- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Αγγίζει τα πλήκτρα, όπως ο Μονέ τον καμβά του

29/01/13 ART,Αρχείο Άρθρων

Ο πιανίστας-φαινόμενο Βιλάμ Λατσουμιά στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

 

Οι Γάλλοι συμπατριώτες του τον αποθεώνουν, αυτός κατακτά τον κόσμο, του αρέσουν τα δύσκολα κομμάτια και θα μας παίξει σήμερα ένα ευρύ φάσμα γαλλικής μουσικής, από Ντεμπισί μέχρι σύγχρονα έργα

 

Της Μαρίνας Κουβέλη

 

KAMBAS [1]Συνηθισμένος στα προγράμματα που ξεφεύγουν από την πεπατημένη και απαιτούν βαθιά γνώση, αφοσίωση και πολύωρες πρόβες ο Βιλάμ Λατσουμιά, ένας από τους πιο ταλαντούχους πιανίστες της εποχής, έρχεται απόψε το βράδυ στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (21.00 Μικρή Σκηνή) για να επιβεβαιώσει όσους επαινούν τα σπάνια χαρίσματά του. «Το παίξιμό του θυμίζει το άγγιγμα του Μονέ στους πίνακες», έγραψε πριν από καιρό η «Ουάσινγκτον Ποστ» κατατάσσοντάς τον στην αφρόκρεμα των νέων σολιστών.

 

O χαμογελαστός κι εξωστρεφής Λατσουμιά γεννήθηκε στη Λιόν το 1974, αποφοίτησε από το Κονσερβατουάρ της πόλης και από το 1999 ήδη άρχισε να διακρίνεται σε διεθνείς διαγωνισμούς. O ίδιος παραδέχεται πως ο ανταγωνισμός στις διοργανώσεις που έλαβε μέρος τον βοήθησε πολύ να βρει τον δρόμο του στη μουσική, ενώ συχνά υπογραμμίζει πως το πάθος του για το πιάνο είναι η κινητήρια δύναμή του.

 

Νικητής του φημισμένου Διαγωνισμού Πιάνου της Ορλεάνης το 2006, κατόρθωσε να επιβάλει το ταλέντο του στην απαιτητική πιανιστική κοινότητα. «Η άνεση με την οποία προσεγγίζει τα πλέον δύσκολα ρεπερτόρια είναι θαυματουργή, κάνοντας τις μουσικές του σήμερα άμεσα προσβάσιμες», σημειώνει ο M. Λε Ναούρ στο Concertclassic.com. Οι Γάλλοι, βέβαια, που τον θεωρούν δικό τους παιδί, είναι συνήθως εξαιρετικά γενναιόδωροι μαζί του. Τον αποκαλούν «ήλιο» του πιάνου, γεμίζουν για χάρη του τα θέατρα και τις αίθουσες, υπενθυμίζουν με κάθε ευκαιρία ότι ο νέος αστέρας της κλασικής είναι παιδί που «ανδρώθηκε» στη μουσική σχολή της Λιόν. Με εγκωμιαστικές κριτικές υποδέχτηκαν και το πρόσφατο κατόρθωμά του, ένα αφιέρωμα στον Τζον Κέιτζ που ο Λατσουμιά παρουσίασε στο κατάμεστο Théâtre des Bouffes du Nord του Παρισιού.

 

Πρεσβευτής της νέας μουσικής και των νέων συνθετών, ο Λατσουμιά πατάει ωστόσο γερά στην ιστορία της πιανιστικής φιλολογίας. Δεν κρύβει την προτίμησή του σε συνθέτες όπως ο Ντεμπισί, ο Πιερ Μπουλέζ, ο Φρεντερίκ Καν, ο Τζόναθαν Χάρβεϊ. Ενώ του αρέσει να πειραματίζεται και με άλλες τέχνες. Αποτέλεσμα, οι δύο του συνεργασίες με τους χορογράφους Φιλίπ Κοέν και Στανισλάβ Βισνιέφσκι.

 

Στον χώρο της δισκογραφίας τα βήματά του είναι προσεκτικά, καθώς μέχρι σήμερα έχει κυκλοφορήσει δύο άλμπουμ, τα «Piano and electronic sounds» και «Impressoes» (το δεύτερο, μάλιστα, έχει πάρει εξαιρετικές κριτικές).

 

Στο ρεσιτάλ του στη Στέγη θα ερμηνεύσει ένα ευρύ φάσμα γαλλικής μουσικής του 20ού και του 21ου αιώνα, ξεκινώντας με το ύστερο αριστούργημα του Ντεμπισί «Études» (Σπουδές, 1915), το οποίο θεωρείται από τα πλέον απαιτητικά έργα του μεγάλου πρωτοπόρου. Εργο-χείμαρρος, το «Territoires de l’oubli» (Επικράτειες της λήθης, 1977) του Τριστάν Μιράιγ, ενός από τους σημαντικότερους συνθέτες της «φασματικής» μουσικής, αποτελεί ατμοσφαιρική διερεύνηση της αντήχησης του πιάνου. Είναι μια σύνθεση συγχρόνως δραματική και υποβλητική. Το πρόγραμμα του 39χρονου ολοκληρώνεται με δύο από τους πλέον δυναμικούς, ιδιαίτερους και επινοητικούς νέους Γάλλους συνθέτες, τον Ζεράρ Πεσόν (1958) και τον Φρανκ Κριστόφ Γεζνικιάν (1969).

 

Πριν από τη συναυλία θα γίνει μια σύντομη παρουσίαση των έργων από τον πιανίστα και θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό. Θα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, μην τη χάσετε!

 

INFO: Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών: λεωφόρος Συγγρού 107-109. Τηλέφωνο κρατήσεων: 210-900 5 800. Τιμές εισιτηρίων: 18 ευρώ, 10 μειωμένο.

 

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=19276