zografiki

31/10/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η νέα έκθεση στο Μουσείο Φρυσίρα

Η ζωγραφική ενισχυμένη, πάλι στο προσκήνιο

Ο συλλέκτης, μέσα από τα νέα του αποκτήματα, Ελλήνων και Ευρωπαίων καλλιτεχνών, θέλει να μας κάνει να προβλημα-τιστούμε γύρω από τις πιθανές ανατροπές και εξελίξεις στην τέχνη, ύστερα από μια περίοδο που κυριαρχούσαν η New British Art και το μοντέλο του καλλιτέχνη σουπερστάρ.
      Pin It

Της Παρή Σπίνου

 

Ο Βλάσης Φρυσίρας, γνωστός δικηγόρος και επιμελής συλλέκτης, πιστεύει ότι η ζωγραφική είναι η κορωνίδα της τέχνης. Το έχει αποδείξει με την πλούσια, ενδιαφέρουσα συλλογή του -από τις πιο αξιόλογες στην Ελλάδα- που συγκροτεί εδώ και τρεις δεκαετίες, εστιάζοντας στην αναπαραστατική ζωγραφική, με επίκεντρο τον άνθρωπο.

 

Αυτόν τον καιρό έχουμε την ευκαιρία να δούμε στο μουσείο του, στην Πλάκα, την έκθεση «ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΙΙΙ (2000-2015)». Είναι το τελευταίο μέρος της τριλογίας, που ξεκίνησε το 2012, εξετάζοντας την εικόνα της αναπαραστατικής ζωγραφικής στην Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη τις δύο πρώτες δεκαετίες του 21ου αι., μέσα από τα έργα της συλλογής του.

 

Πρόκειται για νέα αποκτήματα που υπογράφουν οι καλλιτέχνες: Bisky Norbert, Μπήτσικας Ξενοφών, Μποβιάτσου Λαμπρινή, Brann Renaud, Djurdjevic Biljana, Γιανναρούδης Κώστας, Hahn Adam Raphael, Κατσιπάνος Θεόφιλος, Komu Riyas, Κοντέλλης Ανδρέας, Ksiazek Bogumil, Λαμπρινίδης Παναγιώτης, Levente Hermann, Loutz Frederique, Luan Xiao Jie, Μιχαλακοπούλου Ελένη, Μελανίτης Γιάννης, Μερτίλης Αρης, Pahlavi Axel, Παπακώστας Αχιλλέας, Πλέσσας Κώστας, Πλοιαρίδης Βαγγέλης, Πανταζής Δημήτρης, Rabus Leopold, Σαρασσίτης Δημήτρης, Σπυρόπουλος Γιώργος, Σταματιάδη Ντανιέλα, Tift Andrew, Todorovic Milos, Τζαμουράνης Δημήτρης, Βαρελάς Γιάννης, Βασμουλάκης Αλέξανδρος, Βερούκας Αλέξης, Ξαφοπούλου Αλεξία, Ζιώγας Γιάννης κ.ά.

 

Η έκθεση δίνει την ευκαιρία για προβληματισμό γύρω από την τέχνη που διαμορφώνεται με πολλές προσδοκίες και ανατροπές στην εποχή μας. «Είναι πραγματικά καινούργια η τέχνη αυτού του νέου αιώνα (πολύ περισσότερο δε, φορτισμένου και ως ξεκινήματος μιας νέας χιλιετίας);», επισημαίνει ο επιμελητής της έκθεσης Θανάσης Μουτσόπουλος. «Λίγα στοιχεία υποδηλώνουν κάτι τέτοιο. Κάτι που διαφοροποιεί αυτήν τη δεκαετία από την προηγούμενη θα είναι η ριζική υποχώρηση του φαινομένου της New British Art, που κυριάρχησε την τελευταία δεκαετία του 20ού αιώνα, και η μεταστροφή του συλλέκτη που τη δημιούργησε προς τη ζωγραφική. Αρα, η ζωγραφική εμφανίζεται ενισχυμένη και στο προσκήνιο, όσο περίπου πριν από είκοσι χρόνια. Η άλλη μεγάλη αλλαγή θα είναι η υποχώρηση (αν όχι η εξαφάνιση) του μοντέλου του καλλιτέχνη-σουπερστάρ. Οι τελευταίοι τέτοιοι που γνωρίσαμε ήταν ο Βρετανός Damien Hirst ή ο Ιάπωνας Takashi Murakami, και από τότε δεν διαφαίνεται μια νέα επανάληψη».

 

Ο ίδιος αναφέρει ότι ιδιαίτερα η αναπαραστατική ζωγραφική μεταπολεμικά γνώρισε απαξίωση, ανταγωνισμό από άλλα εικαστικά μέσα, από μόδες, από τις αξίες του χρηματιστηρίου της τέχνης. «Φυσικά, σήμερα η ζωγραφική θα έπρεπε να βρίσκεται σε προνομιακή θέση απέναντι στην εμπορική κατάρρευση των άλλων εικαστικών μέσων, του βίντεο, των εγκαταστάσεων ή της φωτογραφίας, καθώς και της διευρυμένης τους κρίσης».

 

Το Μουσείο Φρυσίρα, που του χρόνου θα γιορτάσει τα 15 του χρόνια, προβάλλει μια συλλογή με περισσότερα από 3.500 έργα, παράλληλα με άλλες εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καταξιωμένων και νεότερων δημιουργών. «Αγκάλιασα με τις αισθητικές μου επιλογές τη σύγχρονη ζωγραφική με μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση», σημειώνει ο Βλ. Φρυσίρας. «Εδειξα ιδιαίτερη αγάπη για τις καινούργιες φόρμες στον χώρο της ζωγραφικής, χωρίς να είμαι αδιάφορος για κάθε μορφή τέχνης που μου φαινόταν πηγαία και ειλικρινής. Πίστευα και πιστεύω πως η τέχνη που δεν ερεθίζει το συναίσθημα δεν είναι τέχνη. Σε μια διαδρομή τριάντα χρόνων δημιούργησα μια συλλογή έργων ζωγραφικής με ιδεολογία, συνοχή και συγκεκριμένο στόχο. Για να μπεις, όμως, σε αυτήν τη διαδικασία χρειάζεται και λίγη «διαστροφή» ή υπερβατικότητα. Στη διαδρομή του παραλόγου μπορεί να σου προκύψει ένα μουσείο… Ναι, τόσο απλά δημιουργήθηκε το Μουσείο Φρυσίρα στη Αθήνα, μέσα από τα αποθέματα ψυχικής δύναμης και τόλμης που διέθετα. Για να συντηρεί και να προστατεύει το παρελθόν, να αναδεικνύει το παρόν και να παράγει πολιτιστικό έργο για το μέλλον».

 

INFO: Μουσείο Φρυσίρα, Μονής Αστερίου 3, Πλάκα. Διάρκεια έκθεσης μέχρι 1η Μαρτίου 2015.

 

[email protected]

 

Scroll to top