- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Λεωφορείο η… ταλαιπωρία
29/01/13 Αρχείο Άρθρων,ΕΛΛΑΔΑ
Περικοπές δρομολογίων, ακριβό εισητήριο, μείωση προσωπικού και ελλείψεςι σε ανταλλακτικά έχουν απαξιώσει τον ρόλο των μέσων μαζικής μεταφοράς
Της Χαράς Τζαναβάρα
[1]Λεωφορείο η… ταλαιπωρία, λένε καθημερινά εκατομμύρια επιβάτες που περιμένουν με τις ώρες στις στάσεις. Τα προβλήματα στο πιο παραμελημένο μέσο των αστικών συγκοινωνιών δεν τα έφερε βεβαίως η απεργία των εργαζομένων. Είχαν προηγηθεί οι «συνταγές» των μνημονίων. Περικοπές δρομολογίων, μείωση προσωπικού και ελλείψεις σε ανταλλακτικά έχουν οδηγήσει στη σημερινή εικόνα, που σώζεται μόνο χάρη στις φιλότιμες προσπάθειες του προσωπικού.
Οι αριθμοί αποκαλύτπουν
Οι πολίτες όμως βιώνουν τη συνεχή απαξίωση και δεν είναι τυχαίο ότι η λαθρεπιβίβαση στις λεωφορειακές γραμμές κυμαίνεται από 25-30%, όταν στο μετρό είναι μόνο 7%.
Οι αριθμοί που παρουσίασε χθες το συνδικάτο των εργαζομένων στον ΟΑΣΑ, είναι αποκαλυπτικοί και δείχνουν τις μεγάλες περικοπές που έγιναν το 2012 σε σχέση με το 2010:
*Κυκλοφόρησαν στους δρόμους της πρωτεύουσας 20,5% λιγότερα λεωφορεία.
*Μειώθηκαν κατά 30% οι προγραμματισμένες βάρδιες.
*Περιορίστηκε κατά 22,5% το προσωπικό της κίνησης.
«Τα λεωφορεία πηγαίνουν παντού, στις πιο απομακρυσμένες γειτονιές» δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Λεωνίδας Σκούλλος, πρόεδρος του συνδικάτου, που μας ενημέρωσε ότι, λόγω των περικοπών, τα δρομολόγια έχουν αραιώσει σε όλες τις γραμμές κατά 10 έως και 30 λεπτά. Η τελευταία ανανέωση του στόλου είχε γίνει λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, με αποτέλεσμα τα λεωφορεία να «μένουν» συχνά από βλάβες.
Οι ελλείψεις αυτές, σε συνδυασμό με το κυκλοφοριακό χάος, καταδικάζουν τους επιβάτες να ξεροσταλιάζουν στις στάσεις. Σε πολλές γραμμές τα τελευταία δρομολόγια σταματούν νωρίς, ακόμα και στις 8 το βράδυ. Η διοίκηση της ΟΣΥ (Αστικές Συγκοινωνίες) αναφέρει πάντως ότι τον Δεκέμβριο του 2012 δεν πραγματοποιήθηκε το 7,2% των προγραμματισμένων δρομολογίων, έναντι 8,7% τον αντίστοιχο μήνα της προηγούμενης χρονιάς. Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει όμως ότι το 2012 τα προγραμματισμένα δρομολόγια μειώθηκαν κατά 17.319, ποσοστό 4,4%, ενώ δεν δίνονται στοιχεία για το μεγάλο «ψαλίδι» στις λεωφορειακές γραμμές που είχε πέσει το 2010.
Προτάσεις
«Σε εποχές οικονομικής κρίσης η πολιτεία όφειλε να ενισχύσει τις συγκοινωνίες και ειδικά τα λεωφορεία και να αναπτύξει τα δρομολόγια ώστε να εξυπηρετείται ο επιβάτης» υπογραμμίζει και περιγράφει τις προτάσεις που έχει υποβάλει από καιρό το συνδικάτο στη διοίκηση της ΟΣΥ. Μεταξύ άλλων οι εργαζόμενοι στα «μπλε» λεωφορεία ζητούν:
*Μείωση του εισιτηρίου στο ένα ευρώ, έναντι 1,20 σήμερα, που θα αρχίσει από τα λεωφορεία και θα επεκταθεί σταδιακά σε όλες τις συγκοινωνίες.
*Δωρεάν μεταφορά των ανέργων με την επίδειξη της κάρτας τους.
Υπενθυμίζουν ότι στο όνομα της κάλυψης των μεγάλων ελλειμμάτων στους φορείς των αστικών συγκοινωνιών, την άνοιξη του 2010 είχε επιβληθεί αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων κατά 40%. Ενα χρόνο μετά, τα έσοδα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ), του φορέα που καλύπτει όλα τα μεταφορικά μέσα στο λεκανοπέδιο, είχαν αυξηθεί μόλις κατά 6,2%! Ακόμα και οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών, που προσφέρουν πιο ελκυστικές τιμές, παρουσίασαν πτώση, πιθανότατα λόγω της ανόδου της ανεργίας.
Σημαντικός παράγοντας για τη βελτίωση των υπηρεσιών είναι οι απολαβές των εργαζομένων, που με τις «συνταγές» της τρόικας έχουν ήδη περικοπεί κατά 50%. Το ενιαίο μισθολόγιο φέρνει όμως νέα ισοπέδωση. «Το 2012 η μισθοδοσία μας ήταν 201 εκατ. ευρώ και το τρέχον έτος, με βάση τη σύμβαση που υπογράψαμε πριν από οκτώ μήνες, μειώθηκε στα 174 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρεται και στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του 2013. Με το ενιαίο μισθολόγιο η μισθοδοσία μειώθηκε στα 135 εκατ. ευρώ» επισημαίνει ο Λ. Σκούλλος.
«Δεν λέμε όχι στο ενιαίο μισθολόγιο. Επιμένουμε στην υπογραφή συλλογικής σύμβασης που θα αντιμετωπίζει τις ιδιαιτερότητες της δουλειάς μας» υπογράμμισε ο γενικός γραμματέας του συνδικάτου, Κώστας Σιορίκης, που αποκαλύπτει ότι στα τέλη Δεκεμβρίου είχε ξεκινήσει διάλογος με τον αρμόδιο υπουργό Κωστή Χατζηδάκη με στόχο να εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση για τους εργαζόμενους στις αστικές συγκοινωνίες, όπως ακριβώς προβλέπει ο νόμος για το ενιαίο μισθολόγιο.
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=19305
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε