28/09/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΑΣΙΣΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟ

Στα θρανία με ανταλλαγή προϊόντων και υπηρεσιών

Βασισμένο στην ιδέα της ανταλλαγής δεξιοτήτων και προϊόντων, συνδυάζει τη γνώση με την επικοινωνία και την κοινωνική συναναστροφή. Το Trade School Athens, η ελληνική εκδοχή εναλλακτικού σχολείου, μετρά ήδη κάτι περισσότερο από έναν χρόνο ζωής.
      Pin It

Της Φεβρωνίας Παντελή

 

Η κεντρική ιδέα γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη πριν από περίπου τέσσερα χρόνια και υπολογίζεται πως αυτή τη στιγμή υπάρχουν περί τα τριάντα τέτοια σχολεία σε διάφορες πόλεις. Ενα από αυτά είναι το Trade School Athens, στην Αθήνα. Απευθύνεται σε όλους, δεν απαιτεί χρήματα και χαρίζει έναν μικρό πλούτο χρήσιμων γνώσεων σε ποικίλα πεδία, μέσω ολιγόωρων εισαγωγικών αλλά διαφωτιστικών μαθημάτων. Το χρήμα δεν έχει… θέση σε αυτό το εγχείρημα. Τα «δίδακτρα» καλύπτονται με την ανταλλαγή αγαθών ή υπηρεσιών, που ορίζονται εκ των προτέρων για όσους συμμετέχουν σε αυτό το «παιχνίδι γνώσεων».

 

Εθελοντισμός, ανεξαρτησία και ανοιχτή πρόσβαση στη γνώση. Αυτό είναι το τρίπτυχο στο οποίο βασίζεται η λειτουργία του Trade School Athens. «Ολη η φιλοσοφία μας βασίζεται στον εθελοντισμό» θα πουν η Ανθή Μουριάδου, η Φαίδρα Σίνιτσεκ και η Ελένη Τζίκου, μέλη της ομάδας συντονισμού, «κανείς δεν πληρώνεται, τίποτα δεν γίνεται για εμπορικό σκοπό. Τα μαθήματα είναι αυτοτελή και «κλείνονται» μέσω Internet, με τον κάθε καθηγητή να δηλώνει το μάθημα που προτίθεται να διδάξει, τις διαθέσιμες ώρες και τα ανταλλάγματα που θέλει από τους μαθητές». Οι χώροι των εκπαιδευτικών συναντήσεων καθορίζονται κάθε φορά από τις ανάγκες των μαθημάτων και είναι άλλοτε δημόσιοι και άλλοτε ιδιωτικοί που παραχωρούνται αφιλοκερδώς.

 

Πιστεύετε ότι η ελληνική κοινωνία είναι έτοιμη για τέτοιου είδους εγχειρήματα, δεδομένου ότι συχνά είμαστε ένα βήμα πίσω σε σχέση με το εξωτερικό; Ή μήπως είναι η κατάλληλη περίοδος λόγω της οικονομικής κρίσης; ρωτάμε.

 

«Μένει να το ανακαλύψει κανείς κάτι τέτοιο. Η ανταπόκριση πάντως, τόσο των διδασκόντων όσο και όσων συμμετέχουν ως μαθητές στο TSA, ώς τώρα, μας κινητοποιεί εκ νέου και μας δίνει έμπνευση να συνεχίσουμε. Δεν είμαστε σίγουροι αν έχει να κάνει με την κρίση αυτή η ανταπόκριση, ωστόσο πιστεύουμε πως τουλάχιστον η αθηναϊκή κοινωνία είναι πιο ανοιχτή σε εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης. Το TSA είναι ένα βιωματικό σχολείο που δεν απαιτεί τη δέσμευση ενός μακρόχρονου εκπαιδευτικού προγράμματος ούτε τα χρήματα που φυσικά πλέον βγαίνουν ή… μας μένουν πολύ πιο δύσκολα απ' ό,τι, για παράδειγμα, τρία χρόνια πριν. Η ομάδα του TSA είναι εδώ για να προτείνει αυτό το διαφορετικό και δεν μένουμε σε μια ενδεχόμενη επιφυλακτικότητα του ότι ως κοινωνία είμαστε πίσω σε σχέση με το εξωτερικό».

 

Επιπλέον, συμμετέχοντας κάποιος στο TSA, έχει την ευκαιρία «να κερδίσει σε κοινωνικοποίηση. Να βιώσει το άνοιγμα του ανθρώπου προς τον συνάνθρωπο, να γνωρίσει και να δοκιμάσει την άλλη εκείνη ματιά που υποστηρίζει πως, παρά τις τεράστιες κοινωνικο-οικονομικές δυσκολίες τού σήμερα, μπορούμε να επηρεάσουμε τη ζωή μας, προσφέροντας αλλά και αποδεχόμενοι προσφορές άλλων». Στα άμεσα σχέδια των ανθρώπων του TSA είναι να συμπεριλάβουν «και κάποια μαθήματα ελληνικής γλώσσας ώστε να προσελκύσουμε τους μετανάστες. Πιστεύουμε ότι το συγκεκριμένο κομμάτι της ανταλλαγής μπορεί, πέρα από όλα τα άλλα, να έχει πολύ ενδιαφέροντα πολιτιστικά στοιχεία».

 

Ματιά με νόημα

 

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Μιχάλης Αναστασίου έχει παραδώσει στο πλαίσιο του TSA τρία εισαγωγικά μαθήματα υπό τον γενικό τίτλο «Από τη φωτογραφία στον κινηματογράφο/ματιά με νόημα» και –αντί άλλης εισαγωγής- σημειώνει πως «αν όλα τα πράγματα έπρεπε να πληρώνονται, δεν θα είχαμε ποιητές!»

 

Ο ίδιος έχει διατελέσει για χρόνια δάσκαλος σε διάφορες σχολές του χώρου, μα πιστεύει πως «όταν κάποιος δεν αμείβεται γι' αυτό που κάνει και συνεχίζει να το κάνει, πάει να πει ότι το γουστάρει πολύ, ότι είναι μεράκι! Μην ξεχνάτε επίσης πως στην προκειμένη περίπτωση υπάρχει και η παράμετρος της ανταλλαγής, οπότε δεν ισχύει το κακώς εννοούμενο «δωρεάν». Κι εγώ ως φοιτητής, στα τέλη της δεκαετίας του 1970, είχα παρακολουθήσει αντίστοιχου είδους σεμινάρια, επειδή δεν διέθετα χρήματα. Πάντα υπάρχει χώρος σε μια κοινωνία για τέτοιου είδους εγχειρήματα, ανεξάρτητα από την οικονομική κρίση. Το TSA μπορεί να επηρεάσει τη νοοτροπία μας γενικότερα, όπως για παράδειγμα τον τρόπο που διαχειριζόμαστε έναν χώρο που μας παραχωρείται αφιλοκερδώς κ.λπ.». Τι μπορεί όμως να αποκομίσει ένας δάσκαλος από τη συμμετοχή του σε ένα σχολείο σαν κι αυτό; «Πάντα επιδιώκω να έχω σχέση με τους νέους, εκπνέουν οξυγόνο. Ασε που δίνουν ορμή στους ήρωές μου, σε αυτά που γράφω. Είναι μια σχέση αποκαλυπτική αυτή του δασκάλου-μαθητή, ιδιαίτερα όταν διδάσκεις μαθήματα όπως το σενάριο, η σκηνοθεσία και η φωτογραφία. Απευθύνεσαι κυρίως στην ψυχή του μαθητή και μοιραία γεννιούνται πολύ ισχυρές σχέσεις που εμπνέουν και τις δύο πλευρές. Ενα επιπλέον κέρδος για όσους λαμβάνουν μέρος στα μαθήματα είναι ότι τις συγκεκριμένες ώρες γλιτώνουν λίγη ηλεκτρονική συναναστροφή! Ερχονται σε επαφή μεταξύ τους εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι κάθε ηλικίας, ενισχύοντας την κοινωνικότητά τους. Μόνο κερδισμένοι μπορούν να βγουν από αυτό!».

 

Με τις απόψεις του μοιάζει να συμφωνεί και η χημικός μηχανικός Κωνσταντίνα Τζωρτζακάκη, μαθήτρια στο TSA. «Τα μαθήματα είναι επαρκώς εισαγωγικά παρά τη μικρή τους διάρκεια και εμβαθύνουν, με αποτέλεσμα να σε καλύπτουν και να σου δίνουν τροφή για σκέψη, ειδικά τα βιωματικά. Υπάρχει άρτια οργάνωση, οι χώροι είναι σωστά διαμορφωμένοι ανάλογα με τις ανάγκες, ενώ είναι πολύ θετικό ότι ο αριθμός τον μαθητών είναι ο κατάλληλος ώστε το κάθε μάθημα να διεξάγεται αποτελεσματικά. Παράλληλα, γνωρίζεις ανθρώπους με παρόμοιους προβληματισμούς ή ενδιαφέροντα, με ίδιες ανάγκες ή ιδέες, ενώ ακούς τη γνώμη ανθρώπων που διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις πάνω σε ένα θέμα που σε αφορά. Είναι πολύ σημαντικό να αποκτάς πρόσβαση σε διάφορα θέματα χωρίς οικονομική επιβάρυνση».

 

Στον παράγοντα «χρόνος» επικεντρώνει από τη μεριά της την άποψή της για το TSA η υποψήφια διδάκτωρ του ΕΜΠ, Κατερίνα Τζούκα, η οποία έχει παρακολουθήσει τέσσερα μαθήματα. «Ακόμα και άνθρωποι δίχως σταθερά ελεύθερο χρόνο έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν αυτή τη λίγη ώρα που διαθέτουν για τον εαυτό τους, όποτε αυτό είναι δυνατό, αφού δεν υπάρχει δέσμευση με εβδομαδιαίο πρόγραμμα. Σου δίνεται η ευκαιρία να λαμβάνεις πολλές γνώσεις πάνω σε διάφορα πεδία, να ασχοληθείς με καινούργια πράγματα, να νιώσεις ότι σου ανοίγουν νέες «πόρτες» προς διερεύνηση. Ξένοι μεταξύ τους άνθρωποι, κάθε ηλικίας, με ένα κοινό αντικείμενο ενδιαφέροντος, επικοινωνούν και συνεργάζονται και μέσα σε λίγη ώρα έχουν σχεδόν γνωριστεί. Μάλιστα, με πολλούς συνήθως διατηρούμε επαφές και μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων», θα πει.

 

i Το Κέντρο Europe DIRECT- Café EU-topia, στην οδό Ακαδημίας 50, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων διατίθεται δωρεάν σε διάφορες ομάδες πολιτών και ενίοτε και στο TSA, χωρίς ωστόσο να αποτελεί τη σταθερή του βάση. Ενα μάθημα μπορεί να γίνει σε μια καφετέρια, σε ένα πάρκο ή σε μια σχολή χορού.

 

…………………………………………

 

Μερικά μαθήματα

 

Ξορκίζοντας τον φόβο της δημόσιας ομιλίας, Πρώτα βήματα στο πλέξιμο, Επικοινωνία δίχως βία: με έμφαση στην αποφυγή της σωματικής τιμωρίας από την/τον ενήλικα στο παιδί, Κλασικός ινδικός χορός, Ανταλλακτική οικονομία, τι και πώς;, Δικαιώματα του πολίτη σε Ελλάδα και Ευρώπη, Cupcakes, Διαχείριση του stress (yoga), Η χρήση των social media από Μη Κερδοσκοπικούς Οργανισμούς, Φυσιολογικός ανώδυνος τοκετός, Θηλασμός νεογνού, Δημιουργική γραφή, Πώς να διαβάζουμε βιβλία μαζί με μικρά παιδιά.

 

Μερικά ανταλλάγματα

 

Οργανικός καφές, εισιτήρια για το μετρό, πράσινο τσάι, προσκλήσεις για θεατρικές παραστάσεις, νήμα πλεξίματος, αποθηκευτικά κουτιά, μαρκαδόροι ή προσωπικές καλλιτεχνικές κατασκευές, βότανα, λάδι, μέλι, μπαχαρικά, γλάστρα με βασιλικό ή μαϊντανό, παλιά παιχνίδια, μάθημα χορού, χειροποίητα σαπούνια ή λικέρ, κεριά, μπισκότα, καραμέλες, συμμετοχή σε κινηματογραφικά γυρίσματα ή φωτογραφίσεις, «κάτι όμορφο», παλιά βιβλία, σοκολάτες.

 

Scroll to top