- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
«Αντιμετωπίζω τα χέρια μου όπως τα πόδια των χορευτών»
10/05/14 ART,ΘΕΜΑ,ΘΕΜΑΤΑ
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, καταξιωμένος πιανίστας, συνοδεύει ζωντανά τους χορευτές της Λυρικής στο μπαλέτο «Ερωτευμένος Σοπέν». Μ’ αυτό κατέβηκαν για πρώτη φορά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Της Ματούλας Κουστένη
Η μουσική του Σοπέν είναι άκρως ρομαντική. Η χορογραφία του βραβευμένου Γάλλου χορογράφου Γιανίκ Μποκέν, εξαιρετικά ποιητική. Σολίστ είναι οι καλύτεροί μας χορευτές, ενώ στο πιάνο κάθεται ένα εξαίρετος πιανίστας: ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης. Ιδανικές συνθήκες για να κατέβει το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για πρώτη φορά στο ανακαινισμένο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Το μπαλέτο «Ερωτευμένος Σοπέν» έκανε χθες πρεμιέρα, ερμηνεύοντας τον τραγικό έρωτα του Βέρθερου για τη Σαρλότε.
Εργο που παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη, είναι εμπνευσμένο από το επιστολικό μυθιστόρημα «Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου» που ο Γκέτε έγραψε σε ηλικία 24 ετών. «Και μόνον η ζωντανή ερμηνεία μιας μουσικής που δεν είναι γραμμένη για χορό καθιστά το εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο», λέει ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης. «Δεν είναι ο πιο πειθαρχημένος Μπετόβεν ή ο συγκεκριμένος Μπαχ. Είναι μουσική άκρως ρομαντική που πρέπει να προσαρμόσεις στις προσωπικές σου συνθήκες, αλλά και στην προσπάθεια των χορευτών που εκείνη την ώρα ισορροπούν σε τεντωμένο σκοινί. Η ελευθερία προκύπτει μέσα από απόλυτη πειθαρχία σε αυτή την περίπτωση. Πρέπει επίσης με κάποιο τρόπο να κάνεις βίωμα τη μουσική και τη χορογραφία, καθώς δεν μπορείς την ώρα της εκτέλεσης να σκέφτεσαι «να δω πού θα πάει το χέρι για να κάνω αυτό το λεγκάτο» ή «να δω πού θα προσγειωθεί το πόδι για να παίξω αυτή τη νότα». Είναι, πιστέψτε με, πολύ ωραίο να αντιμετωπίζεις τα χέρια σου όπως τα πόδια των χορευτών. Αλλωστε και ο τρόπος που ένας πιανίστας εξελίσσει την τεχνική του στο πέρασμα των ετών είναι μια χορογραφία».
Με σημαντική παρουσία σε διεθνή φεστιβάλ και συνεργασίες με κορυφαίες ορχήστρες, ο πιανίστας και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, κατεβαίνει στην Αθήνα στην πιο δημιουργική του στιγμή: περιοδεύει ασταμάτητα από το Λονδίνο ώς το Κάρνεγκι Χολ και έχει δεχτεί εξαιρετικές κριτικές για τον δίσκο του με τις Σονάτες του Σούμπερτ (Somm Recordings). Ο 36χρονος μουσικός πιστεύει πως, όπως και στις ανθρώπινες σχέσεις, έτσι και στην πορεία του στο τιμόνι του Μεγάρου περισσότερο από 50% της επιτυχίας οφείλεται «στο πώς επεξεργάζεται κανείς αυτά που ακούει και όχι αυτά που λέει». Ανέλαβε το 2010 την καλλιτεχνική διεύθυνση του ΜΜΘ σε ηλικία 32 ετών.
Ηξερε καλά πως η Θεσσαλονίκη δεν είναι Αθήνα, πως ο βαθμός δυσκολίας ήταν μεγαλύτερος, πως η κρίση θα δυσχέραινε το έργο του. «Ο αρχικός στόχος ήταν να δημιουργήσουμε έναν ανοιχτό οργανισμό γραμμάτων και τεχνών, που δεν θα συνέβαιναν μόνο συγκεκριμένου τύπου παραστάσεις. Θέλαμε συχνότητα και συνέπεια, ποικιλία και διασκέδαση, εκπαίδευση επιπέδου. Το ΜΜΘ έχει απογειωθεί σε ό,τι αφορά την ποσότητα και ποιότητα των παραγωγών αλλά και την ανταπόκριση του κόσμου και το διαρκώς ανανεούμενο κοινό. Είναι σαν λουλούδι που έχει ανθίσει. Από τον Σεπτέμβριο του 2013 μέχρι τον Ιούνιο αγγίζουμε τις 100 διαφορετικές παραγωγές. Η πληρότητά του σχεδόν πάντα κυμαίνεται από 60% ώς 80% κι ευτυχώς δεν έχουμε οικονομικές εκκρεμότητες».
Η προσωπική του καριέρα μπήκε στο περιθώριο; «Οχι. Αν δεν παίζω πιάνο, δεν θα είμαι καλός διευθυντής. Εμαθα, όμως, να σκέφτομαι συνδυαστικά, να σέβομαι την κοινή προσπάθεια και να αισθάνομαι ευτυχής που αφοσιώνομαι ψυχικά σε έναν αγώνα εθνικό, που δεν αφορά μόνο το Μέγαρο, ούτε μόνο τη Θεσσαλονίκη. Υπήρξαν και μέρες που κοιμήθηκα στο Μέγαρο, αλλά σήμερα νιώθω ότι οι δυσκολίες με έκαναν καλύτερο άνθρωπο. Οσοι μπορούν ακόμα να σκέφτονται ψύχραιμα βλέπουν πως έχει και θετικά η κρίση. Οσοι θέλουν πραγματικά να δουλέψουν, βρίσκουν τον τρόπο να κινητοποιηθούν. Το βλέπω κι από τον εαυτό μου: οι καλλιτέχνες δεν περιμένουμε πλέον από τους άλλους τα πάντα. Αναλαμβάνουμε ένα κομμάτι της προβολής μας. Αυξήσαμε τις δυνάμεις μας στο Διαδίκτυο, «ταΐζουμε» με τον τρόπο μας τον καλλιτεχνικό κύκλο».
*INFO: Aπόψε, αύριο και 13/5 στις 20.00. Σκηνικά-κοστούμια-φωτισμοί: Ρενάτο Τζανέλα. Στους ρόλους των δύο εραστών οι Μαρία Κουσουνή-Βαγγέλης Μπίκος και Ευρυδίκη Ισαακίδου-Ντανίλο Ζέκα. Στο τραγούδι ο Δημήτρης Πακσόγλου. Τιμές: €10, €18, €25, παιδ.-φοιτ.: €10. Tηλ. πωλήσεις: 210 4143310, 210 4143320.
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=196559
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε