- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Πεζοδρομήστε τη Σταδίου κάθε Σάββατο
27/02/14 ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Θα παρουσιαστεί σε ημερίδα το Σάββατο και θεωρείται απλή και υλοποιήσιμη σε αντίθεση με την παρέμβαση στην Πανεπιστημίου που προβλέπει το Re-think Athens
Της Χαράς Τζαναβάρα
Πεζοδρόμηση της Σταδίου; Γιατί όχι, σκέφτηκε με κάποια καθυστέρηση μια ομάδα αρχιτεκτόνων και παρουσιάζει τις ιδέες της σε ημερίδα που οργανώνει το Σάββατο ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων – τμήμα Αττικής. Μια πρώτη γεύση έδωσαν στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, στην οποία ανέφεραν επανειλημμένα και με νόημα ότι αποτελεί «Plan B», το οποίο όφειλαν να έχουν εξασφαλίσει οι αρμόδιες υπηρεσίες ώστε να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο «ατυχήματος» της παρέμβασης στην Πανεπιστημίου που προβλέπει το Re-think Athens. Επικαλέστηκαν δε την εμπειρία από τους πολύχρονους σχεδιασμούς για το Μουσείο της Ακρόπολης, οι οποίοι ξεκινούσαν από το μηδέν κάθε φορά που οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί κατέληγαν σε αδιέξοδο.
Η χθεσινή παρουσίαση ξεκίνησε με την προβολή ενός φιλμ-ντοκουμέντου, με την υπογραφή του αρχιτέκτονα Γ. Τριανταφύλλου, με αναφορές στην ιστορία του βασικού δρόμου της πρωτεύουσας από τον 19ο αιώνα ώς σήμερα με τα κλειστά καταστήματα και τον μαρασμό. Νεοκλασικά, μεγάλες εμπορικές φίρμες, σπουδαίοι κινηματογράφοι, ξενοδοχεία και χώροι διασκέδασης «μετρούν» τα περασμένα μεγαλεία, με συνδετικό κρίκο τους κοινωνικούς αγώνες από την εποχή που η πλατεία Κλαυθμώνος ήταν τόπος συγκεντρώσεων ώς τις σημερινές αντιμνημονιακές διαδηλώσεις. Δεν λείπουν οι διαχρονικές αναφορές στις «πληγές» του δρόμου, από τα καμένα κτίρια «Κατράντζου» και «Ατενέ» ώς τη «Μarfin» και το νεοκλασικό που στέγαζε τον κινηματογράφο «Αττικόν». Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει το φωτογραφικό ντοκουμέντο που απαθανατίζει τη Σταδίου του 1920: παραπέμπει σε παρισινό βουλεβάρτο με ωραίες δενδροστοιχίες και δίκτυο τραμ.
Βασικό πλεονέκτημα της πρότασης για τη Σταδίου είναι ότι μπορεί να ξεκινήσει και μάλιστα άμεσα με δοκιμαστική πεζοδρόμηση, ώστε να μετρηθούν στην πράξη οι επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό της ευρύτερης περιοχής του κέντρου. Εως τον Οκτώβριο, οπότε με βάση το χρονοδιάγραμμα προβλέπεται να ξεκινήσουν τα έργα στην Πανεπιστημίου, προτείνεται να κλείνει κάθε Σάββατο η Σταδίου από τα Χαυτεία ώς το Σύνταγμα (από τις 10 π.μ. έως τις 3 μ.μ.), για όλα τα οχήματα εκτός από τα μέσα μαζικής μεταφοράς, που θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν κανονικά. Είναι ένα πείραμα που δεν μπορεί να γίνει στην περίπτωση της Πανεπιστημίου, γιατί η κάλυψη των κυκλοφοριακών αναγκών στον άξονα Ανατολή-Δύση προϋποθέτει αντιδρόμηση της Ακαδημίας, όπου θα κινούνται τα οχήματα που έρχονται από την πλευρά της Β. Σοφίας και κατευθύνονται προς τις οδούς Πατησίων ή Πειραιώς.
Δεν είναι το μόνο «συν» της πρότασης που παρουσίασαν οι αρχιτέκτονες Δημήτρης Κονταργύρης και Ανδρέας Βεντουράκης. Κυρίαρχο ρόλο στην επιλογή της Σταδίου παίζει ότι «ακουμπά» στο ιστορικό-εμπορικό κέντρο και δημιουργεί ένα τρίγωνο με τις ήδη πεζοδρομημένες Ερμού και Αιόλου. Συνδέεται επίσης πιο αρμονικά με την Ομόνοια και το Σύνταγμα, ενώ θα βοηθήσει στην ανάδειξη της πλατείας Κλαυθμώνος, που ακυρώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1960 με την κατασκευή του υπόγειου γκαράζ.
«Η πρόταση είναι τόσο απλή και υλοποιήσιμη που μοιάζει με το αυγό του Κολόμβου», τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Αττικής, Γ. Μαδεμοχωρίτης, ενώ ο Β. Γρηγοριάδης, πρώην πρόεδρος του ΣΑΔΑΣ, αποκάλυψε ότι οι παρεμβάσεις στην Πανεπιστημίου δεν έχουν συνυπολογιστεί στο υπό εκπόνηση νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο για την Αττική.
Στην ημερίδα έχουν κληθεί να παρουσιάσουν τις απόψεις τους καθηγητές του Πολυτεχνείου, αλλά και ο Π. Τουρνικιώτης, επιστημονικός σύμβουλος του Re-Think Athens, του προγράμματος παρεμβάσεων στην Πανεπιστημίου. Συντονιστής θα είναι ο καθηγητής Δημήτρης Φιλιππίδης.
*INFO: Η ημερίδα με θέμα «Οδός Σταδίου, από την παρακμή στην ελπίδα», θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, στο βιβλιοπωλείο «Ιανός» (Σταδίου 24). Εναρξη στις 11.30 π.μ.
…………………………………………………………..
Τα βασικά στοιχεία της πρότασης
* Πεζοδρομείται η Σταδίου.
* Επεκτείνεται η γραμμή του τραμ, που μετακομίζει από τη Β. Αμαλίας στη Φιλελλήνων και συνεχίζει στην Πατησίων ώς τη διασταύρωση με την Αλεξάνδρας.
* Διατηρείται ο άξονας της Πανεπιστημίου, που θα αποκτήσει σε όλο της το μήκος διπλή λεωφορειολωρίδα αντίθετης φοράς σε σχέση με τα υπόλοιπα οχήματα.
* Παραμένει ως έχει η Ακαδημίας.
* Ενώνεται η κάτω πλατεία Συντάγματος με την Ερμού και εξασφαλίζεται με καλύτερους όρους η σύνδεση με την Πλάκα και τους αρχαιολογικούς χώρους.
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=178269
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε