτικών ώστε να υιοθετηθούν στον γενικό σχεδιασμό(!)

 

•Ελληνικές πόλεις: Τα σαμαράκια στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν μόνο τα νεύρα των οδηγών και σταδιακά καταργούνται. Η ταχύτητα ελέγχεται ευκαιριακά στις πόλεις, ενώ στα μπλόκα συνήθως οι πολίτες παρατηρούν να σταματούν μηχανάκια και σπάνια Ι.Χ. ή ταξί που παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας. Ειδικά στην επαρχία οι οδηγοί των ταξί τρέχουν ιλιγγιωδώς διότι… γνωρίζουν τους δρόμους! Οσο για τις πινακίδες και τον φωτισμό των διαβάσεων, τα έχει χτυπήσει κι αυτά αλύπητα η κρίση.

 

5. Τμήμα Μεταφορών και Σωματεία Επαγγελματιών Οδηγών

 

•Νέα Υόρκη: Επίδοση κλήσεων σε επαγγελματίες οδηγούς που παραβιάζουν ερυθρό σηματοδότη (όπως και σε κάθε οδηγό Ι.Χ.). Εκσυγχρονισμός των σχολών επαγγελματικής οδήγησης για τις νέες ρυθμίσεις και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευομένων σε σχέση με τις τροχαίες συγκρούσεις. Τοποθέτηση ταχογράφων για τη συμμόρφωση των επαγγελματιών οδηγών με τα όρια ταχύτητας. Πιλοτικό πρόγραμμα εγκατάστασης «μαύρων κουτιών» σε ταξί. Επανεκπαίδευση οδηγών που εμπλέκονται σε τροχαία συμβάντα. Αύξηση ελέγχων και ποινών για οδηγούς χωρίς επαγγελματική άδεια που παρανόμως μεταφέρουν επιβάτες επί αντιτίμου.

 

Επίβλεψη και επέκταση του προγράμματος εκπαίδευσης «Αμυντικής Οδήγησης» για όλους τους οδηγούς δημοτικών οχημάτων και διαρκής ανανέωση του στόλου.

 

•Ελληνικές πόλεις: Και μόνο η εξαγγελία παρόμοιων μέτρων για τους επαγγελματίες οδηγούς λεωφορείων και ταξί θα προκαλούσε τουλάχιστον την «κίτρινη» επανάσταση. Οδηγοί που συχνά επιδίδονται σε επικίνδυνες προσπεράσεις με το κινητό (ακόμα και με τον φραπέ στο χέρι) είναι υπεράνω πάσης κριτικής και μάλιστα μπορεί σε μια απλή παρατήρηση κάποιοι από αυτούς να ασκήσουν και βία. Τα σχολικά ελέγχονται μαζικά στις αρχές του χρόνου αλλά μετά οι έλεγχοι ατονούν, ενώ στις ιδιωτικές εταιρείες που τα κατέχουν επαφίεται ο έλεγχος της καταλληλότητας ελαστικών και φρένων. Στα ΚΤΕΛ, τα τουριστικά και τα φορτηγά, μόνο το εξαντλητικό ωράριο των οδηγών αρκεί για να συνειδητοποιήσει κανείς τους τεράστιους κινδύνους. Οσο για τις άδειες οδήγησης, τα διπλώματα και τα ΚΤΕΟ, απλά έχουν κάπως πέσει οι… τιμές.

 

6. Τμήμα Υγείας

 

•Νέα Υόρκη: Τήρηση δεδομένων για νοσηλείες ή θανάτους που οφείλονται σε τραυματισμούς από τροχαία. Παροχή των παραπάνω πληροφοριών στους υπευθύνους του προγράμματος «Οραμα Μηδέν». Συμπεριλαμβάνεται ο αριθμός θανάτων και τραυματισμών από τροχαία αλλά και μηνύματα για την πρόληψή τους στις δημοσιεύσεις για τη δημόσια υγεία. Οι φορείς που σχετίζονται με τη δημόσια υγεία υποχρεώνονται να προωθούν τους στόχους του «Οράματος Μηδέν».

 

•Ελληνικές πόλεις: Ας μείνει καλύτερα ασχολίαστο το κεφάλαιο αυτό, μια και ούτε στην πιο τρελή φαντασία του σήμερα ο Ελληνας πολίτης δεν μπορεί να προσδοκά το ελάχιστο.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Το «όραμα» του Ξένιου Δία, της Θέτιδος και του Θησέα

 

017_grafima1Η μείωση των τροχαίων εγκλημάτων στην Ελλάδα και στις πόλεις της δεν είναι ούτε όραμα ούτε καν σκέψη, μια και οι δήμαρχοι, η αστυνομία και οι φορείς της Υγείας προτιμούν το κυνηγητό των παράτυπων μεταναστών, των οροθετικών και εξαρτημένων και των ακατοίκητων κτιρίων υπό κατάληψη, στο όνομα της εγκληματικότητας. Ακόμα κι αν οι δείκτες εγκληματικότητας στην Ελλάδα, παρ’ όλη την αύξηση μέσα στα χρόνια της κρίσης και της φτώχειας, εξακολουθούν να έχουν χαμηλά ποσοστά, συγκρινόμενοι με άλλες χώρες. Ακόμα όμως και η εγκληματικότητα και κυρίως οι ληστείες και οι κλοπές στα πιο απομακρυσμένα σημεία των πόλεων δεν απασχόλησαν ιδιαίτερα τις συγκεντρωμένες σε υπερβολικό βαθμό δυνάμεις της ΕΛ.ΑΣ. στο κέντρο της Αθήνας. Η επίδειξη μιας δύναμης καταστολής περισσότερο και πολύ λιγότερο το ενδιαφέρον για τα σπίτια των πολιτών δημιούργησαν έναν ασφυκτικό κλοιό στο κέντρο, ενώ στους δρόμους έπεφταν δεκάδες νεκροί και τραυματισμένοι συμπολίτες μας με τη «δεύτερης κατηγορίας» δύναμη της Τροχαίας όχι να ενισχύεται αλλά ακόμα και να αποδυναμώνεται για χάρη της πυγμής και της μηδενικής ανοχής!

 

Από την ημέρα εκλογής των νέων δημάρχων μέχρι και τις 18/6/2014 (στοιχεία Τροχαίας) έχουμε 56 νεκρούς και εκατόμβη βαριά και ελαφρά τραυματισμένων.

 

Αλλοι 31 άνθρωποι δηλαδή μέσα σε λιγότερο από έναν μήνα έχασαν τη ζωή τους στον μακάβριο δρόμο της αδιαφορίας.

 

017_grafima2Την ίδια στιγμή, μεγάλες δυνάμεις της ΕΛ.ΑΣ. από το καλοκαίρι του 2012, στο όνομα της μηδενικής (τρομάρα μας) ανοχής, ξόδεψαν χιλιάδες ώρες εργασίας, τεράστιες ποσότητες ενέργειας και βενζίνης, για να υλοποιήσουν μέχρι χθες τον «Ξένιο Δία», τη «Θέτιδα» και τώρα τον «Θησέα» και να πατάξουν την εγκληματικότητα και την παράτυπη μετανάστευση. Ενα διαρκές κυνηγητό που σε επίπεδο αριθμών μετά από δυόμισι χρόνια κατέγραψε τον τρομερό αριθμό των περίπου 6.000 παράτυπων μεταναστών στην Αθήνα. Τις ίδιες αυτές ώρες και στο ίδιο διάστημα χάθηκαν σε τροχαία το 2012, το 2013 και το 2014 (μέχρι 18/6) 2.180 πολίτες που οδηγούσαν, έκαναν ποδήλατο και περπατούσαν σ’ αυτήν τη χώρα.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Τολμηρός και αποφασισμένος

 

Του Γιώργου Κουβίδη*

 

Στις 23 Ιουνίου 2014 o Μπιλ ντε Μπλάζιο, ο νέος δήμαρχος της Νέας Υόρκης, υπέγραψε μια δέσμη 11 νόμων που στοχεύουν να περιορίσουν την επικίνδυνη οδήγηση και να προωθήσουν το «Οραμα Μηδέν» για δραστική μείωση των θανάτων από τροχαία στην πόλη των 11.000.000 κατοίκων.

 

Οι νέοι αυτοί νόμοι:

 

–Μειώνουν το όριο ταχύτητας σε 15 έως 20 μίλια (24-32 χλμ.) την ώρα γύρω από 50 σχολεία κάθε χρόνο,

 

–Επιτρέπουν την αναστολή της άδειας οδήγησης οδηγού ταξί που σκοτώνει ή τραυματίζει σοβαρά κάποιον,

 

–Ορίζουν ως έγκλημα τον τραυματισμό πεζού ή ποδηλάτη που έχει προτεραιότητα, απαγορεύουν την επικίνδυνη οδήγηση στους μοτοσικλετιστές και υποχρεώνουν τις αρχές της πόλης να διορθώνουν τα κατεστραμμένα σήματα κυκλοφορίας εντός 24 ωρών.

