- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

ΟΑΣΘ-ενής «εξυγιαίνεται»

07/08/14 ΕΛΛΑΔΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Του Νίκου Φωτόπουλου

 

«Εξυγίανση» στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), με περικοπές 5% στους μισθούς των εργαζομένων και αύξηση του εισιτηρίου… στα τυφλά! Ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχ. Παπαδόπουλος υπέγραψαν χθες τις σχετικές ΚΥΑ, ανακοινώνοντας αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων από 1ης Σεπτεμβρίου, αλλά χωρίς να λένε πόση θα είναι αυτή.

 

Οπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, οι αποφάσεις στοχεύουν στον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής του οργανισμού, καθώς και την οριστικοποίηση της συνεισφοράς του ελληνικού Δημοσίου στη διαφορά εσόδων-δαπανών, κατά την περίοδο 2014-2017. Ας σημειωθεί εδώ ότι τα αστικά λεωφορεία είναι το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη, όπου τα έργα του Μετρό καρκινοβατούν και οτιδήποτε άλλο έχει ανακοινωθεί μέχρι στιγμής, όπως τραμ κ.λπ., ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας…

 

Ο ΟΑΣΘ -εν τω μεταξύ- ταλανίζεται από οικονομικά προβλήματα, που τον τελευταίο καιρό τον έχουν φέρει αρκετές φορές στα όρια της αναστολής λειτουργίας. Λόγω έλλειψης ρευστού, έχει αναγκαστεί να καταφύγει σε δανεισμό, για να εξασφαλίσει καύσιμα, ενώ οι εργαζόμενοι είχαν παραμείνει απλήρωτοι για περισσότερο από ένα μήνα, απειλώντας με επίσχεση εργασίας. Πέραν αυτών, πρόσφατα επενέβη και ο εισαγγελέας που διερευνά μια σειρά σκανδάλων διαφθοράς σε σχέση με προμήθειες, αγορά λεωφορείων, αμαρτωλές συμβάσεις και συνδικαλιστικές δράσεις…

 

Τα μέτρα

 

Υπό αυτές τις συνθήκες τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών βρήκαν πρόσφορο το έδαφος να ανακοινώσουν ότι με τις ΚΥΑ:

 

1 Το κόμιστρο από 1/10/2014 διαμορφώνεται στο μικρότερο δυνατό ύψος, που κρίθηκε απολύτως αναγκαίο για την ενίσχυση των εσόδων του ΟΑΣΘ, προκειμένου να επιτευχθεί: (α) η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του Οργανισμού με αύξηση των ιδίων εσόδων του και (β) η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των φορολογουμένων με τη μείωση της αντισταθμιστικής καταβολής που καταβάλλει το Ελληνικό Δημόσιο.

 

2 Οι οικονομικές εκκρεμότητες που αφορούν την περίοδο 2010-2013 τακτοποιούνται με πρόσθετη καταβολή από το υπουργείο Οικονομικών στον ΟΑΣΘ ποσού 120,7 εκατ. ευρώ. Το ποσόν αυξάνει τον προαναφερθέντα μ.ό. για την 6ετία 2008-2013 στο επίπεδο των 135 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.

 

3Η αντισταθμιστική καταβολή του έτους 2014 αναπροσαρμόζεται στο ποσόν των 102,8 εκατ. ευρώ.

 

4 Η αντισταθμιστική καταβολή για την τριετία 2015-2017 καθορίζεται στα ακόλουθα ποσά: (α) για το 2015: 53,2 εκατ. ευρώ, (β) για το 2016: 47 εκατ. ευρώ, και (γ) για το 2017: 44,1 εκατ. ευρώ.

 

Ετσι, με τις εν λόγω ΚΥΑ, ο κρατικός προϋπολογισμός, για την τριετία 2015-2017, από τη διευθέτηση του ζητήματος της αντισταθμιστικής καταβολής μειώνει τη δημόσια δαπάνη περίπου κατά 85 εκατ. ευρώ κατ’ έτος και συνολικά περίπου κατά 250 εκατ. ευρώ, ωθώντας τους εμπλεκόμενους σε ισορροπημένες ρυθμίσεις εξορθολογισμού.

 

Οπως σημειώνεται στην ίδια ανακοίνωση, «οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ συμμετέχουν με περικοπή 5%, αναδρομικά από 1/1/2014, των πάσης φύσεως απολαβών τους. Σημειώνεται, επίσης, ότι ειδικός όρος στην ΚΥΑ προβλέπει πως στην περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι των συμβατικών εσόδων, ο ΟΑΣΘ θα αναλαμβάνει την αντιμετώπιση του όποιου ελλείμματος προκύψει, χωρίς την επιπρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού».

 

Απόρρητο πόρισμα

 

Στο μεταξύ, ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχ. Παπαδόπουλος συγκρότησε 9μελή επιτροπή με τη συμμετοχή εκπροσώπων του υπουργείου και του ΟΑΣΘ, η οποία στο τέλος του περασμένου Μαΐου κατέληξε σε ένα πόρισμα, το οποίο οι δύο πλευρές κρατούν επτασφράγιστο μυστικό. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε αυτό το πόρισμα προτείνονται και διάφορα σενάρια τιμολογιακής πολιτικής.

 

Ειδικότερα, προβλέπεται η εφαρμογή ενός νέου μοντέλου, που θα χωρίσει τον νομό σε τέσσερις ζώνες. Τα εισιτήρια για τα δρομολόγια εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος θα ακριβύνουν βάσει της διανυόμενης απόστασης. Πρόθεση του υπουργείου Μεταφορών είναι το κόμιστρο για το βασικό εισιτήριο να στρογγυλοποιηθεί στο 1 ευρώ, από 80 λεπτά που είναι σήμερα. Επίσης, θα κληθούν τα συναρμόδια υπουργεία, που προσφέρουν δωρεάν μετακίνηση σε ένστολους ή ευπαθείς κοινωνικές ομάδες να υπογράψουν συμβάσεις με τον ΟΑΣΘ και να καταβάλουν επιδότηση, όπως πλέον γίνεται με τον ΟΑΣΑ.

 

Η «Εφ.Συν.» ρώτησε για την τιμή του εισιτηρίου τα συναρμόδια υπουργεία, που ανεπίσημα απάντησαν ότι θα εκδοθεί νέα ΚΥΑ για το θέμα αυτό περί τα τέλη Αυγούστου. Σε ανάλογη ερώτηση που έγινε στον πρόεδρο του ΟΑΣΘ, Χρ. Στεφανίδη, επιφυλάχθηκε να απαντήσει, ώσπου να πάρει στα χέρια του τις ΚΥΑ και να τις μελετήσει η διοίκηση του οργανισμού, κάτι που δεν είχε γίνει έως χθες βράδυ. Σε ό,τι αφορά τη στάση των εργαζομένων απέναντι στην εξαγγελθείσα περικοπή 5% στους μισθούς, ο πρόεδρος του σωματείου τους, Δημήτρης Τσερμενίδης, τόνισε ότι θα υπάρξει ανακοίνωση πιθανότατα αύριο, Παρασκευή.

 

Και όλ’ αυτά σε μια εποχή που η «φτωχομάνα» Θεσσαλονίκη αποκτά ακόμη περισσότερα άνεργα παιδιά, τα οποία μάλιστα κάθε τόσο συγκεντρώνονται έξω από το κτίριο διοίκησης του ΟΑΣΘ, διεκδικώντας δωρεάν μετακινήσεις για τους ανέργους και φτηνότερο εισιτήριο για τους χαμηλόμισθους και τους συνταξιούχους.

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=223247