- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
«Μουσική είναι πρώτα σύνθεση και μετά ερμηνεία»
09/12/13 ART,ΘΕΜΑΤΑ,ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ-ART
Το πολυαγαπημένο πορτογαλικό συγκρότημα έχασε την τραγουδίστρια Τερέζα Σαλγκουέιρο, που ήταν το σήμα κατατεθέν του. Κανένα πρόβλημα. Προχωρά σε νέες περιπέτειες με την 23χρονη ανακάλυψή του, Μπεατρίς Νούνες, στη φωνή. Εβγαλε καινούργιο δίσκο με τις μεγάλες του επιτυχίες και πήρε τους δρόμους της Ευρώπης
Της Μαρίνας Κουβέλη
[1]Ξεκίνησαν από την Πορτογαλία. Κατέκτησαν όλο τον κόσμο με μια μουσική που έχει τις ρίζες της στη γλυκιά μελαγχολία τού saudade, στους ήχους του φάντο και των λαϊκών τραγουδιών. Εδωσαν στις μουσικές τους καινούργια και σύγχρονη ματιά και πολύ συναίσθημα ώστε να μένει στη μνήμη. Τρία εκατομμύρια δίσκοι, αμέτρητες περιοδείες, πολλά βραβεία. Χωρίς να φοβηθούν ποτέ τις αλλαγές οι Madredeus γιορτάζουν το μουσικό τους ταξίδι που κρατά 25 ολόκληρα χρόνια με έναν ολοκαίνουργιο δίσκο, με νέα μέλη που δίνουν νέα αίσθηση στις μουσικές τους (έχουν, για παράδειγμα, προσθέσει νέα έγχορδα) και με μια νέα φωνή, την Μπεατρίς Νουνές, η οποία οφείλει να αποδείξει ότι είναι άξια διάδοχος της Τερέζα Σαλγκουέιρο.
Το κατά πόσον έχουν πετύχει όλες αυτές οι τολμηρές τους πρωτοβουλίες θα το διαπιστώσουμε αύριο το βράδυ που οι Madredeus έρχονται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η συναυλία θα ξεκινήσει από τα τέλη της δεκαετίας του ΄80, τότε που δύο νεαροί μουσικοί από τη Λισαβόνα δοκίμασαν να ενώσουν τις μουσικές του αναζητήσεις, και θα καταλήξει στο σήμερα.
Ο Πέδρο Αϊρες Μαγκαλιάες και o σπουδαίος Ροντρίγκο Λεάο ήταν δύο Πορτογάλοι ροκάδες που άρχισαν να πλήττουν με τη ροκ και την ποπ μουσική και το 1985 αποφάσισαν να ξαναανακαλύψουν τους παραδοσιακούς ήχους με τον δικό τους τρόπο. Ηθελαν να προχωρήσουν πέρα από την ανώδυνη πορτογαλική ποπ, αλλά δεν ήθελαν να καταφύγουν στο παλιό φάντο. Αρχισαν να γράφουν και να φέρνουν στην παρέα τους και άλλους μουσικούς, βρήκαν τον ήχο που έψαχναν, αλλά τους έλειπε η φωνή. Την ανακάλυψαν τυχαία, ένα βράδυ στη Λισαβόνα, όταν άκουσαν ένα δεκαοκτάχρονο, άγνωστο, κορίτσι που τραγουδούσε φάντο για τους φίλους της. Κάλεσαν την Τερέζα Σαλγκουέιρο να την ακούσουν στο παλιό μοναστήρι Madre de Deus. Αυτό ήταν. Οι Madredeus είχαν ήδη σχηματιστεί.
Αναζητήσαμε τον Πέδρο Αϊρες Μαγκαλιάες για να μας κάνει τη σύνδεση με το παρελθόν και να μας μιλήσει για το αύριο του συγκροτήματος. Την πρώτη ερώτηση, πάντως, δεν την κάναμε εμείς. Εκείνος μας ρώτησε για να μάθει αν το Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας μοιάζει με αυτό της Θεσσαλονίκης, που είχαν επισκεφθεί πριν από μερικά χρόνια. Αφού του εξηγήσαμε, μας είπε: «Με νέα σύνθεση πια, ερχόμαστε να θυμηθούμε λίγο το παρελθόν, αλλά και να δείξουμε πως μπορούμε να αλλάζουμε και να ανανεωνόμαστε, χωρίς να αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του γκρουπ. Η βραδιά θα είναι σαν tribute των Madredeus, αλλά με νέες ενορχηστρώσεις. Περίπου 30 κομμάτια θα πούμε, τα οποία έχουμε επιλέξει βάσει των επιθυμιών του κοινού. Για χρόνια ακούγαμε να μας λένε »Παίξτε αυτό, παίξτε εκείνο». Λοιπόν, τα πιο αγαπημένα τα συγκεντρώσαμε όλα σε ένα δίσκο, που κυκλοφόρησε πριν από λίγο με τίτλο “Essencia”, κι αμέσως μετά με νέα τραγουδίστρια ξεκινήσαμε περιοδεία, που μας φέρνει ώς την Αθήνα».
Το πρώτο τους άλμπουμ «Dias da Madredeus», το 1987, ήταν τόσο επιτυχημένο που μέσα σε πέντε χρόνια οι Madredeus είχαν αποκτήσει ένα μεγάλο, αφοσιωμένο κοινό. Καθόλου τυχαίο ότι ο Βιμ Βέντερς τους κάλεσε το 1994 να γράψουν τη μουσική της ταινίας του «Lisbon Story». Ακολούθησαν και άλλα άλμπουμ με τραγούδια που μιλούσαν για τη ζωή, τον ανεκπλήρωτο έρωτα, με αιχμές από φάντος αλλά και πολλά νέα έθνικ στοιχεία. Το 2007 η Τερέζα Σαλγκουέιρο έφυγε και οι Μadredeus έμειναν άφωνοι. Για τα επόμενα τέσσερα χρόνια αποτραβήχτηκαν, ο Πέδρο φλέρταρε με ένα καινούργιο σχέδιο, πιο τζαζ και πιο θεατρικό.
Το 2012 οι Μadredeus αποφάσισαν ότι έπρεπε να ξαναβρούν το στίγμα τους. Υποδέχτηκαν τους βιολονίστες Ζορζέ Βαρεκόζο και Aντόνιο Φιγκεϊρέντο και τον βιολοντσελίστα Λούις Κλοντ. Συγχρόνως, βρήκαν επιτέλους την αντικαταστάτρια της Τερέζα.
«Η Μπεατρίς Νούνες είναι μόλις 23 ετών και αυτή την οικειότητα που έχει με τις απαιτητικές ερμηνείες λόγω της κλασικής της εκπαίδευσης την είχαμε πολύ ανάγκη. Σκεφτείτε, πως ήταν η πρώτη που πέρασε από την οντισιόν. Δέκα η ώρα το πρωί και είχαμε ήδη τελειώσει. Πραγματική τύχη», λέει ο Πέδρο Αϊρες Μαγκαλιάες.
«H Mπεατρίς και τα έγχορδα προέρχονται από τον χώρο της κλασικής μουσικής, είναι μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας της Εθνικής Οπερας και ικανοί να ανταποκρίνονται στις υψηλές απαιτήσεις του συνόλου. Χάρη σε αυτές τις προσθήκες τα κομμάτια μας ακούγονται πιο κλασικά. Δεν είναι ποτέ εύκολο να διαλέγεις τον δρόμο που θα ακολουθήσεις. Είναι σαν μια διαρκή πάλη. Αλλωστε, η συνέπεια έχει μεγαλύτερη σημασία από τις αλλεπάλληλες αλλαγές», λέει ο Πέδρο. Μα, είναι τόσο εύκολο να αλλάζει ένα συγκρότημα την τραγουδίστρια που υπήρξε το σήμα κατατεθέν του; «Καλά το είπατε. Ηταν η ταυτότητά μας. Ομως, έπρεπε να κοιτάξουμε μπροστά. Ηταν δύσκολο. Αλλά είμαστε συνηθισμένοι. Κάποτε είχαμε τρεις τραγουδίστριες».
Και τώρα, με τη νέα τους ερμηνεύτρια εξακολουθούν να δουλεύουν με τον ίδιο τρόπο; Ολα «γυρίζουν» γύρω από τη φωνή της; «Δεν το κάνουμε μόνο εμείς αυτό. Πολύ συχνά συμβαίνει το κοινό επιμένει να θεωρεί πως ο τραγουδιστής είναι το άλφα και το ωμέγα ενός συγκροτήματος. Η μουσική, όμως, είναι κυρίως σύνθεση και μετά ερμηνεία. Πόσο μάλλον για μας, που έχουμε συνολικά στο ρεπερτόριό μας περί τα 150 κομμάτια».
Παρ΄ όλα αυτά από την «ταμπέλα» του παραδοσιακού- έθνικ συγκροτήματος δεν έχουν καταφέρει να απαλλαγούν. «Εχω περάσει ώρες ατελείωτες να εξηγώ στον κόσμο και σε δημοσιογράφους ότι δεν είμαστε ένα γκρουπ που παίζει φάντο. Δεν κάνουμε καν παραδοσιακή μουσική. Οι Μadredeus είναι σαν πίνακας που απεικονίζει τοπίο, αλλά αυτό το τοπίο δεν είναι της Πορτογαλίας. Δεν είναι καμιάς συγκεκριμένης πόλης. Είναι όλων των περιοχών που περάσαμε και μας έχουν εμπνεύσει».
Info: Αύριο στις 8.30μ.μ., Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Τιμές: 14– 25 –35– 50 € (Διακεκριμένη Ζώνη). Ειδικές τιμές: 7,50 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι και ΑμεΑ) και 9,50 € (65+ και πολύτεκνοι). Πληροφορίες: 210 72.82.333, www.megaron.gr
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=157744
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε