- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Ψεκάστε, σκουπίστε, πουλήσαμε
18/12/13 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Από τα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ξεκινά η εκποίηση των ενεργειακών υποδομών της χώρας. Ετοιμο το νομοσχέδιο, μόλις τρεις μέρες θα το… διαβουλευθεί το αρμόδιο υπουργείο
Του Βασίλη Γεώργα
[1]Με διαδικασίες fast track προχωρά στην εκποίηση των ενεργειακών υποδομών της χώρας η κυβέρνηση, επιδιώκοντας να έχει ιδιωτικοποιήσει τα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι τον Ιούνιο του 2014 πουλώντας τον ΑΔΜΗΕ σε «στρατηγικό επενδυτή».
Ο χρόνος πλέον μετρά αντίστροφα, καθώς χθες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έδωσε για διαβούλευση τριών ημερών το νομοσχέδιο μέσω του οποίου δρομολογείται η πώληση των δικτύων, έχοντας ως στόχο να το καταθέσει στη Βουλή μέχρι το τέλος της εβδομάδας, ώστε η συζήτηση και η ψήφισή του να δρομολογηθεί μέσα στον Ιανουάριο.
«Σαλαμοποίηση»
Πρόκειται για την πρώτη φάση «σαλαμοποίησης» της ΔΕΗ την οποία στη συνέχεια θα διαδεχτεί η πώληση του 30% των μονάδων παραγωγής και της εμπορικής δραστηριότητας του ομίλου («μικρή ΔΕΗ»), ενδεχομένως η ιδιωτικοποίηση και του δικτύου διανομής και τέλος η πώληση μετοχών της ΔΕΗ μέσω Χρηματιστηρίου.
Παρότι τα ακανθώδη θέματα -όπως το τι μέλλει γενέσθαι με την ενσωματωμένη στην αξία των δικτύων, ασφαλιστική περιουσία των εργαζομένων και συνταξιούχων της ΔΕΗ- δεν θίγονται στο νομοσχέδιο, η κυβέρνηση ευελπιστεί πως θα καταφέρει να «περάσει» το νομοσχέδιο και να προκηρύξει άμεσα τον διεθνή διαγωνισμό ώστε να «ξεμπερδέψει» με την πώληση του ΑΔΜΗΕ το αργότερο μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2014. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η ΔΕΗ θα πουλήσει απευθείας το 66% σε στρατηγικό επενδυτή και το υπόλοιπο 34% στο ελληνικό Δημόσιο το οποίο θα διατηρήσει την καταστατική μειοψηφία στον ΑΔΜΗΕ. Η ιδιωτικοποίηση προβλέπεται ότι θα γίνει με συνοπτικές διαδικασίες σε μία φάση. Αλλάζει δηλαδή η διαδικασία που είχε αποφασιστεί τον περασμένο Ιούλιο από το υπουργικό συμβούλιο και προέβλεπε ότι ο στρατηγικός επενδυτής θα αποκτούσε αρχικά το 49% της εταιρείας και στη συνέχεια θα έφτανε στο 51% μέσω αύξησης κεφαλαίου.
Δεδομένου ότι το Δημόσιο δεν έχει χρήματα για να αποκτήσει το 34% του ΑΔΜΗΕ, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι το τίμημα θα μπορεί να συμψηφιστεί με μελλοντικές απαιτήσεις του Δημοσίου από τη ΔΕΗ, όπως το «τέλος λιγνίτη», φόροι κ.ά. Το ερώτημα είναι έναντι ποιου τιμήματος θα είναι ικανοποιημένη η κυβέρνηση να πουλήσει τον ΑΔΜΗΕ, παραχωρώντας ουσιαστικά τη μονοπωλιακή διαχείριση του δικτύου μεταφοράς που αποφέρει ετήσια έσοδα 300 εκατ. ευρώ και κέρδη άνω των 113 εκατ. ευρώ (προϋπολογισμός για το 2013).
Το παράδειγμα του ΔΕΣΦΑ
Αν ακολουθηθεί το μοντέλο του ΔΕΣΦΑ, που πουλήθηκε στους Αζέρους μόλις στο μισό της αξίας του ενεργητικού του (αποτιμήθηκε 700 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο η πάγια περιουσία του είναι 1,2 δισ. ευρώ), αυτό σημαίνει ότι στην ουσία και ο ΑΔΜΗΕ θα πουληθεί έναντι πινακίου φακής. Στον ισολογισμό χρήσης του 2012 το ενεργητικό της εταιρείας, στο οποίο περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα 11.183 χιλιόμετρα υπέργειων, υπόγειων και υποθαλάσσιων γραμμών, οι υποσταθμοί και τα κέντρα υψηλής και υπερυψηλής τάσης, τα ακίνητα κ.ά., αποτιμάται στα 1,545 δισ. ευρώ, ενώ τα ίδια κεφάλαια φτάνουν τα 935 εκατ. ευρώ.
Αν έχουν δε έστω και την παραμικρή βάση οι «διαρροές» που έγιναν το τελευταίο διάστημα για μια συνολική αποτίμηση κοντά 550-600 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση σκοπεύει να χαρίσει κυριολεκτικά σε ιδιώτες μια από τις σημαντικότερες υποδομές στρατηγικής σημασίας για τη χώρα, έναντι μόλις 330-380 εκατ. ευρώ, ποσό δηλαδή που ουσιαστικά αντιστοιχεί στην κερδοφορία μόλις τριών ετών για τον ΑΔΜΗΕ. Ως «βαρίδια» για την αποτίμηση του ΑΔΜΗΕ παρουσιάζονται από τη μια ο δανεισμός των 455 εκατ. ευρώ που έχει η εταιρεία, αλλά κυρίως η ανάγκη χρηματοδότησης των μεγάλων επενδύσεων που προγραμματίζονται κυρίως με άξονα την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα (Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα κ.ά.). Δεν αποκλείεται δε η κυβέρνηση να κάνει το χατίρι σε όσους έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, αυξάνοντας το ετήσιο ποσοστό απόδοσης των κεφαλαίων της εταιρείας ώς και 40% (από το 8% σήμερα στο 11%), ώστε να καταστήσει «ελκυστικότερο» το πακέτο της ιδιωτικοποίησης.
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=160296
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε