- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Πορεία θετική που όμως δεν επαρκεί…

12/01/14 MEDIA,ΘΕΜΑΤΑ - MEDIA

Του Σωτήρη Μανιάτη

 

[1]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Με θετικό πρόσημο -έστω και οριακό- ως προς τη διαφημιστική δαπάνη, τα διαφημιστικά έσοδα δηλαδή, έκλεισε το 2013 για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Τα οποία όμως εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σημαντικά οικονομικά προβλήματα λόγω των υπερβολικών βαρών και του υπερδανεισμού που εμφανίζουν.

 

Η χρονιά που μας πέρασε πάντως έκλεισε με αύξηση των διαφημιστικών εσόδων συνολικά στα μέσα ενημέρωσης κατά 4,01% σε σύγκριση με το 2012, φτάνοντας περίπου το 1,18 δισ. ευρώ έναντι 1,14 δισ. ευρώ το 2012. Πρόκειται βέβαια για μεικτά ποσά, καθώς δεν έχουν αφαιρεθεί οι λεγόμενες ανταποδοτικές διαφημίσεις, οι εκπτώσεις, οι φόροι κ.ά. Πάντως το 2013 έκλεισε θετικά κι αυτό είναι ενθαρρυντικό, αν μη τι άλλο, σημάδι σε μια αγορά που έχει βυθιστεί απόλυτα την τελευταία τετραετία.

 

Η πιο θετική πορεία τη χρονιά που πέρασε καταγράφεται από τους τηλεοπτικούς σταθμούς που εμφάνισαν αύξηση διαφημιστικών εσόδων κατά 21,73% ξεπερνώντας συνολικά τα 571 εκατ. ευρώ έναντι περίπου 465 εκατ. ευρώ που είχαν το 2012. Εννοείται πριν αφαιρεθούν εκπτώσεις, φόροι κ.ά. Οριακά θετικά έκλεισαν το 2013 και οι εφημερίδες με αύξηση κατά 1,12% (258,6 εκατ. ευρώ το 2013 έναντι 255,8 εκατ. ευρώ το 2012) αλλά και τα ραδιόφωνα κατά 1,54% (στα 65 εκατ. ευρώ πέρσι από τα 64 εκατ. ευρώ πρόπερσι). Μόνο τα περιοδικά εμφανίζουν και το 2013 αρνητικό πρόσημο, καθώς έκλεισαν με πτώση διαφημιστικών εσόδων κατά 17,08% φτάνοντας στα 291,6 εκατ. ευρώ από τα 351,7 εκατ. ευρώ το 2012. Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τη χρονιά που πέρασε έκλεισαν εκδοτικές επιχειρήσεις (Λυμπέρη, Κωστόπουλου) που εξέδιδαν σειρά περιοδικών.

 

Ο Δεκέμβρης που μας πέρασε πάντως ήταν από τους καλύτερους των τελευταίων ετών, καθώς έκλεισε θετικά καταγράφοντας άνοδο 16,31% σε σύγκριση με το 2012 στο σύνολο των ΜΜΕ, φτάνοντας περίπου στα 140 εκατ. ευρώ συνολικά έναντι 120 εκατ. ευρώ πρόπερσι. Και μάλιστα πρόκειται για έναν μήνα που όλες οι κατηγορίες Μέσων (τηλεόραση, ραδιόφωνο, περιοδικά και εφημερίδες) παρουσιάζουν άνοδο της διαφημιστικής δαπάνης. Τη μεγαλύτερη βέβαια εμφανίζουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί καταγράφοντας άνοδο διαφημιστικών εσόδων κατά 30,76%. Τα διαφημιστικά τους έσοδα έφτασαν τα 67,3 εκατ. ευρώ τη χρονιά που πέρασε όταν το 2012 δεν ξεπερνούσαν περίπου τα 51,5 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί με αύξηση που αγγίζει το 28,89% φτάνοντας τα 9,2 εκατ. ευρώ έναντι 7,1 εκατ. ευρώ πρόπερσι. Εστω και οριακά, ανοδικά πάντως ήταν και τα διαφημιστικά έσοδα τόσο στα περιοδικά (κατά 3,4%) όσο και στις εφημερίδες (κατά 1,96%). Σίγουρα πρόκειται για την πρώτη… αισιόδοξη οπτική των τελευταίων ετών της κατρακύλας. Αυτό πάντως για τους γνωρίζοντες τη συγκεκριμένη αγορά δεν σημαίνει και οριστική αναστροφή του κλίματος. Πολλοί αναμένουν αυτό να δώσει ανάσες σε ΜΜΕ και διαφημιστικές εταιρείες και μια ώθηση ώστε να επιτευχθεί σε πρώτη φάση ισορροπία σε έναν κλάδο που κλυδωνίζεται διαρκώς την τελευταία τετραετία.

 

[email protected]

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=165133