- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

«Μαίρη Πόπινς»: πολύ γλυκανάλατη για τη συγγραφέα της

27/11/13 ART,ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΑ,ΘΕΜΑΤΑ

[1]Ποιος δεν έχει δει τη Μαίρη Πόπινς, τη μεγάλη επιτυχία της Ντίσνεϊ, με την Τζούλι Αντριους να υποδύεται την έξυπνη, αυστηρή, ουρανοκατέβατη νταντά της οικογένειας Μπανκς; Κι όμως, η Π. Λ. Τράβερς, η συγγραφέας των έξι πολυδιαβασμένων ιστοριών της Μαίρη Πόπινς, μισούσε αυτή τη μουσική ταινία του 1964 που σάρωσε με πέντε Οσκαρ. Ποτέ δεν υπήρξε θαυμάστρια του Χόλιγουντ και επί 20 χρόνια ανστιστεκόταν σθεναρά στον μέγα Γουόλτ Ντίσνεϊ, αρνούμενη να του δώσει την άδεια για την κινηματογραφική μεταφορά των περιπετειών της διάσημης γκουβερνάντας της.

 

Πιθανότατα τα κόκαλα της Π. Λ. Τράβερς (1899-1996) θα τρίζουν, καθώς 50 χρόνια αργότερα αρχίζει να προβάλλεται σε Ευρώπη και Αμερική -στην Ελλάδα από 16 Ιανουαρίου- η ταινία της Ντίσνεϊ «Saving Mr. Banks», που αφηγείται τη ζωή της σε νεαρή ηλικία και το παρασκήνιο της πολύχρονης διαμάχης της με τον Γουόλτ Ντίσνεϊ. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους κρατούν η Εμα Τόμσον και ο Τομ Χανκς και σκηνοθετεί ο Τζον Λι Χάνκοκ.

 

Η Π. Λ. Τράβερς στηλίτευε με κείμενά της τη «Χιονάτη» και φοβόταν ότι ο Ντίσνεϊ θα έβαζε επίσης πολύ συναίσθημα στις ψυχρές, σκοτεινές ιστορίες μιας κυνικής νταντάς της εποχής του Εδουάρδου Η’. Τελικά ενέδωσε και είδε όλους τους εφιάλτες της να γίνονται πραγματικότητα: καρτουνίστικοι πιγκουίνοι, happy end και πολύ σιρόπι!

 

[2]Η νέα ταινία, πάντως, παρουσιάζει αρκετά δακρύβρεχτα τα δύσκολα παιδικά χρόνια της Τράβερς (ψευδώνυμο της Ελεν Λίντον Γκοφ) στην Αυστραλία, τις προσπάθειες να συσκοτίσει το παρελθόν αλλάζοντας το όνομα, την προφορά καθώς και την καταγωγή της. Ο τραπεζίτης πατέρας της είχε εθιστεί στο αλκοόλ, έχασε όλη την περιουσία του και πέθανε νέος. Προσπαθώντας να αποδράσει από τη φτώχεια της, άρχισε να σκαρώνει ιστορίες, τις οποίες δημοσίευε από την εφηβεία της, ενώ για να επιβιώσει εργάστηκε ως χορεύτρια και ηθοποιός. Με έναν περιοδεύοντα θίασο ταξίδεψε το 1924 στην Αγγλία, εγκαταστάθηκε εκεί και αφοσιώθηκε στη συγγραφή.

 

Η ταινία δεν δείχνει την ενήλικη ζωή της διάσημης συγγραφέως, τις περίπλοκες ρομαντικές σχέσεις της και τις προσπάθειές της -που τελικά καρποφόρησαν- να υιοθετήσει παιδί. Γυρισμένη με τη φιλοσοφία της Ντίσνεϊ, που τόσο μισούσε, προβάλλει με συμπόνια τις δοκιμασίες της και είναι γεμάτη συναισθηματισμό και γλυκά τραγούδια.

 

Η Π. Λ. Τράβερς ήταν δυναμική, χειραφετημένη, άψογη επαγγελματίας και ήθελε να έχει τον έλεγχο στα πάντα. Eδινε μάχες με τους εκδότες για την εικονογράφηση και τα τυπογραφικά των βιβλίων της. Στο μιούζικαλ του Ντίσνεϊ ήθελε να σχεδιάσει τα σκηνικά, να επιλέξει τα κοστούμια και να «πειράξει» τα τραγούδια, τα οποία απεχθανόταν. Κι όμως, όπως αποκαλύπτει η εγγονή της, Κίτι, αυτή η προσγειωμένη γυναίκα «πετούσε» όπως η ηρωίδα της στον ουρανό και πίστευε στην αστρολογία, «πως όλα ήταν γραμμένα στ’ άστρα».

 

Επιμ.: Παρή Σπίνου

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=154373