- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Ρωμαίοι, οι σύγχρονοί μας
27/03/13 ART,Αρχείο Άρθρων
Αύριο στο Βρετανικό Μουσείο η έκθεση για Πομπηία και Ερκολάνο
[1]«Είναι η πιο συγκινητική, σημαντική και επίκαιρη έκθεση από τo 2002 που ο Νιλ ΜακΓκρέγκορ έγινε διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου». Η δήλωση του Τζόναθαν Τζόουνς, τεχνοκριτικού της «Γκάρντιαν», αφορά την έκθεση «Ζωή και Θάνατος. Πομπηία και Ερκολάνο» (Life and death, Pompeii and Herculaneum) που ξεκινά αύριο.
Οι Λονδρέζοι έχουν τη μοναδική ευκαιρία να δουν αντικείμενα, έργα τέχνης, ακόμα και προπλάσματα ανθρώπων και ζώων (πάνω από 280 συνολικά) προερχόμενα από τις δύο πόλεις της Καμπανίας, που μέσα σε 24 ώρες καταστράφηκαν το 79 μ.Χ. από τη λάβα του Βεζούβιου. Πολλά δεν έχουν ξαναβγεί από την Ιταλία.
Η Πομπηία και το Ερκολάνο βρίσκονταν στον κόλπο της Νάπολης, η δεύτερη μικρή και παραθαλάσσια, η πρώτη βιομηχανικό κέντρο. Οι αρχαιολογικές ανασκαφές, που ξεκίνησαν τον 18ο αιώνα, συνεχίζονται μέχρι σήμερα. Και επειδή πρόσφατα ξέσπασε το σκάνδαλο ότι η Πομπηία, ελλείψει κονδυλίων, καταρρέει, η «Γκάρντιαν» βρίσκει την ευκαιρία να πει: «Αυτή η έκθεση θυμίζει στην ανθρωπότητα ότι η Πομπηία δεν είναι απλώς μια τουριστική ατραξιόν για να την περιφρονούμε, αλλά η πιο αποκαλυπτική επιβίωση του ανθρώπινου παρελθόντος σε ολόκληρο τον κόσμο».
Η στάχτη που την έθαψε διατήρησε και τους ανθρώπους της. Οταν άρχισαν οι ανασκαφές, βρέθηκαν ανατριχιαστικά απομεινάρια προσώπων, σάρκας, ενδυμάτων. Τον 19ο αιώνα ο αρχαιολόγος Τζουζέπε Φιορέλι χύνοντας γύψο στις εσοχές μπόρεσε να δημιουργήσει αυτά τα τρομερά αγάλματα των κατοίκων της πόλης τη στιγμή ακριβώς που καίγονταν από τη λάβα. Οπως το διάσημο σύμπλεγμα μιας ολόκληρης οικογένειας. Ενα παιδί προσπαθεί να ξεφύγει από την αγκαλιά της μητέρας του που πεθαίνει. Το άλλο κείτεται λίγο πιο πέρα με γαλήνιο πρόσωπο.
Η έκθεση δίνει μια πολύ ακριβή εικόνα τού πώς ζούσαν οι κανονικοί Ρωμαίοι: επιχειρηματίες, γυναίκες, παιδιά και απελεύθεροι (πρώην σκλάβοι). Γράφει η «Γκάρντιαν»: «Δεν γίνεται να μην τους αγαπήσεις μετά από αυτή την έκθεση. Είναι ένας καθρέφτης της δικής μας ζωής. Μέσα από έναν συνδυασμό δουλείας και υδραυλικών μηχανημάτων, οι ελεύθεροι Ρωμαίοι ζούσαν σαν τους μοντέρνους ανθρώπους, τριγυρισμένοι από καταναλωτικά αγαθά και πρωτότυπες ανέσεις».
Οσο για την τέχνη, η αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου είναι γεμάτη όμορφα αντικείμενα. «Οχι αιώνια κλασικά μνημεία, σαν αυτά που δημιούργησαν οι Ελληνες πέντε αιώνες πριν, όσο κι αν οι Ρωμαίοι προσπάθησαν να τους μιμηθούν», συνεχίζει η «Γκάρντιαν». «Η δική τους τέχνη γοητεύει γιατί είναι παιχνιδιάρα, ρεαλιστική και καθημερινή». Και απελευθερωμένη. Στην Πομπηία των 35 πορνείων οι άνθρωποι στόλιζαν με ερωτικές εικόνες τα σπίτια τους. Σαν κι αυτή στην οποία ένα ζευγάρι δοκιμάζει μια νέα ερωτική στάση, ενώ ένας σκλάβος περιμένει πιο πέρα μπας και τον χρειαστούν σε τίποτα.
Επιμ.: Β.Γεωργ.
INFO: Μέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=34877
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε