- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Ανθρωποθυσίες στην άσφαλτο

08/05/13 Αρχείο Άρθρων,ΕΛΛΑΔΑ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΟΗΕ

 

96 κράτη υποχρεώνουν τους οδηγούς να χρησιμοποιούν ειδικά καθισματάκια όταν μεταφέρουν παιδιά, οι μοτοσικλετιστές πρέπει να φορούν κράνος μόνον σε 90 χώρες και 89 κράτη έχουν θεσπίσει διατάξεις ενάντια στη μέθη κατά την οδήγηση, ενώ μόνο σε 59 χώρες προβλέπεται ανωτατο όριο ταχύτητας στις πόλεις

 

Πεζοί, ποδηλάτες και δικυκλιστές είναι τα θύματα στο 50% των θανατηφόρων περιστατικών, καθώς την τελευταία δεκαετία η παρουσία τους στους δρόμους αυξήθηκε κατά 138%

 

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

Πεζοί, ποδηλάτες και οδηγοί μηχανοκίνητων δικύκλων έχουν τη θλιβερή πρωτιά στα θύματα των τροχαίων ατυχημάτων. Ειδικά σε περιστατικά που καταγράφονται μέσα σε πόλεις, οι τρεις αυτές κατηγορίες εμπλέκονται στο 50% των θανατηφόρων περιστατικών, καθώς την τελευταία δεκαετία η παρουσία τους στους δρόμους αυξήθηκε κατά 138%. Αλλωστε οι «ανθρωποθυσίες στην άσφαλτο» είναι η τρίτη αιτία θανάτου σε παγκόσμια κλίμακα!

 

Το «καμπανάκι» χτύπησε προχθές στις Βρυξέλλες, σε ημερίδα με την οποία ξεκίνησε η παγκόσμια εβδομάδα οδικής ασφάλειας (6-12 Μαΐου) που έχει καθιερώσει ο ΟΗΕ και φέτος είναι αφιερωμένη στην προστασία των πεζών.

 

Τα στοιχεία που παρουσίασε ο αντιπρόεδρος της επιτροπής, Σιμ Κάλας, είναι αποκαλυπτικά: Πάνω από 28.000 άτομα έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία που καταγράφηκαν το 2012 στις 27 χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Από αυτά, το 21% ήταν πεζοί, το 7% ποδηλάτες και το 18% οδηγοί μοτοσικλέτας. Να σημειωθεί ότι, παρά την αύξηση των τελευταίων χρόνων, οι δύο τελευταίες κατηγορίες αντιπροσωπεύουν μόνον το 25% των χρηστών του οδικού δικτύου και ίσως το πιο ανησυχητικό είναι ότι το ένα τρίτο των νεκρών δεν είχαν κλείσει τα 25… «Πεζοί και ποδηλάτες αντιμετωπίζουν τους μεγαλύτερους κινδύνους στις αστικές περιοχές και θα αυξηθούν στο μέλλον», προέβλεψε ο Σιμ Κάλας.

 

Στην Ελλάδα

 

Ανάλογη είναι η εικόνα στη χώρα μας, όπου με βάση τα στοιχεία της Τροχαίας για το 2012 σε 899 θανατηφόρα ατυχήματα οι νεκροί έφτασαν τους 976 και η μικρή μείωση που καταγράφηκε σε σχέση με το 2011 (1.011 ατυχήματα με 1.092 νεκρούς) πρέπει να αποδοθεί περισσότερο στην οικονομική κρίση παρά στην αποτελεσματικότητα των μέτρων οδικής ασφάλειας. Οι οδηγοί μοτοσικλέτας, με ποσοστό νεκρών που άγγιξε το 31%, κατέλαβαν την πρώτη θέση στη «μαύρη λίστα» και ακολουθούν οι πεζοί με 14% και οι ποδηλάτες με 1%. Υπολογίζεται ότι στο 18% των θανατηφόρων περιστατικών έχασε τη ζωή του κάποιος πεζός.

 

Στην Ελλάδα των μνημονίων παρουσιάζουν επίσης έξαρση τα περιστατικά που συνδέονται με τις περικοπές σε μισθούς και συντάξεις. Αύξηση κατά 31,7% παρουσιάστηκε στα τροχαία με εμπλοκή οχημάτων που δεν είχαν περάσει από τεχνικό έλεγχο, ενώ 117% περισσότερα είναι τα περιστατικά στα οποία οι οδηγοί δεν διέθεταν ειδικό καθισματάκι παρ' όλο που μετέφεραν παιδιά.

 

Για την ασφάλεια των ευάλωτων χρηστών των οδών, ειδικά στις αστικές περιοχές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει μια σειρά μέτρα όπως:

 

-Τoν καθορισμό ειδικών λωρίδων για ποδήλατα, που θα είναι σαφώς διαχωρισμένες από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία.

 

-Την επέκταση των ζωνών ήπιας κυκλοφορίας, όπου η μέση ταχύτητα κίνησης δεν θα ξεπερνά τα 30 χλμ την ώρα.

 

-Τη βελτίωση του φωτισμού των δρόμων, μέσα και έξω από τις πόλεις.

 

-Τον ανασχεδιασμό των θαλάμων οδήγησης των φορτηγών, στο πλαίσιο του προγράμματος Aprosys, ώστε να βελτιωθεί το οπτικό πεδίο του οδηγού και να αλλάξουν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά τους. Υπολογίζεται ότι οι αλλαγές αυτές θα σώσουν κάθε χρόνο 300-500 ζωές πεζών και χρηστών ποδηλάτου.

 

* Την εφαρμογή καινοτόμων μέτρων, στο πλαίσιο του προγράμματος «Civitas», που θα πολλαπλασιάζουν τις συνθήκες ασφάλειας των ευάλωτων κατηγοριών.

 

* Την ενίσχυση καινοτόμων λειτουργιών όπως η ανάπτυξη συστημάτων στα οχήματα που θα ανιχνεύουν την παρουσία πεζών και θα θέτουν σε λειτουργία αυτόματο σύστημα πέδησης.

 

Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (WHO), μόνον 28 χώρες διαθέτουν νομοθετικό πλαίσιο για την καταπολέμηση όλων των πηγών κινδύνου στην κυκλοφορία, όπως είναι το αλκοόλ στο τιμόνι και η μη χρήση της ζώνης ασφαλείας. Η WHO εκτιμά ότι μόνον το 7% του παγκόσμιου πληθυσμού προστατεύεται επαρκώς με τις απαραίτητες νομοθετικές διατάξεις και καλεί τις χώρες να εφαρμόσουν όσο το δυνατόν συντομότερα τις απαιτούμενες αλλαγές στη νομοθεσία τους.

 

Η χρήση της ζώνης ασφαλείας είναι υποχρεωτική σε 111 χώρες, ενώ 96 κράτη υποχρεώνουν τους οδηγούς να χρησιμοποιούν ειδικά παιδικά καθισματάκια όταν μεταφέρουν παιδιά. Οι μοτοσικλετιστές πρέπει να φορούν κράνος μόνον σε 90 χώρες και 89 κράτη έχουν θεσπίσει διατάξεις ενάντια στη μέθη κατά την οδήγηση. Από την άλλη, υπάρχουν μόνον 59 χώρες σε παγκόσμια κλίμακα στις οποίες προβλέπεται ανώτατο όριο ταχύτητας μέσα στις πόλεις 50 χλμ/ώρα.

 

 

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=47805