- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Να γίνει το Ακτιο κόμβος ανάπτυξης

30/01/14 ΕΛΛΑΔΑ

Την επιδότηση της αεροπορικής σύνδεσης με την Αθήνα προτείνουν οι βουλευτές Αιτωλοακαρνανίας, Λευκάδας και Πρέβεζας για να σπάσει η απομόνωση της περιοχής

 

ΙΩΑΝΝΙΝΑ Του Φιλήμονα Καραμήτσου

 

getF9456ileΤο στοιχειώδες δικαίωμα στην ασφαλή μετακίνηση ζητάνε οι κάτοικοι της Δυτικής και Βορειοδυτικής Ελλάδας. Η Ηπειρος, η Αιτωλοακαρνανία, τα νησιά του Ιονίου βιώνουν δεκαετίες τώρα έναν ιδιότυπο αποκλεισμό: δεν έχουν σύγχρονο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο ώστε να συνδέονται με την υπόλοιπη Ελλάδα. Το μόνο που διαθέτουν είναι η παλιά εθνική οδός Ιωαννίνων – Αντιρρίου, ένας δρόμος ταυτισμένος με τα θανατηφόρα τροχαία και ανεπαρκής για να σηκώσει το βάρος της εμπορικής κίνησης και της τουριστικής ανάπτυξης.

 

Υπάρχουν όμως λύσεις που μπορούν να έχουν άμεσα αποτελέσματα χωρίς να χρειάζεται να περιμένει κάποιος την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού το 2016. Με πρωτοβουλία της βουλευτού Αιτωλοακαρνανίας της ΔΗΜΑΡ, Νίκης Φούντα, κινητοποιήθηκαν βουλευτές από τους νομούς Αιτωλοακαρνανίας, Λευκάδας και Πρέβεζας και ζητούν την ουσιαστική αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει το αεροδρόμιο Ακτίου.

 

Ερώτηση στη Βουλή

 

Η κεντρική τους πρόταση, με ερώτηση που κατέθεσαν προς τους υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών και Αμυνας, είναι να επιδοτηθεί η αεροπορική γραμμή Ακτιο – Αθήνα, με ταυτόχρονη εκπόνηση οικονομοτεχνικής μελέτης, ώστε να διαπιστωθούν οι ανάγκες των κατοίκων που εξυπηρετούνται από το αεροδρόμιο.

 

Σε μία περίοδο που οι λέξεις «κράτος» ή «επιδότηση» έχουν δαιμονοποιηθεί από την κυρίαρχη πολιτική του μνημονίου, ένα μεγάλο τμήμα της χώρας αναζητά λύσεις για την οικονομική και κοινωνική του ύπαρξη, και δεν τις βρίσκει. Η πρωτοβουλία, που συνυπογράφουν ακόμα οι βουλευτές Αιτωλοακαρνανίας της Ν.Δ. Κώστας Καραγκούνης, του ΠΑΣΟΚ Θαν. Μωραΐτης, Λευκάδας της Ν.Δ. Θεόδωρος Σολδάτος και Πρέβεζας της Ν.Δ. Δημήτρης Τσουμάνης, ζητάει να γίνει το αεροδρόμιο Ακτίου αναπτυξιακός κόμβος της ευρύτερης περιοχής Αιτωλοακαρνανίας – Λευκάδας – Πρέβεζας.

 

Οπως σημειώνουν, μέχρι σήμερα -με εξαίρεση μια σύντομη παρένθεση λίγα χρόνια πριν- δεν υπάρχει απευθείας σύνδεση του Ακτίου με τα μεγάλα αστικά κέντρα και ειδικά με την Αθήνα, πράγμα ανεπίτρεπτο για μια χώρα που θα έπρεπε να επενδύει σταθερά στη διάχυση των επισκεπτών στην ελληνική επικράτεια. Οσον αφορά τις πτήσεις εσωτερικού, στο αεροδρόμιο εξυπηρετούνται μόνο ελάχιστες επιδοτούμενες πτήσεις καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, αυτές που αναφέρονται στις λεγόμενες ακριτικές περιοχές, ενώ οι πολλές πτήσεις τσάρτερ σε πόλεις του εξωτερικού γίνονται αποκλειστικά κατά την τουριστική περίοδο.

 

Σε τέτοιες προτάσεις, η πολιτεία επικαλείται συνήθως την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τον ανταγωνισμό που δεν επιτρέπει κρατικές επιδοτήσεις, ενώ οι κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων έχουν αναγάγει σε εθνική πολιτική την «αόρατη χείρα» των ιδιωτικοποιήσεων και της ελεύθερης αγοράς.

 

«Αν και οι συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι ιδιαίτερα αυστηρές για τις επιδοτούμενες πτήσεις, θα μπορούσε το ελληνικό Δημόσιο να προτείνει να οριστεί ως επιδοτούμενο δρομολόγιο η σύνδεση υποβαθμισμένων σε υποδομές περιοχών της ηπειρωτικής Ελλάδας με την πρωτεύουσα», προβάλλουν από τη μεριά τους οι βουλευτές.

 

Η Νίκη Φούντα εξήγησε στην «Εφ.Συν.» γιατί πήρε την πρωτοβουλία: «Για δεκαετίες οι κάτοικοι της Αιτωλοακαρνανίας, της Λευκάδας και της Πρέβεζας έρχονται αντιμέτωποι με ένα κάκιστο εθνικό οδικό δίκτυο, με ανύπαρκτο δίκτυο σιδηροδρόμων, ενώ όσον αφορά τις αεροπορικές μεταφορές, από το αεροδρόμιο του Ακτίου μπορούν να ταξιδέψουν μόνο σε ακριτικές περιοχές της χώρας μέσω επιδοτούμενων πτήσεων και σε προορισμούς του εξωτερικού το καλοκαίρι. Η σύνδεση λοιπόν με τα μεγάλα αστικά κέντρα και δη με την πρωτεύουσα είναι δυσχερέστατη. Δεν μπορούμε να αφήσουμε τη Δυτική Ελλάδα σε κοινωνικοοικονομική απομόνωση. Κάλεσα όλους τους βουλευτές και των τριών νομών για να παλέψουμε μαζί για την αναβάθμιση της λειτουργίας του αεροδρομίου και με ιδιαίτερη χαρά είδα ότι πολλοί ανταποκρίθηκαν. Εδώ δεν υπάρχουν πολιτικές διαφορές. Πρέπει να βρεθεί μία λύση για το καλό των πολιτών που όλοι εμείς εκπροσωπούμε».

 

Οικονομοτεχνική μελέτη

 

Για το μέτρο της επιδότησης σημειώνει: «Προτείναμε το αυτονόητο: να επιδοτηθεί το δρομολόγιο Ακτιο-Αθήνα, τουλάχιστον μέχρι την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών έργων (χρονοδιάγραμμα- αρχές 2016), μετά από στοιχειοθετημένη οικονομοτεχνική μελέτη που θα προσδιορίζει τις ανάγκες για τη μετακίνηση των κατοίκων, επισκεπτών/τουριστών και εμπόρων. Δεν είναι πρωτόγνωρη η κίνηση αυτή (έχει προηγηθεί για σύνδεση Κοζάνη- Αθήνα), αναγνωρίζω βέβαια ότι είναι τολμηρή για την οικονομική συγκυρία.

 

Μόνο έτσι, όμως, μπορούμε να καταφέρουμε πολλά και, εν προκειμένω, ο στόχος είναι αδιαπραγμάτευτος: η καλυτέρευση της καθημερινότητας των πολιτών. Ταυτόχρονα, με την αναβάθμιση αυτή θα πετύχουμε και στρατηγικούς εθνικούς στόχους: την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, αλλά και την ενίσχυση της προστιθέμενης αξίας του αεροδρομίου, ως σημαντικής εθνικής περιουσίας».

 

Για να υπάρχει και μία εικόνα για τον δυναμικό ρόλο που ήδη παίζει το αεροδρόμιο του Ακτίου, σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για τις τουριστικές αφίξεις στα αεροδρόμια της χώρας το 2013, το Ακτιο αύξησε τους επισκέπτες του κατά 8,78% (154.494 αφίξεις το 2013 σε σχέση με τους 142.027 το 2012).

 

Η μετατροπή του Ακτίου σε συγκοινωνιακό κόμβο όχι μόνο για τους τουρίστες αλλά και για τους κατοίκους της περιοχής, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, για την οποία το υπ. Υποδομών πρόσφατα δεσμεύτηκε ότι θα προχωρήσει, θα αποτελέσουν μία διέξοδο για μια περιοχή που βλέπει μόνο αναπτυξιακά αδιέξοδα τα τελευταία χρόνια.

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=170524