- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Η Louis Vuitton εισέβαλε στη σύγχρονη τέχνη

21/10/14 ART,ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΑ,ΘΕΜΑΤΑ

[1]Πάνω στις γυάλινες επιφάνειές του αντανακλούν τα σύννεφα, ο ουρανός, το φως. Το κτίριο μοιάζει με πλοίο που ταλαντεύεται στον αέρα. Δεν επιπλέει σε νερό, αλλά είναι δίπλα σε μια κλιμακωτή ορθογώνια δεξαμενή. Kι όσο για τα πανιά του (πτυχώσεις για κάποιους άλλους), είναι γυάλινα και δημιουργούν μια αίσθηση κίνησης. Σαν να φυσά, ακόμα κι όταν έχει άπνοια. Στην καρδιά του δάσους της Βουλώνης, στο δυτικό Παρίσι, άνοιξε χθες τις πύλες του το ολοκαίνουργιο Μουσείο του Ιδρύματος Louis Vuitton.

 

Ηταν λογικό, λοιπόν, να περισσεύουν τα χαμόγελα στον Μπερνάρ Αρνό, αφεντικό του Ομίλου Louis Vuitton, ο οποίος υποδεχόταν τον Φρανσουά Ολάντ αλλά και σύσσωμο τον καλλιτεχνικό, επιχειρηματικό και πολιτικό κόσμο, που παραβρέθηκε στα εγκαίνια για να θαυμάσει το σπουδαίο επίτευγμα του Φρανκ Γκέρι.

 

Στις 24 Οκτωβρίου ανοίγει και για το κοινό, με το τριήμερο 24-26 να υπάρχει δωρεάν είσοδος.

 

Σχεδόν 37 χρόνια μετά τα εγκαίνια του Κέντρου Πομπιντού, οι Γάλλοι ευελπιστούν πως ένας Καναδοαμερικανός (όπως ο Ρέντσο Πιάνο με το Μπομπούρ) θα τους ξαναδώσει την αρχιτεκτονική αίγλη που λείπει από την πόλη. Ενώ από τη μεριά του ο Φρανκ Γκέρι εκμεταλλεύεται τη συγκυρία για να αποδείξει πως πάτησε τα 85, αλλά παραμένει ένας από τους πιο χαρισματικούς κι εμπνευσμένους δημιουργούς.

 

Αλλωστε ένας από τους βασικούς λόγους που το Μουσείο αυτό πήρε σάρκα και οστά είναι και ο απεριόριστος θαυμασμός του Μπερνάρ Αρνό (προέδρου της Louis Vuitton) στο πρόσωπο του σπουδαίου αρχιτέκτονα. Ενας «έρωτας» που άρχισε να δημιουργείται όταν ο Αρνό αντίκρισε για πρώτη φορά το Μουσείο Γκουγκενχάιμ στο Μπιλμπάο της Ισπανίας, επίσης δημιουργία του Φ. Γκέρι. Τότε δεσμεύτηκε, στον εαυτό του, πως αν ποτέ στεγάσει την Ιστορία της Louis Vuitton σε ένα μουσείο, αυτό θα φέρει μια ηχηρή υπογραφή σαν του Φ. Γκέρι. Κεραυνοβόλος ήταν και ο έρωτας που ένιωσε ο Γκέρι βαδίζοντας για πρώτη φορά στο δάσος της Βουλώνης, το μέρος που έμελλε να φιλοξενήσει τον νέο του καλλιτεχνικό γίγαντα. Δώδεκα χρόνια πριν ξεκίνησαν να υλοποιούνται τα σχέδιά του, σύμφωνα με τα οποία το Μουσείο (που κόστισε περίπου 140 εκατ. δολάρια) θα εκτείνεται σε 126.000 τετραγωνικά πόδια και θα λειτουργούν σ’ αυτό 11 αίθουσες τέχνης, ένα αμφιθέατρο 350 θέσεων, πωλητήρια, αίθρια με θέα στα πιο δημοφιλή αξιοθέατα του Παρισιού (Αψίδα του Θριάμβου, Πύργος του Αϊφελ κ.λπ.), ένα εκπαιδευτικό κέντρο κ.ά.

 

Αυτό δεν σημαίνει ότι λείπουν οι επικρίσεις. Κάποιοι παρομοίασαν το φουτουριστικό κτίριο με φάλαινα, άλλοι υποστηρίζουν ότι ο Γκέρι είναι δημιουργός κτιρίων που πυροδοτούν το «μίσος» (λόγω των αντιπαραθέσεων που προκαλούν) και μερικοί άλλοι βλέπουν πίσω από το καμάρι του Μπερνάρ Αρνό ένα θαυμάσιο άλλοθι για τον πλουσιότερο άνθρωπο στη Γαλλία. Κάποιοι ακόμα πιο δύσπιστοι ομολογούν πως ο Αρνό έκανε αυτό το δώρο στους Παριζιάνους προκειμένου να ξεχάσουν την επιδρομή του Οίκου Louis Vuitton στον ιερό -για τους Γάλλους- Hermes.

 

Τέλος πάντων, μετά τις τρεις μέρες του εορταστικού ανοίγματος θα ξεκινήσει η κανονική λειτουργία του Μουσείου. Εννοείται πως σε περίοπτη θέση θα βρίσκεται η εντυπωσιακή μόνιμη συλλογή έργων τέχνης που κατέχει το Ιδρυμα και στην οποία συνυπάρχουν έργα των Πικάσο, Ρόθκο, Γουόρχολ, Ρίχτερ, Λαβιέ, Μπολτάνσκι, Σούτε κ.ά.

 

Εχει ήδη ανακοινωθεί ένα απίστευτο σερί εκδηλώσεων: τέλος Οκτωβρίου ο πιανίστας Λανγκ Λανγκ θα παίξει Σοπέν, οι Kraftwerk θα δώσουν μερικές συναυλίες, τον Δεκέμβριο ο Βερολινέζος καλλιτέχνης Oλαφούρ Eλιασον (ο οποίος στο παρελθόν επιμελήθηκε βιτρίνες καταστημάτων Louis Vuitton) θα παρουσιάσει μια προσωπική του δημιουργία, ενώ την άνοιξη στο δάσος της Βουλώνης αναμένονται Τζακομέτι, Πικάσο και Γουόρχολ.

 

Επιμ.: Μ. Κουστένη

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=245355