- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Η σύλληψη του Βεϊβέι στη σκηνή
10/04/13 ART,Αρχείο Άρθρων
Εργο του Χάουαρντ Μπρέντον τής «Πράβντα» για τον Κινέζο αντιφρονούντα
Τέτοιες μέρες πριν από δύο χρόνια (στις 3 Απριλίου) ο Κινέζος πολυ-καλλιτέχνης Αϊ Βεϊβέι συνελήφθη στο αεροδρόμιο του Πεκίνου, λίγο πριν επιβιβαστεί στο αεροπλάνο με προορισμό την Ταϊπέι. Τον έβαλαν σε ένα φορτηγάκι και επί 81 ημέρες τον εξαφάνισαν από προσώπου γης.Το κινεζικό καθεστώς, μη μπορώντας να του «κλείσει» με διαφορετικό τρόπο το στόμα, βασίστηκε σε δήθεν φορολογικές παραβάσεις του και τον καταδίκασε. Αμέσως μετά ξεκίνησε η διαρκής καταδίωξή του από την κυβέρνηση.
Η τότε κράτησή του, οι διάλογοί του με τους αστυνομικούς και τα όσα ακολούθησαν έγιναν διά χειρός Χάουαρντ Μπρέντον θεατρικό έργο με τίτλο «H σύλληψη του Αϊ Βεϊβέι». Κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη στο Θέατρο Hampstead του Λονδίνου σε σκηνοθεσία Τζέιμς Μακ Ντόναλντ. Πρωταγωνιστής ο συμπατριώτης τού Βεϊβέι , Μπένεντικτ Γουόνγκ, ο οποίος μόλις ολοκλήρωσε τις παραστάσεις τού «Αμλετ» στο «Young Vic».
O Χάουαρντ Μπρέντον μας έχει συνηθίσει σε κείμενα αιχμηρά, που πραγματεύονται φέτες της πρόσφατης, και όχι μόνο, ιστορίας και πολιτικής. Xαρακτηρίζει το νέο έργο του σουρεαλιστικό, σπαρταριστό και συγχρόνως τρομακτικό. Αποκαλύπτει δε, πως αποσπάσματά του βασίζονται σε κατ' ιδίαν συζητήσεις του με τον καλλιτέχνη, αφού ταξίδεψε δύο φορές στην Κίνα επί τούτου. «Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο σκληρός και συνάμα προσαρμοστικός είναι ο κινεζικός λαός» λέει ο συγγραφέας στην «Ντέιλι Τέλεγκραφ». «Η ιδέα του έργου ανήκει στον Αϊ Βεϊβέι. Oι σκηνές της ανάκρισης έχουν αυτολεξεί καταγραφεί από τον ίδιο. Εγώ έκανα μια απλή επεξεργασία».
Ο Μπρέντον έχει γράψει θεατρικά έργα που συζητήθηκαν πολύ. Ανάμεσά τους η περίφημη «Πράβντα», που συνυπέγραψε με τον Ντέιβιντ Χέαρ, μια κωμωδία για τη διαπλοκή και τον Τύπο, που ανέβηκε εδώ από το Θέατρο Τέχνης. Εργα του συμπεριλαμβάνονται συχνά στο ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας. Μεταξύ αυτών το «Ρωμαίοι στη Βρετανία», μια ιστορική αφήγηση της βίας και της πολεμικής στα βρετανικά νησιά, το «Never so good» για τον συντηρητικό Βρετανό πρωθυπουργό της δεκαετίας του 1950 Χάουαρντ Μακμίλαν (τον ερμήνευσε ο Τζέρεμι Αϊρονς), το «Κακές φήμες», μια καυστική πολιτική σάτιρα που έγραψε μαζί με τον Ταρίκ Αλι ασκώντας δριμεία κριτική στην πολιτική τού Τόνι Μπλερ.
Η επιλογή του τίτλου «H σύλληψη του Αϊ ΒεϊΒέι» δεν είναι τυχαία .Ο Μπρέντον τον δανείστηκε από την ομώνυμη ομάδα στο Twitter, την οποία ακολουθούν 200.000 followers. Στην πραγματικότητα χρησιμοποιώντας αυτό το τρανταχτό παράδειγμα κρατικής αυθαιρεσίας ο 70χρονος Βρετανός συγγραφέας βρίσκει ευκαιρία να μιλήσει για την απαγόρευση κάθε ελεύθερης έκφρασης και για τα ανθρώπινα δικαιώματα που καταπατούνται στην Κίνα με κάθε ευκαιρία. «Δεν κινδυνεύω εγώ από αυτό το έργο» λέει. «Ο Βεϊβέι διατρέχει κίνδυνο. Παραδόξως, είναι πολύ ενθουσιώδης. Θαυμάζω την τόλμη, το ήθος, την καλλιτεχνική του αντίληψη».
Μ.Κ.
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=39218
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε