16/09/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΤΟ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ ΣΕ ΥΠΟΓΕΙΟ ΚΑΙ ΦΡΥΝΙΧΟΥ

Το Θέατρο Τέχνης στα χέρια της νέας γενιάς

Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια Μαριάννα Κάλμπαρη «τόλμησε» την πρόσκληση ομάδων σαν τους Blitz. Κάλεσε να σκηνοθετήσουν τους Νίκο Μαστοράκη, Εκτορα Λυγίζο, Αντζελα Μπρούσκου, Γιάννο Περλέγκα και Λένα Κιτσοπούλου. Ανοιξε το ιστορικό θέατρο στον χορό και τη μουσική. Ακόμα και η Ρένη Πιττακή επιστρέφει για μια βραδιά.
      Pin It

Του Βλάση Κωστούρου

 

Αλλαγή και νέος αέρας. Eτσι μπορεί να χαρακτηριστεί με δυο λέξεις το πρόγραμμα του Θεάτρου Τέχνης-Κάρολος Κουν για τη σεζόν 2014-2015. Εχει τον γενικό τίτλο «Να μείνω έξω, στ’ ανοιχτά», έναν στίχο από το ποίημα «Του κήπου η πόρτα», γραμμένο από τον Κουν. Εξωστρεφές και αφοσιωμένο στην αναζήτηση του «καινούργιου», διαθέτει εντυπωσιακές δράσεις στηριγμένες στην έρευνα, συσπειρώνει θεατρικές ομάδες που δεν τις είχαμε ταυτίσει με το Θ.Τ., προτείνει ανατρεπτικό ρεπερτόριο, ελληνικό και ξένο, που αγκαλιάζει το «παλιό» και το «καινούργιο», στρέφεται στο τραγούδι και τον χορό. Ακόμα και η Ρένη Πιττακή επιστρέφει στις ρίζες της, έστω και για μια βραδιά του Φεβρουαρίου.

 

Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια Μαριάννα Κάλμπαρη προσωποποιεί απόλυτα το νέο όραμα για το «Τέχνης». Σε γιορτινή διάθεση, μια και φέτος συμπληρώνονται 60 χρόνια λειτουργίας του «Υπογείου» και 30 της σκηνής στη Φρυνίχου, ο Διαγόρας Χρονόπουλος, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής, της παρέδωσε τη σκυτάλη με απόλυτη αίσθηση σεβασμού στην προσωπικότητά της και σίγουρος πως η επόμενη τριετία προβλέπεται λαμπρή. Μεταξύ άλλων, ο κ. Χρονόπουλος τόνισε πως παρέλαβε ένα θέατρο με οικονομικό «έλλειμμα» και το παραδίδει με «πλεόνασμα».

 

Κάτι τέτοιο, προφανώς, δικαιολογεί και το «εκτενές» του φετινού προγράμματος, μια και μέσα σ’ αυτό συναντάμε έναν μεγάλο αριθμό δράσεων που καθένας κατανοεί πως χρήζουν χρηματοδότησης.

 

Η απαιτούμενη οικονομική αρωγή στηρίζεται εν πολλοίς στους χορηγούς, αλλά και στη δράση των μελών του «Τέχνης». Αρκεί να σταθούμε στο γεγονός ότι η σκηνή της Φρυνίχου, όπως δήλωσε η ίδια η Μαριάννα Κάλμπαρη, βάφεται και ανακαινίζεται με τη βοήθεια των φοιτητών της δραματικής σχολής του θεάτρου.

 

Το ρεπερτόριο χωρίζεται σε 4 βασικές περιόδους με διαφορετική θεματική η καθεμία.

 

*Η 1η περίοδος (4/11/14 – 20/01/15), που αποτελείται από σύγχρονες διασκευές κλασικών κειμένων, εγκαινιάζει τη συνεργασία της «διεθνούς» ελληνικής ομάδας Blitz με το Θέατρο Τέχνης. Θα ανεβάσει την παράσταση «Vanya. Δέκα χρόνια μετά», εμπνεόμενη από το εμβληματικό έργο του Τσέχοφ «Ο θείος Βάνιας». Η παράσταση θα περιοδεύσει και στο εξωτερικό.

 

*Η 2η περίοδος (20/01/15 – 08/04/15) συνεχίζεται με την «Ανταλλαγή» του Π. Κλοντέλ σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη και πρωταγωνίστριες τις Ολια Λαζαρίδου – Ιωάννα Παππά, την πρώτη σκηνοθεσία του Γιάννου Περλέγκα για το «Τέχνης» στο «Ιμάνουελ Καντ» του Τ. Μπέρνχαρντ με τον Μάκη Παπαδημητρίου ως Καντ, μια βραδιά για το κλασικό γαλλικό θέατρο, «Πάθος-Pathos», όπου η Κ. Γέρου, ο Χ. Λούλης, η Ρ. Πιττακή, ο Αιμ. Χειλάκης κ.ά. θα διαβάσουν αποσπάσματα κορυφαίων Γάλλων κλασικών με θέμα το ερωτικό πάθος και προσκεκλημένη τη Marie-Armelle Deguy, ενώ παράσταση «έκπληξη» ετοιμάζει και η Λένα Κιτσοπούλου, μια σύνθεση ανατρεπτικών κειμένων και διηγημάτων της ίδιας.

 

*Στην 3η περίοδο (Κλασικές Ιστορίες / Σκοτεινοί κύκλοι 14/04/15 – 10/06/15) ξεχωρίζει το ανέβασμα του νεοελληνικού έργου «Το τρελό αίμα» του Παντελή Πρεβελάκη σε σκηνοθεσία Αντζελας Μπρούσκου και μια νέα διασκευή-σκηνοθετική απόπειρα πάνω στους «Πέρσες» του Αισχύλου από τον Εκτορα Λυγίζο. Συναντάμε ακόμα τους «Αδελφούς Καραμαζόφ» του Φ. Ντοστογιέφσκι σε σκηνοθεσία της νεότατης Νατάσας Τριανταφύλλη, με μουσική της Μόνικα.

 

*Με ενδιαφέρον αναμένουμε το «Υπόγειο στο φως», παράσταση-αφιέρωμα στην επέτειο 60 χρόνων του «Υπογείου». Εντάσσεται στην περίοδο «Εναρξη» (02/10/14 – 03/11/14), από κοινού με δύο νεοελληνικά κείμενα που ξεχώρισαν την περσινή σεζόν, το «Αλμανάκ» της Μαριάννας Κάλμπαρη σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη και το «Ασκήσεις για γερά γόνατα» του Ανδρέα Φλουράκη σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.

 

*Τη στροφή στον χορό εγκαινιάζει η παράσταση «Betelgez» από την ομάδα «Κι όμως κινείται», στη μουσική το «Νέα Ελλάδα (The Making-Of)» σε μουσική διεύθυνση Χαράλαμπου Γωγιού, ενώ οι παράλληλες μουσικές εκδηλώσεις περιλαμβάνουν συναυλίες με την Αλίκη Καγιαλόγλου, την Ορχήστρα Academica Αθηνών, τον Σταύρο Γασπαράτο κ.ά.

 

*Την παράδοση του «Τέχνης» στο νεοελληνικό κείμενο ενισχύει η εισαγωγή «Θεατρικού Αναλογίου» υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Σίσσυς Παπαθανασίου, ενώ μεγάλο ενδιαφέρον εγείρει η συνεργασία του Θ.Τ. με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και με τη θεατρολόγο Δηώ Καγγελάρη σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα πάνω στο θέμα του λαϊκού εξπρεσιονισμού, που αναζητά απαντήσεις 80 χρόνια μετά την ίδρυση της «Λαϊκής Σκηνής» από τους Κουν, Τσαρούχη και Δεβάρη.

 

*Τέλος, η παιδική και εφηβική σκηνή θα φιλοξενήσει έργα του Ο. Ουάιλντ και του Α. Φλουράκη, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Δ. Δεγαΐτη και του Κ. Καπελώνη αντίστοιχα.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Το ποίημα του Κουν που βάφτισε το πρόγραμμα «Να μείνω έξω στ’ ανοιχτά»

 

Του κήπου η πόρτα είχε μείνει ξεκλείδωτη

Κι ακόμα πιο περίεργο,

Ούτε κι υπήρχαν σκυλιά ένα γύρω.

Αυτό με ησύχασε κι ήμουν έτοιμος να μπω

Ξαφνικά όμως

Σαν κατάλαβα

πως και οι άλλοι, από τις άλλες πόλεις,

θα είχαν το ίδιο αυτό προνόμιο,

συνέχισα το δρόμο μου

πιστεύοντας πως ήτανε πιο φρόνιμο

να μείνω έξω,

στ’ ανοιχτά

 

Scroll to top