- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Κατ΄οίκον περιορισμός σε περίπτωση διαφωνίας ανακριτή – εισαγγελέα

25/04/14 ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Κατ' οίκον περιορισμός θα επιβάλλεται στον κατηγορούμενο σε περίπτωση διαφωνίας ανακριτή και εισαγγελέα για την προσωρινή κράτηση του, μέχρι την επίλυση της διαφωνίας από το δικαστικό συμβούλιο, ενώ παράλληλα θα κατάσχονται το διαβατήριο του και κάθε άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο, όπως προβλέπει μια από τις τέσσερις τροπολογίες που κατέθεσε ο υπουργός Δικαιοσύνης Χαράλαμπος Αθανασίου στην Βουλή.

Σύμφωνα με νομικές πηγές ο κατ΄οίκον περιορισμός του κατηγορουμένου αντί της κράτησης του που ισχύει σήμερα γίνεται προκειμένου να εξασφαλισθεί αποτελεσματικά η παρουσία του κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα και η υποβολή του στην εκτέλεση του οικείου βουλεύματος, χωρίς να περιορίζονται με οποιονδήποτε άλλο τρόπο τα ατομικά του δικαιώματα. Δηλαδή, στο μεταξύ διάστημα με διάταξη του ανακριτή επιβάλλεται ο κατ΄ οίκον περιορισμός του κατηγορουμένου, η αφαίρεση διαβατηρίου ή άλλου ισοδύναμου ταξιδιωτικού εγγράφου του και η απαγόρευση εξόδου του από τη χώρα και όχι η έκδοση εντάλματος σύλληψης που συνεπάγετο την προσωρινή κράτησή του στο Αστυνομικό Τμήμα.

Με βάση την δεύτερη τροπολογία του υπουργού Δικαιοσύνης, η καταδίκη για πλημμέλημα με ποινή έως 5 χρόνια φυλάκιση δε ισούται με εγκλεισμό σε καμία πλέον περίπτωση, διάταξη που επικαιροποιεί το νόμο ν.4093/2012 σύμφωνα με τον οποίο , από την ψήφισή του και μετά οι ποινές από 3-5 χρόνια μετατρέπονται σε εξαγοράσιμες ή σε εκτιταίες με άλλους τρόπους πλην της κράτησης. Με την τροπολογία επεκτείνεται η μετατροπή των ποινών φυλάκισης έως και τα πέντε έτη (από τρία) που είχαν επιβληθεί αμετάκλητα μέχρι τη δημοσίευση του νόμου για λόγους ισονομίας.

Δηλαδή όσοι κρατούμενοι εκτίουν ποινές έως 5 χρόνια , στις οποίες είχαν καταδικαστεί αμετάκλητα πριν τη δημοσίευση του νόμου θα αποφυλακιστούν άμεσα. Νομικοί κύκλοι εξηγούν ότι για τη μετατροπή αποφασίζει το Δικαστήριο που εξέδωσε την καταδικαστική απόφαση, ύστερα από κλήτευση του αιτούντος. Η ρύθμιση προτείνεται για λόγους ίσης μεταχείρισης των καταδικασθέντων, καθώς στην πράξη παρατηρήθηκε διχογνωμία στα δικαστήρια, λόγω έλλειψης μεταβατικής διάταξης στο ν.4093/2012, αν μπορούν ή όχι να μετατραπούν τις ποινές αυτές, δεδομένου ότι ο νόμος αυτός καταλάμβανε τις υποθέσεις που δεν είχαν εκδικαστεί αμετακλήτως.

Παράλληλα, επανέρχεται το προηγούμενο καθεστώς στην ανάδειξη της ηγεσίας της Δικαιοσύνης, δηλαδή πλεον ο υπουργός Δικαιοσύνης θα προτείνει και το Υπουργικό Συμβούλιο θα αποφασίζει. Πρόκειται για διαδικασία προαγωγών στις θέσεις του προέδρου, αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας, Αρείου Πάγου και Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθώς και του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, του γενικού επιτρόπου της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή του γενικού επιτρόπου της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων.

Πλέον δε θα ζητείται η γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, μετά από ακρόαση των υποψηφίων, όπως είχε ορισθεί με το άρθρο 1 του ν. 3841/2010, «δοθέντος ότι όχι μόνο, σύμφωνα με το 2/2010 πρακτικό της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σε Ολομέλεια και σε Συμβούλιο, η τελευταία αυτή ρύθμιση παρουσιάζει προβλήματα συνταγματικότητας, αλλά και διότι η διαδικασία αυτή δεν έχει λειτουργήσει στην πράξη».

 

Μαρία Δήμα

 

efsyn.gr


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=192529