- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Ο πρωτοπόρος Σένμπεργκ και οι μαθητές του

22/10/13 ART,ΘΕΜΑ,ΘΕΜΑΤΑ

O σημαντικός Αυστριακός συνθέτης Αρνολντ Σένμπεργκ (1874-1951) συνδέθηκε με το εξπρεσιονιστικό κίνημα και υπήρξε ηγετική φυσιογνωμία της Δεύτερης Σχολής της Βιέννης. Ηταν εκείνος που ανανέωσε τη γερμανική ρομαντική μουσική παράδοση, την οποία είχαν σημαδέψει οι Μπραμς και Βάγκνερ. Σε αυτόν τον ιδιαίτερο συνθέτη είναι αφιερωμένη η αυριανή συναυλία (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών) που ετοίμασαν το Σύνολο Εαρινού Φεστιβάλ Παξών και η μετζοσοπράνο Αγγελική Καθαρίου. Θα ακουστούν το ρηξικέλευθο –για την εποχή του– «Pierrot lunaire» καθώς και έργα μαθητών του Σένμπεργκ. Διευθύνει ο πιανίστας, συνθέτης και μαέστρος Βασίλης Τσιατσιάνης.

 

Η βραδιά θα ξεκινήσει με το «Πρελούδιο και Φούγκα πάνω στο όνομα του Μπαχ για τρίο εγχόρδων, έργο 46» (1934) του Χανς Αϊσλερ. Γεννημένος στη Λειψία, ο Αϊσλερ μετεγκαταστάθηκε στη Βιέννη και το διάστημα μεταξύ 1919 και 1923 μελέτησε σύνθεση με τον Σένμπεργκ. Θα ακολουθήσουν τα «Τέσσερα κομμάτια για κλαρινέτο και πιάνο, έργο 5» του Αλμπαν Μπεργκ, γραμμένα τον Μάιο του 1913 και αφιερωμένα στον Αρνολντ Σένμπεργκ. Οι επιρροές του δασκάλου Σένμπεργκ στη σύνθεση του μαθητή του Μπεργκ είναι προφανείς καθώς τα κομμάτια είναι αυστηρώς ατονικά.

 

Στη συνέχεια θα ακουστεί το «Μπολερό για βιολοντσέλο και πιάνο» του Νίκου Σκαλκώτα. Ο Ελληνας συνθέτης σπούδασε σύνθεση με υποτροφία του Ιδρύματος Αβέρωφ στη Γερμανία. Μελέτησε με τους Βάιλ και Γιάρναχ, και θήτευσε δίπλα στον Αρνολντ Σένμπεργκ έως το 1931, αν και δεν ακολούθησε ως συνθέτης πιστά τον δωδεκαφθογγισμό.

 

Μαθητής του Σένμπεργκ υπήρξε και ο Αμερικανός Λου Χάρισον, ο οποίος υπογράφει το Short Set from «Lazarus Laughed» για φλάουτο, βιολοντσέλο και πιάνο, που θα ακουστεί στο δεύτερο μέρος. Μέλος της Δεύτερης Σχολής της Βιέννης υπήρξε και ο Αντον φον Βέμπερν, από τους πλέον χαρακτηριστικούς εκπροσώπους του δωδεκαφθογγισμού και του σειραϊσμού. Το κοινό θα ακούσει το «Τρίο εγχόρδων, έργο 20» του 1927.

 

O επίλογος της βραδιάς ανήκει στο εμβληματικό «Pierrot Lunaire» του Αρνολντ Σένμπεργκ, ο οποίος επεδίωξε μέσα από αυτή την πρωτοποριακή του σύνθεση «να συναντήσει μια νέα έκφραση» – όπως σημείωνε στο ημερολόγιό του, το 1912. Ο «Πιερότος στο σεληνόφως», που έχει ως σημείο αναφοράς του την ομώνυμη φιγούρα της commedia dell’ arte, γράφτηκε κατόπιν παραγγελίας της Αλμπερτίνε Τσέμε. H Βιεννέζα ηθοποιός είχε ζητήσει από τον συνθέτη να δημιουργήσει για εκείνη ένα μελόδραμα για φωνή και πιάνο, που το παρουσίασε ντυμένη Κολομπίνα, το 1912 στο Βερολίνο. Το αποτέλεσμα ήταν μια εξπρεσιονιστική και ατονική –αλλά όχι δωδεκαφθογγική– παρτιτούρα για πέντε όργανα (φλάουτο, κλαρινέτο, βιολί, τσέλο και πιάνο) και αφηγητή, χωρίς να καθορίζει ωστόσο τον τύπο της φωνής ή το φύλο του ερμηνευτή.

 

Info: Στις 20.30. Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Τιμές: 12 (Ζώνη Β) και 20 € (Zώνη Α). Ειδικές τιμές: 5 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι και ΑμεΑ) και 8 € (65+ και πολύτεκνοι).

 

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=136685