- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Οι κατηγορούμενοι αθώοι, οι ένοχοι δεν δικάστηκαν
14/11/13 ΚΟΣΜΟΣ
→ΙΣΠΑΝΙΑ Βγήκε η απόφαση για τους 4 που δικάστηκαν -οι 2 Ελληνες- για το ναυάγιο του Prestige, το οποίο προκάλεσε τη μεγαλύτερη μόλυνση με πετρέλαιο στην ισπανική Ιστορία
Ακριβώς 11 χρόνια από την ημέρα που το «γέρικο» -ελληνικών συμφερόντων, νηολογημένο στη Λιβερία και με σημαία Μπαχάμας- δεξαμενόπλοιο Prestige εξέπεμψε SOS στα ανοιχτά των ισπανικών ακτών, έναν χρόνο μετά την έναρξη της δίκης για το ναυάγιό του και την πρόκληση μιας από τις μεγαλύτερες οικολογικές καταστροφές στην περιοχή της Μεσογείου, το ανώτερο δικαστήριο της Γαλικίας απεφάνθη.
Και οι 4 κατηγορούμενοι -ο Ελληνας πλοίαρχος Απόστολος Μαγκούρας, ο Ελληνας πρώτος μηχανικός Νικόλαος Αργυρόπουλος, ο τότε διευθυντής του ισπανικού Εμπορικού Ναυτικού, Χοσέ Λουίς Λόπεθ Σορς, και ο Φιλιππινέζος υποπλοίαρχος Ιρενέο Μαλότο (που δικάστηκε ερήμην)- αθωώθηκαν χθες από τις ποινικές ευθύνες για το αδίκημα της «προσβολής του περιβάλλοντος και προστατευόμενων φυσικών τόπων».
Ωστόσο, ο πλοίαρχος καταδικάστηκε σε φυλάκιση 9 μηνών (την οποία a propos έχει ήδη εκτίσει) για «σοβαρή ανυπακοή προς τις αρχές», επειδή είχε αρχικά αρνηθεί τη ρυμούλκηση στα ανοιχτά του ακυβέρνητου πετρελαιοφόρου, το οποίο είχε ναυπηγηθεί το 1976, μετέφερε 77.000 μετρικούς τόνους μαζούτ την ημέρα του ατυχήματος και -κατά το δικαστήριο- παρουσίαζε «δομικές ανεπάρκειες» που όμως «δεν γνώριζαν οι αξιωματικοί».
«Το πλοίο είχε ρήγμα και το έστελναν στα ανοιχτά, στον ωκεανό», είχε αναφέρει στην κατάθεσή του στο δικαστήριο ο πλοίαρχος Μαγκούρας, δείχνοντας ως υπεύθυνη την τότε κυβέρνηση Αθνάρ. «Ηταν η χειρότερη επιλογή. Μας μεταμόρφωναν σ’ ένα πλωτό φέρετρο και μας έστελναν να πνιγούμε»! Εξι ημέρες έρμαιο τρικυμίας στον Ατλαντικό, το Prestige τελικά κόπηκε στα δύο και βυθίστηκε στις 19 Νοεμβρίου του 2002, στα ανοιχτά της Γαλικίας, ρυπαίνοντας σχεδόν 3.000 χλμ ακτών σε Ισπανία, Πορτογαλία και Γαλλία. Παρ’ όλα αυτά, ο τότε αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Αθνάρ, νυν πρωθυπουργός της Ισπανίας, Μαριάνο Ραχόι, αρνούνταν πεισματικά να αναφέρει τη λέξη «πετρελαιοκηλίδα», περιγράφοντας τις ποσότητες μαζούτ στις ακτές «σαν νήματα, σαν πλαστελίνη»! Θορυβημένη πάντως η Ε.Ε. ενέκρινε έκτοτε οδηγία για την επιτάχυνση της απόσυρσης μονοπύθμενων δεξαμενόπλοιων.
Για την ιστορία, η εισαγγελία είχε ζητήσει αρχικά την επιβολή ποινών 5-12 ετών (παρά το γεγονός ότι όλοι οι κατηγορούμενοι είναι σήμερα άνω των 70 χρόνων και ούτως ή άλλως δεν θα εξέτιναν ποινές φυλάκισης, λόγω ηλικίας). Σε εκκρεμότητα παραμένει ο προσδιορισμός της αστικής ευθύνης, για την οποία η κατηγορούσα αρχή εισηγήθηκε την επιβολή προστίμων ύψους 4,3 δισεκατομμυρίων ευρώ…
Μαργαρίτα Βεργολιά
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=148930
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε