31/10/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ημιτελής ταινία του «The Other Side of the Wind» ελεύθερη μετά από δεκαετίες

6 Μαΐου, άγνωστος Ουέλς στις αίθουσες

      Pin It

ΟΡΣΟΝ ΟΥΕΛΣΣτις 6 Μαΐου 2015, εκατό χρόνια ακριβώς μετά τη γέννηση του Ορσον Ουέλς (1915-1985), η αμερικανική εταιρεία παραγωγής Royal Road Entertainment δηλώνει ότι θα βγάλει στις αίθουσες τη θρυλική ημιτελή ταινία του «The Other Side of the Wind». Μετά από νομικές μάχες δεκαετιών, κάποιος κατάφερε επιτέλους να την απελευθερώσει από τα δεσμά της. Τόσο τις 1.083 μπομπίνες με το αρνητικό της, που βρίσκονταν σε αποθήκη παριζιάνικου προαστίου, όσο και μια προχειρομονταρισμένη κόπια διάρκειας 45 λεπτών, που ο Ουέλς είχε βγάλει παράνομα το 1975 από τη Γαλλία.

 

Οι μπομπίνες ανήκαν στην ιρανογαλλική εταιρεία L' Astrophore, αλλά είχε λόγο γι' αυτές και η μοναδική κληρονόμος του σκηνοθέτη, η κόρη του Μπέατρις, ισχυρά προστατευμένη από τη γαλλική νομοθεσία. Οσο για το μονταρισμένο φιλμ, βρισκόταν στην αδριατική ακτή της Κροατίας, στα χέρια της ηθοποιού Ογια Κοντάρ, συνεργάτιδας αλλά και συντρόφου τού Ουέλς τα τελευταία 24 χρόνια της ζωής του.

 

Πέντε χρόνια κυνηγούσε την υπόθεση η Royal Road μέχρι να πείσει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να συμφωνήσουν. Η Μπέατρις Ουέλς δήλωσε στους «New York Times»: «Χρειάστηκε να έρθουν να με βρουν οι κατάλληλοι άνθρωποι. Μιλήσαμε, γελάσαμε. Ενιωσα την πραγματική τους αγάπη για την τέχνη». Eυτυχώς η… κέρβερος Μπέατρις, αλλά και η εταιρεία L' Astrophore φρόντισαν πολύ καλά το αρνητικό της ταινίας. Εκπρόσωπος της Royal Road που το είδε στο Παρίσι με ανακούφιση διαπίστωσε ότι είναι εξαιρετικά καλά διατηρημένο.

 

Οταν υπογραφεί και το τελευταίο χαρτί της συμφωνίας, οι μπομπίνες θα μεταφερθούν στο Λος Αντζελες και θα παραδοθούν σε μια ομάδα ειδικών, αλλά και βετεράνων που είχαν πάρει μέρος στην ταινία, για να συμπληρωθούν κάποιες σκηνές, να γίνει μοντάζ, να προστεθεί μουσική και τα λοιπά. Επικεφαλής της προσπάθειας ο σκηνοθέτης Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, που έπαιζε στην ταινία και στον οποίο ο Ορσον Ουέλς, σε ανύποπτη στιγμή, τέλη δεκαετίας του ’70, είχε πει: «Θέλω να μου υποσχεθείς ότι αν κάτι μου συμβεί, θα τελειώσεις την ταινία».

 

Το καλό είναι ότι ο Ουέλς έχει αφήσει σενάριο, σημειώσεις, οδηγίες και το μονταρισμένο φιλμάκι, ενώ και η σύγχρονη τεχνολογία βοηθάει πολύ. Το κακό είναι ότι ελάχιστοι μπορούν να μιμηθούν το εντελώς προσωπικό ύφος του στο μοντάζ. «Είναι πολύ αποσπασματικό και πολύπλοκο», σχολιάζει ο Μπογκντάνοβιτς στους «New York Times». «Θα κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ».

 

Το «The Other Side of the Wind» γυρίστηκε το διάστημα 1968-1976, όποτε και όπου γινόταν, ενώ ο Ουέλς ήταν παθιασμένος με το πρότζεκτ μέχρι τον θάνατό του, το 1985. Χρηματοδότησε την ταινία παίρνοντας ρόλους στην τηλεόραση και εξασφαλίζοντας μικροεπενδυτές – ένας από αυτούς και ο Μεντί Μπουσερί, κουνιάδος του Σάχη της Περσίας και μέτοχος της L' Astrophore. Οταν όμως ο Ουέλς ξεπέρασε τον προϋπολογισμό, ο Ιρανός τα πήρε, πήρε και τα αρνητικά και τα κλείδωσε στην αποθήκη που λέγαμε.

 

Το σενάριο της ταινίας γεννήθηκε, σύμφωνα με όσα είχε πει ο ίδιος ο Ουέλς, γύρω στο 1937, στη διάρκεια μιας θυελλώδους συζήτησής του με τον Ερνεστ Χέμινγουεϊ. Ο κεντρικός ήρωας, άλλωστε, ένας ιδιόρρυθμος και παθιασμένος σκηνοθέτης, έχει κάτι και από τον Χέμινγουεϊ και από τον Ουέλς. Είναι ο Τζέικ Χάναφορντ (τον ερμηνεύει ο Τζον Χιούστον), που παλεύει με τους ισχυρούς του Χόλιγουντ προσπαθώντας να γυρίσει μια εικονοκλαστική ταινία, που μέρη της βλέπουμε μέσα στο φιλμ (ταινία μέσα στην ταινία). Ο Ουέλς γύριζε, δηλαδή, ένα αμείλικτο πορτρέτο της κινηματογραφικής βιομηχανίας και των στούντιο χρησιμοποιώντας διάφορα στιλ. Πότε έγχρωμο, πότε μαυρόασπρο, πότε σε 33 mm, αλλά και σε 16άρι και σε 8άρι φιλμ. Το καστ περιλάμβανε τη Σούζαν Στράσμπεργκ, τη Λίλι Πάλμερ, τον Ντένις Χόπερ, την Ογια Κοντάρ και τον Μπογκντάνοβιτς, που έπαιζε ουσιαστικά τον εαυτό του, δηλαδή έναν νεαρό ανερχόμενο σκηνοθέτη.

 

Επιμ. Β. Γεωργ.

 

Scroll to top