- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Κινεζικό ενδιαφέρον για αεροδρόμια

19/04/13 Αρχείο Άρθρων,ΕΛΛΑΔΑ

Θέλουν να μετατρέψουν το «Ελ. Βενιζέλος» σε κόμβο για απευθείας πτήσεις προς την Κίνα και άλλους ασιατικούς προορισμούς

 

Των Χαράς Τζαναβάρα και Μάριου Χριστοδούλου

 

Εντονο ενδιαφέρον από κινεζικούς ομίλους εκδηλώνεται το τελευταίο διάστημα για το «Ελ. Βενιζέλος» αλλά και τα περιφερειακά αεροδρόμια. Χθες οι επικεφαλής του κινεζικού αεροδρομίου Shenzhen και η κινεζικών συμφερόντων Friedmann Racific Asset Management συναντήθηκαν, για δεύτερη φορά μέσα στο τελευταίο διάστημα, με τον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα, ενώ έγιναν δεκτοί και από τον πρωθυπουργό.

 

Η πρώτη φάση του διαγωνισμού για 21 περιφερειακά αεροδρόμια έχει προκηρυχθεί για τις 17 Μαΐου και για το «Ελ. Βενιζέλος» προγραμματίζεται για το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Για το τελευταίο υπάρχει ενδιαφέρον από την επίσης κινεζική ΕNA και τη γαλλική Vinci, τη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία σε παγκόσμια κλίμακα, η οποία όμως δεν έχει δραστηριότητα σε διαχείριση αεροδρομίων.

 

Πλειοψηφικό πακέτο

 

Χθες, οι επικεφαλής των Shenzhen και Friedmann Pacific εξέφρασαν ενδιαφέρον να αποκτήσουν πλειοψηφικό πακέτο στο «Ελ. Βενιζέλος». Ζήτησαν όμως την 30ετή παραχώρηση της εκμετάλλευσης των εγκαταστάσεων με στόχο την ανάπτυξη των απευθείας πτήσεων προς την Κίνα και άλλους ασιατικούς προορισμούς. Επιθυμούν αναθεώρηση βασικών παραμέτρων της ισχύουσας σύμβασης, που τυπικά λήγει το 2026, κυρίως για τα υψηλά τέλη στάθμευσης αεροσκαφών. Το γνωστό «σπατόσημο», που φορτώνεται στους επιβάτες και εξασφαλίζει 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο, θα πληρώνεται ώς το τέλος του 2014.

 

Στο πρώτο αεροδρόμιο της χώρας το Δημόσιο κατέχει το 55% του πακέτου των 30 εκατ. μετοχών, από το οποίο το 30% έχει ήδη μεταφερθεί στην αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ και αναμένεται να ακολουθήσει το υπόλοιπο. Ο γερμανικός όμιλος Hochtief διαθέτει δύο πακέτα μετοχών, που αντιπροσωπεύουν το 26,6% και το 13,3%, ενώ η οικογένεια Κοπελούζου διαχειρίζεται το υπόλοιπο 5%. Προηγούμενοι σχεδιασμοί έκαναν λόγο για διάθεση 9 εκατ. μετοχών από το χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά οι Κινέζοι έκαναν χθες σαφές ότι ενδιαφέρονται για το σύνολο της συμμετοχής της Hochtief και έως το 50% του Δημοσίου.

 

Η επιβατική κίνηση το 2012 διαμορφώθηκε στα 12,94 εκατ. επιβάτες, παρουσιάζοντας σταθεροποίηση μετά την πτώση της προηγούμενης διετίας. Εχει ενδιαφέρον ότι καταγράφεται ανοδική τάση στις γραμμές της Ασίας και των Ινδιών. Από τους δύο αναδυόμενους προορισμούς διακινήθηκαν πέρυσι 1,5 εκατ. επιβάτες, με προοπτική να τριπλασιαστούν ώς το 2030. Ηδη όμως με βάση τον αριθμό των επιβατών είναι ισοδύναμος παίκτης με το σύνολο των αεροδρομίων της Ευρώπης, αλλά και της Αμερικής. Την περασμένη χρονιά δύο μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, η Emirates και η Qatar, είχαν κάνει συμφωνίες με τις οποίες το «Ελ. Βενιζέλος» αναδείχτηκε βασικός σταθμός στα δρομολόγιά τους προς Νέα Υόρκη.

 

Οι δύο όμιλοι

 

Η πόλη Shenzhen βρίσκεται κοντά στο Χονγκ Κονγκ και είναι μία από τις πέντε περιοχές της Κίνας στις οποίες έχουν αναπτυχθεί διεθνείς οικονομικές ζώνες. Το αεροδρόμιό της, με 30 εκατ. επιβάτες τον χρόνο, παρουσιάζει υπερδιπλάσια κίνηση σε σχέση με το «Ελ. Βενιζέλος». Είναι έδρα της ομώνυμης αεροπορικής εταιρείας, η οποία από τον περασμένο Νοέμβριο είναι μέλος της διεθνούς αεροπορικής κοινότητας Star Alliance και έχει εισαχθεί στο τοπικό χρηματιστήριο από το 1998.

 

Η κινεζική Friedmann Pacific είναι εταιρεία διαχείρισης έργων υποδομών και μίσθωσης αεροσκαφών στην Κίνα και την υπόλοιπη Ασία. Κατέχει το 45,72% της China Aircraft Company Limeted, που ανήκει στον δημόσιο τομέα και δραστηριοποιείται στον χρηματοπιστωτικό τομέα.

 

 

 

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=42674