- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Χειρόγραφα πολέμου από τον Κέρουακ
13/03/14 ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Οσο ζούσε ο Τζακ Κέρουακ ισχυριζόταν ότι είχε ξεχάσει τα χειρόγραφα από το πρώτο του μυθιστόρημα «The haunted life» («H στοιχειωμένη ζωή») στο πίσω κάθισμα ενός ταξί. Πιθανότατα όμως τα είχε παρατήσει σε κάποιο ντουλάπι, στον κοιτώνα του φίλου του Αλεν Γκίνσμπεργκ, στο Πανεπιστήμιο Columbia. Μόλις πριν από 12 χρόνια τα χειρόγραφα εμφανίστηκαν σε δημοπρασία και πουλήθηκαν προς 95.000 δολάρια σε άγνωστο πλειοδότη. Τώρα εκδίδονται για πρώτη φορά, εμπλουτίζοντας το έργο του εμβληματικού συγγραφέα της γενιάς των Beat.
Μόλις 22 ετών ήταν ο Κέρουακ το 1944 όταν έγραψε το «Τhe haunted life», σε μια ταραγμένη περίοδο. Είχε φυλακιστεί ως συνεργός του φίλου του Λισιέν Καρ, ο οποίος δολοφόνησε τον μέντορά του Ντέιβιντ Κάμερερ, και προκειμένου να εξασφαλίσει τη χρηματική εγγύηση για να αφεθεί ελεύθερος αποφάσισε να παντρευτεί την Εντι Πάρκερ.
«Πρέπει να έχω υλικό για ένα καλό βιβλίο… αγάπη, φόνος, διαβολικές συνομιλίες, τα πάντα», σημείωσε τότε. Aλλά αυτά τα θέματα δεν εμπεριέχονται στο πρωτόλειό του. Πρόκειται για μια ημι-αυτοβιογραφική εξερεύνηση, χωρίς δράση, με αιχμηρούς διαλόγους, που θα αποτελέσει τη βάση του πρώτoυ σημαντικού μυθιστορήματός του, «The town and the city», σύμφωνα με τον επιμελητή της έκδοσης, Τοντ Τίτσεν. Δραματικό, στοχαστικό, δηκτικό, το νεανικό εγχείρημα του Κέρουακ δεν διακρίνεται για τον αυθορμητισμό στη γραφή, αλλά δείχνει τον σεβασμό του στη διαδικασία, το ακόνισμα ιδεών και την επιμελή εξάσκηση.
Οι προβληματισμοί του διαχέονται στις σελίδες μέσω του Πίτερ Μάρτιν, δευτεροετή φοιτητή στο Boston College, και των φίλων του Γκάραμπεντ Τουριάν και Ντικ Σέφιλντ, που εκπροσωπούν τους φίλους του συγγραφέα Σεμπάστιαν Σάμπας και Μπίλι Τσάντλερ – πέθαναν στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι συζητήσεις των τριών νέων περιστρέφονται γύρω από κρίσιμα θέματα: το τέλος της Μεγάλης Υφεσης, την είσοδο των ΗΠΑ στον πόλεμο, την εκμετάλλευση της εργατικής τάξης αλλά και την πιθανότητα μιας ρομαντικής απόδρασης από όλα τα βασανιστικά διλήμματα.
Ο Γκάραμπεντ και ο Ντικ εκφράζουν αριστερά και απελευθερωτικά ιδανικά, ενώ ο Πίτερ έρχεται αντιμέτωπος με τον λαϊκιστή, δεξιό πατέρα του -παραπέμπει στον πατέρα του Κέρουακ- που εκφράζει τον συντηρητισμό και τη μισαλλοδοξία της προηγούμενης γενιάς. Στις πρώτες σελίδες ο πρωταγωνιστής καλύπτει τα στομφώδη λόγια του πατέρα του και ιστορίες συνωμοσίας με Σημίτες και Αφρικανούς, δυναμώνοντας στο πικ απ τη μουσική του Μπένι Γκούντμαν. Ετσι επιβεβαιώνεται η πεποίθηση του Κέρουακ ότι η ελευθερία της τζαζ γίνεται νέμεσις στις αρτηριοσκληρωτικές απόψεις.
Ο Αμερικανός συγγραφέας ήθελε να γράψει μια σάγκα για τον πόλεμο με επίκεντρο τη γενιά του. «Θα είναι ένα βιβλίο που θλίβει. Δεν γίνεται αλλιώς: η νεότητα σοκάρεται από την ωριμότητα, αλλά ο πόλεμος προστίθεται στο σοκ για να σκοτώσει τη νεότητα για πάντα», έγραφε.
Επιμ.: Π. Σπίνου
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=181700
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε