- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Φως στην άκρη του «κατσικόδρομου»
13/03/14 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τον Αύγουστο του 2015 αναμένεται να ολοκληρωθεί μεγάλο μέρος των έργων στα Τέμπη, που θα «διαγράψουν» τη γνωστή καρμανιόλα από την Αθηνών-Θεσσαλονίκης. Οσοι θέλουν όμως να βγουν από τον αυτοκινητόδρομο για να περάσουν από τη γραφική κοιλάδα θα πληρώνουν διόδια!
ΤΕΜΠΗ Της απεσταλμένης μας Χαράς Τζαναβάρα
Η περιοχή των Τεμπών θα είναι το μόνο κομμάτι της παλιάς εθνικής οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης στο οποίο οι οδηγοί θα πληρώνουν διόδια! Το κρυφό χαράτσι, που περιλαμβάνεται στα «ψιλά γράμματα» της σύμβασης του 2007 για τον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός-Κλειδί, αποκαλύφθηκε από εκπροσώπους των εργολάβων στο περιθώριο της χθεσινής επίσκεψης στα εργοτάξια του υπουργού Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδη και του Χ. Ράιχενμπαχ, επικεφαλής της Task Force. Οσοι οδηγοί θα θέλουν να βγουν από τον αυτοκινητόδρομο και να απολαύσουν την κοιλάδα του Πηνειού θα πληρώνουν 1,60 ευρώ. Η πρόβλεψη, που ισχύει μόνον στον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο, θεσπίστηκε για να εξασφαλιστούν έσοδα για τη συντήρηση του κομματιού της παλιάς εθνικής οδού με τα προβλήματα από τις έντονες πτώσεις βράχων, η οποία θα ξεκινήσει μετά την παράδοση του υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομου.
Τα έργα, όπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Υποδομών, αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Αύγουστο του 2015, αλλά θα παραμείνουν ορισμένα βοηθητικά τμήματα που θα παραδοθούν σταδιακά μέσα στον επόμενο χρόνο. Με το νέο κομμάτι, η οδήγηση στη διαδρομή Ευαγγελισμός-Σκοτίνα θα μειωθεί κατά 30 λεπτά, αλλά το σημαντικότερο, θα διαγραφεί μια «καρμανιόλα» από τον βασικό οδικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Τα νέα έργα στον αυτοκινητόδρομο των 240 χλμ., από τις Ράχες Μαλιακού ώς το Κλειδί Ημαθίας, αφορούν μόνον τα 24 χλμ. στην περιοχή των Τεμπών.
Οι σήραγγες στον Ολυμπο και στον Κίσσαβο
Το επικίνδυνο τμήμα θα παρακαμφθεί χάρη σε τρεις σήραγγες προς κάθε κατεύθυνση, συνολικού μήκους 11 χλμ. Το κόστος είναι ένα δισ. ευρώ και έως σήμερα έχει κατασκευαστεί το 76% των έργων. Οι δύο σήραγγες στον Κίσσαβο, προς την πλευρά του Ευαγγελισμού, έχουν ολοκληρωθεί και απομένει η τοποθέτηση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων. Η δεύτερη μάλιστα, μήκους 6 χλμ., είναι η μεγαλύτερη οδική σήραγγα των Βαλκανίων. Η τρίτη σήραγγα, που κατασκευάζεται στον Ολυμπο και έχει μήκος 2,8 χλμ., βρίσκεται στη φάση της κατασκευής.
Τα οδικά έργα στο υπόλοιπο τμήμα των 13 χλμ. περιλαμβάνουν 20 γέφυρες, από τις οποίες έχουν ήδη κατασκευαστεί οι μισές. Οι απαλλοτριώσεις, που αποτελούν ευθύνη του Δημοσίου και με βάση τη σύμβαση έπρεπε να έχουν παραδοθεί ώς το 2009, προχώρησαν με τους… συνήθεις ρυθμούς και σήμερα εκκρεμεί η αποζημίωση για ένα κομμάτι 40 στρεμμάτων που επηρεάζει τα έργα σε μήκος 1,5 χλμ.
Στον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο τα έργα κατασκευής δεν είχαν «παγώσει» την τελευταία τριετία, αλλά προχωρούσαν με αργούς ρυθμούς. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι εργολάβοι είχαν πάρει τον Οκτώβριο του 2009 «πανωπροίκι» 169 εκατ. ευρώ για πρόσθετες εργασίες που δεν είχαν προβλεφθεί στη σύμβαση. Επιπλέον, ήταν απαραίτητο να γίνονται εργασίες στις σήραγγες.
Μια ημέρα μετά τη δημοσιοποίηση της εμπρηστικής του δήλωσης, ο Χ. Ράιχενμπαχ δήλωσε ικανοποιημένος από την πρόοδο του έργου και ανακοίνωσε ότι έχουν εξασφαλιστεί 3 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση των αυτοκινητόδρομων. Δεν παρέλειψε να κάνει τους συμβολισμούς του και να επιστρατεύσει τα έργα για να μιλήσει για «φως στην άκρη του τούνελ». «Ο Ράιχενμπαχ είναι ένας από μας», είπε ο Μ. Χρυσοχοΐδης, που έμπλεξε το εγκώμιο του επικεφαλής της Task Force. Είπε πως σε πλήρη ανάπτυξη το έργο θα δώσει δουλειά σε 1.500 άτομα και ήδη έχουν δοθεί παραγγελίες υλικών κατασκευής σε 100 τοπικές επιχειρήσεις.
Ο υπουργός Υποδομών εστίασε τα «βέλη» του στους… λαϊκιστές, αφού λίγο πριν ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κ. Αγοραστός -προφανώς για προεκλογικούς λόγους- ανέβασε τους τόνους για τα πανάκριβα διόδια. «Δεν πηγαίνουν στις τσέπες των παραχωρησιούχων, δίνονται για τα έργα», υποστήριξε ο Μ. Χρυσοχοΐδης και πρόσθεσε ότι «είναι άδικο να πληρώνουν όλοι οι φορολογούμενοι για δημόσια αγαθά που δεν χρησιμοποιούν». Τα τσουχτερά διόδια είναι πάντως πρόβλημα για τους κατοίκους της Αγιάς και των Τεμπών και κυρίως για την Πιερία, αφού σε μήκος 60 χλμ. λειτουργούν τρεις σταθμοί διοδίων! Μάλιστα, μετά την ολοκλήρωση των έργων και λόγω των σηράγγων, οι οδηγοί θα πληρώνουν τα ακριβότερα διόδια στο σύνολο των αυτοκινητόδρομων. Με την ολοκλήρωση των έργων η τιμή για το σύνολο των 240 χλμ. θα επιβαρυνθεί περίπου κατά 50 λεπτά σε σχέση με τα σημερινά διόδια. Σήμερα, ο οδηγός Ι.Χ. που κινείται στο συγκεκριμένο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου πληρώνει 5,40 ευρώ και από τον Αύγουστο του 2015 θα δίνει 5,90. Κάτι λιγότερο θα πληρώνουν όσοι θα βγαίνουν από τον δρόμο και θα ακολουθούν τον παλιό δρόμο των Τεμπών.
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=181762
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε