- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Βορά στους ιδιώτες και τα πανεπιστήμια
01/03/13 Αρχείο Άρθρων,ΕΛΛΑΔΑ
Ο υπουργός Εσωτερικών και πρώην Παιδείας, Ευριπίδης Στυλιανίδης, «εφηύρε» στο συνέδριο του «Economist» πατέντα για την ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ
Της Αννας Ανδριτσάκη
Το μεγάλο ξεπούλημα. Η τεράστια επιχείρηση εκποίησης κάθε είδους δημόσιας περιουσίας, που έχει στηθεί τα τελευταία χρόνια από τις κυβερνήσεις του Μνημονίου, πλέον προχωράει χωρίς μάσκες και προσχήματα. Ολα, όσο όσο. Τώρα, η σειρά των πανεπιστημίων. Ιδιωτικοποίηση διά της μετοχοποίησής τους και της παράδοσης του 49% των μετοχών και του μάνατζμεντ σε «ιδρύματα, επιχειρηματίες και εφοπλιστές» προτείνει ο υπουργός Εσωτερικών και πρώην υπουργός Παιδείας Ευριπίδης Στυλιανίδης.
Το Σύνταγμα
Αδιαφορώντας προκλητικά για τη συνταγματική επιταγή που ορίζει ότι η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ο Ευριπίδης Στυλιανίδης εφευρίσκει την πατέντα των «μεικτών πανεπιστημίων», όπως τα ονόμασε ο ίδιος, χθες, στο συνέδριο του «Economist» με θέμα «Εκπαίδευση και καινοτομία» («Education and Innovation in the 21th century») και βάζει στην ατζέντα τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η αντίδραση της πανεπιστημιακής κοινότητας άμεση και σκληρή. Για οργανωμένο σχέδιο αποδόμησης του δημόσιου πανεπιστημίου μιλούν πρυτάνεις, ενώ πανεπιστημιακοί καταγγέλλουν την αλαζονική και προκλητική παραβίαση του Συντάγματος.
Δεν είναι η πρώτη φορά, είναι όμως η κατάλληλη στιγμή. Ο ίδιος, το 2008, ως υπουργός Παιδείας της κυβέρνησης της Ν.Δ. που έθεσε το ζήτημα της αναθεώρησης του 16, είχε προτείνει μια άλλη μνημειώδη εκδοχή ιδιωτικοποίησης των ΑΕΙ, τα λεγόμενα «μη κρατικά πανεπιστήμια» με την περιβόητη «διασταλτική ερμηνεία» του άρθρου 16, την οποία μόνο εκείνος καταλάβαινε. Ξεσηκώθηκε το σύμπαν και γρήγορα παραιτήθηκε της προσπάθειας. Το παραδέχθηκε χθες. Πρόκειται -είπε- για μια έξυπνη μετεξέλιξη της πρότασης για τα μη κρατικά-μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, τα οποία δεν είναι πραγματοποιήσιμα δεδομένου ότι το Σύνταγμα προβλέπει πως τα πανεπιστήμια πρέπει να βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο του κράτους.
Τώρα είναι αλλιώς. Το σηκώνει η εποχή. Ολα ξεπουλιούνται. Αλλωστε, το χέρι στην περιουσία των πανεπιστημίων έχει μπει με το ΤΑΙΠΕΔ και την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου. Τώρα, θα μπει και το πόδι. Χωρίς να αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο μπορεί να συσταθεί ένα «μεικτό πανεπιστήμιο», πώς ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου μπορεί έτσι απλά να μετατραπεί σε ιδιωτική Α.Ε. και να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, δηλώνει ότι με την πρότασή του παρακάμπτεται και ο σκόπελος του άρθρου 16.
Το μάνατζμεντ
Όπως εξήγησε, χθες, στο συνέδριο, παρόντος του υπουργού Παιδείας, αρχικά μπορεί να γίνει η αποτίμηση της περιουσίας των πανεπιστημίων και κατόπιν το 49% της αξίας της να μετοχοποιηθεί και να διατεθεί σε ιδρύματα, επιχειρηματίες, εφοπλιστές που θέλουν πραγματικά να επενδύσουν στην Παιδεία. Ο ιδιώτης, βέβαια, θα αναλάβει και το μάνατζμεντ του ιδρύματος, «περιορίζοντας τον πρύτανη στην επιστημονική εκπροσώπηση και στα ακαδημαϊκά του καθήκοντα». Τα πλεονεκτήματα πολλά, κατά τον υπουργό. Σημαντικότερη η ρευστότητα πόρων και μάλιστα εκτός του κρατικού προϋπολογισμού. Σημαντικό –είπε- σε μια περίοδο που μόλις 15 από τα 25 ΑΕΙ μπορούν να καλυφθούν από τη δημόσια χρηματοδότηση. «Τα υπόλοιπα απειλούνται με κλείσιμο» είπε ως επίδοξος προφήτης (ή σωτήρας;) και μάλιστα έτσι «διακυβεύεται στην πράξη η συνταγματική επιταγή για δημόσια και δωρεάν παιδεία».
Δεύτερο πλεονέκτημα, η παρουσία του ιδιώτη μάνατζερ. Ναι. Τα πανεπιστήμια θα προχωρήσουν πιο επιθετικά στην πρωτογενή έρευνα και τις ευρεσιτεχνίες για τη βιομηχανία και την αγορά, «διότι αυτή θα εμπιστεύεται τον ιδιώτη μάνατζερ για τη διαφύλαξη του απόρρητου χαρακτήρα και θα κατοχυρώσει την ευρεσιτεχνία, ώστε να κερδίσει από αυτήν τόσο το πανεπιστήμιο όσο και η επιχείρηση».
Για το τέλος φύλαξε τον πολιορκητικό κριό. Τα πρώτα βήματα προσέλκυσης ή οι πρώτες ενέργειες των επενδυτών (το ίδιο είναι: Οποιος προλάβει!). Δημιουργία ξενόγλωσσων τμημάτων με αλλοδαπούς φοιτητές και φυσικά δίδακτρα. Το έχει πει κι ο υπουργός. Είναι ένα μοντέλο που βολεύει όλους και κυρίως το κράτος του Μνημονίου. Εχει δοκιμαστεί. Κι έχει οδηγήσει σταδιακά στην κατάργηση του δημόσιου πανεπιστημίου. Στην Αυστραλία, το Πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας, ο μικρός φορέας που ιδρύθηκε για τον λόγο αυτό, οδήγησε στη γιγάντωσή του και ακολούθως στην απορρόφηση (από αυτό) του ιδρύματος.
* Η αντίδραση του υπουργού Παιδείας καθυστερημένη. Το μεσημέρι στο συνέδριο μίλησε γενικώς και αορίστως για σύνδεση του πανεπιστημιακού χάρτη με τον αναπτυξιακό. Το βράδυ, ύστερα από πιεστικές ερωτήσεις των δημοσιογράφων, στελέχη του υπουργείου έλεγαν: «Ο υπουργός Παιδείας της κυβέρνησης έχει επανειλημμένα δηλώσει, όπως και σήμερα στο συνέδριο του “Economist”, ότι υπερασπιζόμαστε και δουλεύουμε για ένα δωρεάν πανεπιστήμιο και ΤΕΙ».
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Αντιδρούν οι πανεπιστημιακοί
Γιώργος Παναγιωτάκης, πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών
«Οργανωμένο σχέδιο»
«Με έκπληξη ενημερώθηκα για τη δήλωση του υπουργού εσωτερικών Στυλιανίδη στο συνέδριο του “Economist”. Η πρότασή του δυστυχώς έρχεται να επιβεβαιώσει ότι υπάρχει ένα οργανωμένο σχέδιο αποδόμησης του δημόσιου πανεπιστημίου υπέρ των ιδιωτικών. Μηχανεύονται κάθε δυνατή λύση η οποία να ξεπερνά τα εμπόδια που τους θέτει το Σύνταγμα. Η πρόταση του κ. Στυλιανίδη έρχεται να συμπληρώσει πρόσφατες ενέργειες στην κατεύθυνση αυτή, με χαρακτηριστικότερη την προσπάθεια εκποίησης της ακίνητης περιουσίας των πανεπιστημίων. Η απάντησή μας είναι η περαιτέρω δυνάμωση του δημόσιου πανεπιστημίου, ενός πανεπιστημίου που θα προσφέρει εκπαίδευση υψηλότατου επιπέδου και θα κάνει έρευνα που θα υπηρετεί όχι μόνο την ανάπτυξη της γνώσης αλλά και την καινοτομία και μέσω αυτής την ανάπτυξη της χώρας».
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Γιάννης Μαΐστρος, πρώην αντιπρόεδρος ΠΟΣΔΕΠ, μέλος της Συνάντησης Πανεπιστημιακών Δασκάλων
«Ακραία αλαζονεία»
«Ο κ. Στυλιανίδης με ακραία αλαζονεία σκαρφίζεται κάθε λογής τερτίπια για να χαρίσει τα δημόσια πανεπιστήμια σε ιδιωτικές επιχειρήσεις! Ακόμη και το άρθρο 16 του Συντάγματος επιχειρεί να τεμαχίσει σε ποσοστά…! Ξέχασε τη βούληση του ελληνικού λαού; Τόση αλαζονεία; Τόσο προκλητική παραβίαση του Συντάγματος; Φτάνει πια! Η καταστροφή αυτή δεν είναι αντιστρεπτή. Η παιδεία δεν πουλιέται και δεν αγοράζεται!»
………………………………………………………………………………………………………………………………………
Περικύκλωσαν το υπουργείο για τα λουκέτα
Τρεις χιλιάδες φοιτητές απ' όλη την Ελλάδα εναντιώθηκαν στο σχέδιο «Αθηνά»
[1]Περίπου 3.000 φοιτητές περικύκλωσαν το υπουργείο Παιδείας στο Μαρούσι βροντοφωνάζοντας «όχι» στο σχέδιο «Αθηνά» και τις πολιτικές υποβάθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο όνομα της εξοικονόμησης πόρων. Το «παρών» έδωσαν σπουδαστές απ' όλη σχεδόν την Ελλάδα με αρκετούς να έρχονται με πούλμαν από τη Θεσσαλονίκη, την Καστοριά, το Αίγιο, την Αμφισσα, τη Χαλκίδα, τις Σέρρες και άλλες πόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδας των οποίων τα εκπαιδευτικά ιδρύματα απειλούνται με λουκέτο εξαιτίας της προτεινόμενης αναδιάρθρωσης. Η ατμόσφαιρα ήταν ηλεκτρισμένη και τη δονούσαν συνθήματα όπως το: «Φυσάει κόντρα σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, το σχέδιο Αθηνά θα ανατραπεί».
Επιτροπή από 20 μέλη των φοιτητικών συλλόγων συναντήθηκε με εκπρόσωπο του υπουργείου: «Είδαμε τον εκπρόσωπο του κυρίου Αρβανιτόπουλου ο οποίος δεν ενδιαφέρθηκε για τα αιτήματά μας, αλλά προσπάθησε να δικαιολογήσει το σχέδιο «Αθηνά» λέγοντάς μας πόσο θα βελτιώσει την ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα. Είπε επιπλέον ότι δεν πρόκειται να επανεξεταστεί. Για μας το «Αθηνά» συνιστά προσπάθεια υποβάθμισης των σπουδών. Δίνεται έμφαση σε αυτά που απαιτεί η αγορά και παραμελούνται οι ανθρωπιστικές σπουδές. Οι φοιτητές που βρίσκονται στα υπό κατάργηση τμήματα είναι έξαλλοι και δεν ξέρουν τι να κάνουν» είπε στην «Εφ.Συν.» ο Σταύρος Κουβαράς, μέλος του φοιτητικού συλλόγου της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ.
Οπως είναι γνωστό, η συζήτηση για το νομοσχέδιο στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής έχει πάρει αναβολή για την Τρίτη. Οι φοιτητές ετοιμάζονται για νέες κινητοποιήσεις και ήδη έχει εξαγγελθεί πανελλαδική διαμαρτυρία για τις 6 Μαρτίου.
Μ.-Α.Κ.
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=27720
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε