23/09/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΣΑΛΟΣ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ ΜΕ ΤΟΛΜΗΡΟ ΔΙΗΓΗΜΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΤΩΝ ΜΠΟΥΚΕΡ

Η Μαντέλ «δολοφόνησε» τη Θάτσερ

      Pin It

Ηταν να το δημοσιεύσει κατ’ αποκλειστικότητα η «Daily Telegraph», πληρώνοντας, μάλιστα, ένα πολύ μεγάλο ποσό, αλλά τελευταία στιγμή σκέφτηκαν το σοκ που θα πάθαιναν οι αναγνώστες τους και έκαναν πίσω. Επωφελήθηκε η «Guardian», που δημοσίευσε την Παρασκευή το διήγημα της Χίλαρι Μαντέλ «Η δολοφονία της Μάργκαρετ Θάτσερ, 6 Αυγούστου 1983», συνοδευόμενο από επεξηγηματική, τολμηρή συνέντευξη της πιο hot Αγγλίδας συγγραφέα. Περιλαμβάνεται στην ομότιτλη πρώτη συλλογή διηγημάτων που βγάζει (30 Σεπτεμβρίου) έπειτα από έντεκα χρόνια η δις βραβευμένη με Μπούκερ Μαντέλ. Κι αν η συγγραφέας του «Γουλφ Χολ» και του «Γεράκια» προκάλεσε την μήνι των βασιλοφρόνων, όταν πέρυσι σε ομιλία της περιέγραψε την Κέιτ Μίντλετον ως «μια πλαστική πριγκίπισσα που γεννήθηκε για να κάνει παιδιά», τι θα γίνει τώρα που δολοφονεί εν ψυχρώ τη Σιδηρά Κυρία;

 

Αυτό ακριβώς κάνει στην ιστορία της, «πετυχαίνοντας εκεί που απέτυχαν οι τρομοκράτες», όπως γράφει η «Guardian». Το διήγημα είναι άψογα γραμμένο, σκοτεινό και γεμάτο σασπένς, αλλά την ίδια στιγμή με απόσταση και χιούμορ. Ωστόσο, όντως σε κάνει να αναρωτιέσαι τι την έπιασε τη Μαντέλ. Μια καθωσπρέπει ηλικιωμένη κυρία περιμένει στο διαμέρισμά της έναν υδραυλικό, αλλά αυτός στον οποίο ανοίγει ανύποπτη την πόρτα είναι ένας τύπος με όπλο, μάλλον ελεύθερος σκοπευτής του ΙRΑ. Εχει ανακαλύψει ότι από το παράθυρο της κρεββατοκάμαράς της έχει καταπληκτική θέα στον πίσω κήπο νοσοκομείου, όπου η Θάτσερ έχει υποβληθεί σε εγχείρηση στο μάτι. Από στιγμή σε στιγμή αναμένεται να εμφανιστεί για να φύγει από εκεί στη ζούλα, αποφεύγοντας τις ορδές των δημοσιογράφων στην είσοδο. Η καλή κυρία δεν κάνει τίποτα για να τον εμποδίσει, του εξασφαλίζει και δρόμο διαφυγής μετά τη δολοφονία.

 

Η Χίλαρι Μαντέλ έγραφε το διήγημα τριάντα χρόνια. Της ήρθε στο μυαλό το μεσημέρι της 6ης Αυγούστου του 1984, όταν είδε από το παράθυρο της κρεβατοκάμαράς της τη Θάτσερ να κόβει βόλτες σε κήπο νοσοκομείου, χωρίς φρουρούς. «Σκέφτηκα ότι, αν δεν ήμουν εγώ, αλλά κάποιος άλλος, τώρα θα ήταν νεκρή», λέει. Αλλα ξεκαθαρίζει: «Η Θάτσερ μού προκαλεί ακόμα αισθήματα απέχθειας. Είχε καταστροφική επίδραση σε πολλές πλευρές της ζωής μας. Αλλά δεν είμαι κανένας από τους δύο χαρακτήρες στο δωμάτιο. Στέκομαι με το σημειωματάριό μου κοντά στο παράθυρο».

 

Κι όταν η «Guardian» τη ρωτάει γιατί δεν το δημοσίευσε ενώ ζούσε η Θάτσερ, απαντά: «Δεν με σταμάτησε ο σεβασμός, ούτε το καλό γούστο. Αλλά δεν μπορούσα να το τελειώσω. Ηταν θέμα τεχνικών δυσκολιών και όχι λεπτότητας. Οι δύο χαρακτήρες μου δεν λειτουργούσαν καλά μαζί. Ο καθένας έπρεπε να εκφράζει τους μύθους του και τους μύθους της κοινότητας που ανήκει. O καθένας συμμετέχει στη δολοφονία για τους δικούς του λόγους». Και δηλώνει κατηγορηματικά; «Ως συγγραφέας, πρέπει να αποφασίσεις: είσαι έτοιμος να δεχτείς ή όχι τη λογοκρισία; Η Θάτσερ από μόνη της είναι υλικό για δράμα».

 

Φυσικά ξέσπασε μεγάλο σκάνδαλο. Διάφορες διασημότητες (βουλευτές κ.λπ.) του Συντηρητικού Κόμματος καταδίκασαν με σκληρά λόγια τη Μαντέλ. Αναγκάστηκε να υπερασπιστεί τον εαυτό της. Δήλωσε στο ραδιόφωνο του BBC ότι το διήγημά της προσπαθεί να εξετάσει «γιατί η Θάτσερ δημιουργούσε τέτοια αποτρόπαια πάθη σε τόσο πολλούς ανθρώπους. Οι ήρωές μου συμφωνούν ότι είναι επιθυμητό και σωστό να την πυροβολήσουν. Αλλά, ενώ πίνουν τσάι, διαφωνούν για τους λόγους που έχει ο καθένας. Ηθελα να εξετάσω τη σύνδεση πολιτικής και προσωπικότητας – άλλωστε ήταν κάτι που χαρακτήριζε και την ίδια τη Θάτσερ».

 

Επιμ.: Β. Γεωργ.

 

Scroll to top