ΒΑΛΙΑ ΚΑΪΜΑΚΗ

19/10/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Eseis grafete greeklish?

Αλλο η τεχνική αργκό κι άλλο να σκοτώνεις τη γλώσσα σου. Κι όμως, αρκεί ν’ ανοίξεις το Facebook για να χάσεις τον κόσμο γύρω σου και να ξεχάσεις κι αυτά που ήξερες.
      Pin It

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη

 

Πολλά χρόνια πριν συνειδητοποιήσαμε ότι στο καθημερινό μας λεξιλόγιο μπήκε ορολογία όπως modem, domain name, TCP/IP, browser, server, hub, data… Αλλά αυτά ήταν για τους «γνώστες». Αν οι ασχολίες σου σε έφερναν κάπου κοντά στον κόσμο της τεχνολογίας, τότε ήσουνα υποχρεωμένος να μάθεις την καινούργια αργκό. Κακό του κεφαλιού σου.

 

Τα χρόνια πέρασαν, μπήκαμε στην εποχή του Web 2.0 και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τότε άρχισε το πραγματικό δράμα. Οχι μόνο έπρεπε να μάθουμε όλη την αμερικανική αργκό, αλλά και την αργκό της αργκό: όσο λιγότερα γράφουμε τόσο το καλύτερο. Οσο για τα συναισθήματα και τις καταστάσεις ή ακόμα και τους ήχους, απέκτησαν κι αυτά «λέξεις». Θυμάμαι το σοκ μου, όταν οι φοιτητές μου άρχισαν να γράφουν τα διάφορα LOL, RIP και συναφή… Και καλά να έμενε στον κόσμο της νεολαίας, εμείς οι μεγαλύτεροι μάθαμε να χρησιμοποιούμε τα πάντα, για να νεανίσουμε(;).

 

Η τάση (το trend, ντε) ξεκίνησε από τα sms, στα οποία έπρεπε να γράφεις συμπυκνωμένα. Και χειροτέρεψε βέβαια με το Twitter και τους 140 χαρακτήρες. Εκτός δε από τα ακρώνυμα και τις ξένες λέξεις έχουμε πήξει και στους (ξένους) νεολογισμούς. Τελευταίο παράδειγμα τα shelfies, που σε λίγες εβδομάδες βρέθηκαν στα χείλη και του τελευταίου χρήστη. Δεν παλεύεται… Αμα θέλω, κάνω κι εγώ την έξυπνη και γεμίζω το Facebook με TTFN* και CTFU*.

 

Το τεχνικό κομμάτι δεν μπορώ να πω ότι μ’ ενοχλεί. Τόσα εκατομμύρια γιατροί στον κόσμο γιατί μαθαίνουν την ελληνική ορολογία; Αφού ελληνικά μιλούσε όλος ο κόσμος όταν εφευρέθηκε η ιατρική. Αντίστοιχα η τεχνολογική ορολογία ήρθε σ’ εποχές που τα αγγλικά ήταν η γλώσσα της επιστήμης. Αλλωστε, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, όταν πάμε να μεταφράσουμε κάτι στα ελληνικά, βγαίνουν τέρατα. Κλασικό παράδειγμα, η μετάφραση του browser σε «φυλλομετρητή» CTFU.

 

Ούτε το κομμάτι της αργκό μ’ ενοχλεί πολύ. Τι κι αν είναι αμερικανική, την ενσωματώνουμε άμεσα, χωρίς προβλήματα. Κάτι δείχνει αυτό. Την καλύτερη δουλειά, όμως, την κάνουν οι Γάλλοι. Διαβάζουν με γαλλική προφορά την αγγλική λέξη και μετά τη γράφουν κιόλας με φωνητική απόδοση. Ετσι κανείς δεν σοκάρεται όταν διαβάζει «mél» για το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Κι εκεί ακριβώς είναι που γίνομαι μπαρούτι. Ενα πράγμα δεν μπορώ να χωνέψω με τίποτα: το ν’ απαρνιόμαστε το ελληνικό αλφάβητο και να γράφουμε greeklish. Επειδή βαριόμαστε ν’ αλλάξουμε πληκτρολόγιο. Κι επειδή μερικές εκατοντάδες νεαροί (και όχι τόσο νεαροί) βαριούνται ν’ αλλάξουν πληκτρολόγιο, ετοιμαζόμαστε να ξεπουλήσουμε τη γλώσσα μας.

 

Γιατί δεν υπάρχει τίποτα πιο θανατηφόρο από τη συνήθεια. Μαθαίνεις μια φορά να γράφεις έτσι, μαθαίνεις για πάντα. Οταν δεν πληγωθούν τα μάτια σου την πρώτη φορά που θα το κάνεις, τότε θα συνεχίσεις χωρίς κόμπλεξ. Και με την ταχύτητα που τρέχει το δίκτυο, μη σας κάνει εντύπωση αν σε λίγες δεκαετίες γραφτούν και σχολικά βιβλία ελληνικών με λατινική γραφή. Και από την άλλη, εμείς κομπλάρουμε να κάνουμε αυτό που κάνει τους Γάλλους περήφανους. Να γράψουμε «μέιλ» ή «μπράουζερ». Δεν είναι σωστό.

 

Εδώ πια σηκώνω τα χέρια ψηλά και ζητάω τη βοήθεια των φιλολόγων. Δυστυχώς, πολλοί από αυτούς μένουν στα βιβλία τους, αποκομμένοι από μία (σχεδόν) δικαιολογημένη τεχνοφοβία. Οι νεότεροι πιθανόν να μπορέσουν να βοηθήσουν. Θα προλάβουμε, όμως;

 

* Ta Ta For Now, έκφραση που έρχεται από τον ήρωα του Ντίσνεϊ, Γουίνι το αρκουδάκι και σημαίνει: τα λέμε αργότερα, φίλε. Το CTFU σημαίνει Cracking The Fuck Up, και μην πάει το μυαλό σας στο κακό, σημαίνει πεθαίνω στα γέλια. Για να επιβιώσετε στον άπονο τούτο κυβερνοχώρο, χρησιμοποιήστε το urban dictionary http://www.urbandictionary.com.

 

……………………………………………

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

 

Στη Βέροια θα πραγματοποιηθεί το 31ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μαθηματικής Παιδείας το τριήμερο 7, 8 και 9 Νοεμβρίου. Θέμα του φέτος είναι «Προκλήσεις και προοπτικές της μαθηματικής εκπαίδευσης και έρευνας στη διεθνοποιημένη και δικτυακή εποχή».

 

Περίπου 1.000 μαθηματικοί ερευνητές και εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα συναντηθούν και θα ανταλλάξουν ιδέες σε τρεις θεματικούς άξονες. Σε κάθε άξονα θα υπάρξουν κεντρικές ομιλίες, ερευνητικές ανακοινώσεις και στρογγυλά τραπέζια.

 

Ο πρώτος άξονας αφορά τη μαθηματική έρευνα και ο δεύτερος αφορά τη μαθηματική εκπαίδευση. Το κεντρικό ερώτημα είναι: Με ποιον τρόπο πραγματοποιείται σήμερα η διασύνδεση της ελληνικής έρευνας και εκπαίδευσης με την ευρωπαϊκή και τη διεθνή κοινότητα; Είναι γεγονός πως οι διεθνείς αλληλεπιδράσεις που πάντοτε υπήρχαν στη μαθηματική έρευνα και στην εκπαίδευση, σήμερα θέτουν εντελώς νέες δυνατότητες, αλλά και περιορισμούς που επιδρούν με συγκεκριμένο τρόπο στα πανεπιστήμια και στους ερευνητικούς πόλους της Ελλάδας.

 

Αντίστοιχες δυνατότητες και περιορισμοί τίθενται στη μαθηματική εκπαίδευση και στις εκπαιδευτικές πρακτικές στα σχολεία. Η ταχύτατη διεθνής δικτύωση, η πολλαπλότητα των διεθνών επιτροπών, των περιοδικών και των συνεδρίων δημιουργούν έναν πελώριο χώρο επιστημονικών ανταλλαγών. Στον χώρο αυτό αναδύεται ένας πολλαπλάσιος όγκος μαθηματικών ιδεών και νοητικών κατασκευών που καταγράφεται κυρίως ψηφιακά. Καλλιεργούνται κατά συνέπεια νέες δεξιότητες πρόσβασης, ανάγνωσης, αξιολόγησης, κατηγοριοποίησης και εκπαιδευτικής αξιοποίησης. Οι δεξιότητες αυτές είναι ατομικές και συλλογικές, προϋποθέτουν σχέσεις διαφάνειας, εμπιστοσύνης και ικανότητα δημιουργικής προσαρμοστικότητας.

 

Τι συμβαίνει στην περίπτωση της Ελλάδας; Με ποιον τρόπο συνδέονται οι επίσημες αποφάσεις και οι ρυθμίσεις με το διεθνές περιβάλλον; Τι συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και παγκοσμίως; Η ανάπτυξη διεθνών διακρατικών συγκρίσεων και κριτηρίων αξιολόγησης συνδέεται όλο και πιο άμεσα με πηγές και συνθήκες χρηματοδότησης. Ποια είναι η επιστημονική εγκυρότητα και συμμετοχή σε αυτά τα προγράμματα; Πόσο λαμβάνονται υπόψη οι παράλληλες διεθνείς δράσεις, όπως οι Ολυμπιάδες και οι τοπικές μαθηματικές κουλτούρες; Με ποιο τρόπο διαμορφώνεται η εθνική συμμετοχή και τι δυσκολίες αντιμετωπίζει η ένταξη των τοπικών συνθηκών και των εθνικών στόχων σε αυτό το πολύπλοκο σύστημα επεξεργασίας δεδομένων και λήψης αποφάσεων;

 

Πόσο οι ρυθμίσεις που τελικά υιοθετούνται ενδυναμώνουν και πόσο απειλούν την ελευθερία του ερευνητή και την αυτονομία του εκπαιδευτικού των μαθηματικών; Τι σημαίνουν οι τράπεζες θεμάτων, οι αξιολογήσεις και τα «τυποποιημένα πακέτα μαθηματικής διδασκαλίας» που αποσυνδέουν τη διδασκαλία από το αναλυτικό πρόγραμμα, από τις συνθήκες του μαθητή και από τον εξειδικευμένο εκπαιδευτικό;

 

Ο τρίτος θεματικός άξονας αφορά την καινοτομική δράση στην έρευνα και στην εκπαιδευτική πρακτική. Το πολύπλοκο και συνεχώς μεταβαλλόμενο δικτυακό, ψηφιακό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον έρευνας και διδασκαλίας δημιουργεί αφενός τη δυσκολία κεντρικού σχεδιασμού και συντονισμού, αφετέρου την ευκολία άμεσης ατομικής πρόσβασης σε σημαντικές μαθηματικές πηγές και σε τρόπους παρουσίασης της μαθηματικής γνώσης. Από αυτήν τη φαινομενική αντίφαση αναδύεται ένας νέος τύπος δημιουργικών πρακτικών στην έρευνα και στην εκπαίδευση, που συχνά συνδυάζεται σε μορφές διερευνητικής μάθησης.

 

……………………………………….

 

e-ΕΙΔΗΣΕΙΣ

 

* Με ηλεκτρονικό τρόπο μπορεί κανείς να πληρώσει πλέον και τα παράβολα. Σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), η Τράπεζα Πειραιώς διαθέτει τη δυνατότητα έκδοσης παραβόλων από τη winbank, τη βραβευμένη πλατφόρμα ηλεκτρονικής τραπεζικής, τόσο μέσω web banking όσο και μέσω mobile banking, αλλά και από το www.easypay.gr. Oι χρήστες της υπηρεσίας μπορούν να έχουν άμεσα το παράβολο που χρειάζονται, από οπουδήποτε και οποτεδήποτε, ακόμα και όταν είναι μέσα στη δημόσια υπηρεσία, στην οποία πρέπει να το προσκομίσουν.

 

* Η Web World Expo & Conference, έκθεση υπηρεσιών Ιντερνετ, διοργανώνεται σήμερα και αύριο στο Ζάππειο Μέγαρο. Πρόκειται για έκθεση και συνέδριο που στοχεύει στην επικοινωνία μεταξύ των εταιρειών που περιέχουν υπηρεσίες και εφαρμογές για το διαδίκτυο και των επιχειρήσεων που βλέπουν την παρουσία τους εκεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εξωστρέφεια και ανάπτυξή τους. Η είσοδος στην έκθεση είναι δωρεάν, αλλά για το συνέδριο έχει είσοδο 20 ευρώ.

 

* Στον διαδικτυακό «αέρα» είναι πια το ανανεωμένο portal του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), www.sepe.gr, με νέα μορφή, αναβαθμισμένο περιβάλλον και περιεχόμενο, πλούσιο ενημερωτικό υλικό και σύγχρονο σχεδιασμό.Το www.sepe.gr έχει στόχο να φέρει νέα πνοή και δυναμική και να συνεχίσει να αποτελεί έγκυρη, έγκαιρη και αξιόπιστη πηγή online πληροφόρησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ανανεωμένο portal, υπηρετεί την πρωτοτυπία με μοντέρνα αισθητική, συνδυάζοντας ταυτόχρονα το σύγχρονο web design με την εύκολη και ασφαλή πλοήγηση στις επιμέρους ενότητες.

 

[email protected]

 

Scroll to top