 

«Ουσιαστικά, οι νόμοι έρχονται για να περιορίσουν την ταχύτητα και την επικίνδυνη οδήγηση. Οραμα είναι να σταματήσουμε τα θανατηφόρα τροχαία σε αυτή την πόλη. Δεν είναι εύκολο» λέει ο Μπιλ ντε Μπλάζιο, «αλλά δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να χάνουμε ανθρώπους επειδή δεν κάναμε όσα έπρεπε για να τους προστατέψουμε ενώ έχουμε την εξουσία γι' αυτό».

 

Ο Μπιλ ντε Μπλάζιο μίλησε στο Κουίνς -εκεί όπου χτυπήθηκε και σκοτώθηκε ο 8χρονος Noshat Nohian τον περασμένο Δεκέμβριο (από τότε, η διάβαση επανασχεδιάστηκε, προστέθηκε νησίδα πεζών και άλλαξαν οι χρόνοι στους φωτεινούς σηματοδότες, ώστε οι άνθρωποι να έχουν χρόνο να τη διασχίσουν)- και ανακοίνωσε πως παρόμοιες αλλαγές ασφαλείας ετοιμάζονται κατά δεκάδες σε διαβάσεις της πόλης.

 

«Πρόκειται να αλλάξουμε τον τρόπο που οδηγούν οι κάτοικοι της Νέας Υόρκης. Αυτός είναι ο στόχος – και αν δεν ακολουθήσετε αυτόν τον στόχο, τότε θα πρέπει να τιμωρηθείτε γι' αυτό» ανέφερε ο εισηγητής των νόμων. Ο «Νόμος Κούπερ» φέρει το όνομα του 9χρονου που σκοτώθηκε από ταξί τον Ιανουάριο και επιτρέπει την αναστολή της άδειας ενός οδηγού που κατηγορείται για πρόκληση θανάτου ή τραυματισμού, ενώ άλλος νόμος επιβάλλει την αύξηση των καταλογιζόμενων πόντων για παραβάσεις, στοχεύοντας στην ανάκληση της άδειας οδήγησης. Η Ντάνα Λέρνερ, μητέρα του 9χρονου, ο φονιάς του οποίου δεν παραπέμφθηκε καν σε δίκη αλλά «τιμωρήθηκε» με πρόστιμο 300 δολαρίων με βάση την ισχύουσα τότε νομοθεσία, εξέφρασε την ικανοποίησή της για τις αλλαγές. «Ο ταξιτζής οδηγούσε επικίνδυνα», είπε, «έπρεπε να υπάρχει κάποιος τρόπος που να αποτρέπει τους οδηγούς… Γιατί έπρεπε να πεθάνει ένα παιδί για να συμβεί αυτό;»

 

Είναι εντυπωσιακή η δέσμη των μέτρων που έχουν υιοθετηθεί από τις δημοτικές αρχές σε λιγότερο από ένα εξάμηνο από την ανάληψη της εξουσίας. Πάνω από εξήντα δράσεις είναι σε εξέλιξη περιλαμβάνοντας όχι μόνο τον δήμο, αλλά και την αστυνομία, τη Διεύθυνση Μεταφορών, τα σωματεία των επαγγελματιών οδηγών, τη Διεύθυνση Υγείας, καθώς και άλλους φορείς και οργανισμούς. Η συμμετοχή των πολιτών όχι μόνο επιδιώκεται αλλά προωθείται με κάθε δυνατό τρόπο και το πρόγραμμα είναι υπό διαρκή αναθεώρηση. Τεράστια είναι η απήχηση που ήδη έχει γνωρίσει ανάμεσα στις οικογένειες των θυμάτων και τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, ενώ σε πολλές περιπτώσεις μέσα σε ελάχιστο χρόνο είναι ήδη μετρήσιμα τα θετικά αποτελέσματα.

 

Η προεκλογική υπόσχεση του ντε Μπλάζιο να ακολουθήσει τον σουηδικό δρόμο, που κωδικοποιείται σαν «Οραμα Μηδέν» για την εξάλειψη των τροχαίων στην πόλη της Νέας Υόρκης, δεν είχε παρθεί και πολύ στα σοβαρά. Οι αντίπαλοί του έτσι κι αλλιώς σε άλλα σημεία επέλεξαν να δώσουν τη «μάχη». Τα σοβαρά θέματα γι' αυτούς ήταν ότι υπήρξε αλληλέγγυος προς τη Νικαράγουα όταν οι ΗΠΑ την είχαν στο στόχαστρο ή ότι έκανε το γαμήλιο ταξίδι του στην Κούβα, ενώ η χώρα του της είχε κηρύξει εμπάργκο. Φαίνεται πάντως και από αυτή την περίπτωση πως ο ντε Μπλάζιο δεν αρέσκεται στην αμερικανική πεπατημένη.

 

Είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός πως ο δήμος της Νέας Υόρκης υιοθέτησε το «Οραμα Μηδέν» αποτελώντας μετά τη Σουηδία το δεύτερο μεγάλο μέρος του πλανήτη που το πρόβλημα τίθεται προς αντιμετώπιση με μια διαμετρικά αντίθετη λογική από την καθιερωμένη. Και είναι απίστευτο ότι στις ΗΠΑ, στη μητρόπολη του ιδιωτικού, αυτό το πρόγραμμα είναι δημόσιο, την ίδια στιγμή που στην Ευρώπη, την υποτιθέμενη κοιτίδα του κράτους πρόνοιας, στο ίδιο θέμα τζογάρουν πάσης φύσεως αετονύχηδες και επιδειξιομανείς.

 

Οι νέοι νόμοι στη Ν.Υ. ορίζουν ως έγκλημα τον τραυματισμό πεζού ή ποδηλάτη που έχει προτεραιότητα. Αραγε υπάρχει κάποιος από τους δημάρχους μας που σύντομα θα αναλάβουν ή θα (ξανα)αναλάβουν την εξουσία ο οποίος να αντιλαμβάνεται με παρόμοιο τρόπο το πρόβλημα; Δεν το(ν) γνωρίζουμε.

 

Αυτό που γνωρίζουμε σίγουρα είναι ότι θύματα εδώ είναι αναλογικά πολύ περισσότερα απ' ό,τι στη Νέα Υόρκη και περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα.

 

 

* Πρόεδρος του Πανελλαδικού Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα»

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Διαβάστε

 

*Ιός, «Τροχαία εγκλήματα» («Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», 8.11.2009) http://www.iospress.gr/ios2009/ios20091108.htm

Συνοπτική παρουσίαση του φαινομένου των τροχαίων στην Ελλάδα, τα οποία καλύπτονται πίσω από τον ευφημισμό «ατυχήματα», με τη σκοπιμότητα να μην αποδίδονται ευθύνες όχι μόνο στους άμεσους δράστες, αλλά ούτε στους κρατικούς θεσμούς και την πολιτική εξουσία.

 

*Ιός, «Μια μακάβρια “κολοκυθιά”» («Εφ.Συν.», 1.9.2013) http://archive.efsyn.gr/?p=102111

Ο δικαστικός Γολγοθάς της οικογένειας ενός νέου, που σκοτώθηκε όταν το αυτοκίνητό του συγκρούστηκε με διαφημιστική πινακίδα, φωτίζει τον μηχανισμό μιας απίστευτης δοσοληψίας.

 

*Ιός, «Βία στην άσφαλτο, ε και;» («Εφ.Συν.», 16.2.2014) http://archive.efsyn.gr/?p=174770

Η θλιβερή πρωτιά της Ελλάδας στα τροχαία. Η ημερίδα που διοργάνωσε ο σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα». Η ιδεολογία του μοιραίου κρύβει τη βία, το έγκλημα και την ατιμωρησία στον βωμό της ασφάλτου και της ταχύτητας.

 

Συνδεθείτε

 

*http://www.visionzeroinitiative.com

Ο ιστότοπος της σουηδικής πρωτοβουλίας «Οραμα Μηδέν» που υιοθέτησε ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης για την εξάλειψη των θυμάτων από τροχαία.

 

*http://sostegr.wordpress.com

Το ιστολόγιο του Πανελλαδικού Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», ο οποίος συγκροτήθηκε κυρίως από συγγενείς πρώτου βαθμού θυμάτων τροχαίων, αλλά και πολλές συλλογικότητες σε όλη την Ελλάδα.

 

ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΙΟΥ: Τάσος Κωστόπουλος, Αντα Ψαρρά, Δημήτρης Ψαρράς [email protected]

 

Scroll to top