- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Με… καναντέρ ο Σαμαράς στο Πεκίνο
08/05/13 Αρχείο Άρθρων,ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Οι Γερμανοί πούλησαν το 26,6% των μετοχών τους στο «Ελ. Βενιζέλος» σε Καναδούς, προκαλώντας «αναταράξεις» στο ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα, η οποία θέλει τον έλεγχο του αεροδρομίου
Της Χαράς Τζαναβάρα
Μια ισπανο-γερμανο-καναδική αγοραπωλησία προκαλεί… αναταράξεις στο «Ελ. Βενιζέλος» και επηρεάζει τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης για πώληση τουλάχιστον 9 εκατ. μετοχών (ποσοστό 30%) που σήμερα ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ. Το σύνολο της -τυπικά- γερμανικής Hochtief AirPort GmbH, θυγατρικής της Hocthief AG, πουλήθηκε στο ασφαλιστικό ταμείο Public Sector Investment Board, που ελέγχεται από το καναδικό δημόσιο, έναντι 1,1 δισ. ευρώ. Στο «πακέτο» περιλαμβάνεται η συμμετοχή της εταιρείας στο «Ελ. Βενιζέλος» αλλά και στα αεροδρόμια Ντίσελντορφ, Βουδαπέστης, Αμβούργου, Σίδνεϊ και Τιράνων, από τα οποία μετακινούνται κάθε χρόνο 95 εκατ. επιβάτες.
Η πώληση της Hochtief AirPort ανακοινώθηκε επίσημα χθες και μέσω αυτής μεταβιβάζεται στους Καναδούς ολόκληρο το πακέτο του 26,66% των μετοχών που διαθέτει στην εταιρεία «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών». Ποσοστό 13,33% εξακολουθεί να κατέχει η Hochtief Capital GmbH & Co KGoA, επίσης θυγατρική της Hochtief AG.
Kαι ισπανική εμπλοκή
Η τελευταία όμως εδώ και μία διετία ανήκει στην ουσία στην ισπανική κατασκευαστική ACS. Υπενθυμίζεται ότι ο Καναδάς έχει σημαντική παρουσία στις μεταφορές με υδροπλάνα, και εταιρείες του έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να προχωρήσουν σε επενδύσεις στην Ελλάδα, με σημεία αναφοράς τα Ιόνια νησιά και τη νότια Πελοπόννησο.
Η μεταβίβαση του πακέτου του «Ελ. Βενιζέλος» χαιρετίστηκε από τον αρμόδιο υπουργό Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος χθες, μετά τη συνάντηση που είχε στο μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό, χαρακτήρισε θετική την εξέλιξη και σημείωσε ότι «ένας αξιόπιστος επενδυτής αποφάσισε να επενδύσει μεταξύ άλλων και στο αεροδρόμιο της Αθήνας». Πρόσθεσε επίσης ότι το γεγονός δείχνει «εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία» και «βοηθά στην προσπάθεια για προσέλκυση επενδυτών».
Στην πράξη όμως η «αλλαγή σκυτάλης», στην καλύτερη περίπτωση, θα καθυστερήσει την προσπάθεια της ελληνικής πλευράς, καθώς πριν από ένα μήνα κινεζικοί κρατικοί όμιλοι που ενδιαφέρονται για το «Ελ. Βενιζέλος» είχαν συναντήσεις με τον Κωστή Χατζηδάκη και τον πρωθυπουργό. Οι Κινέζοι όμως λέγεται πως διεκδικούν πλειοψηφικό πακέτο, το οποίο η κυβέρνηση πόνταρε να εξασφαλίσει με πώληση μεριδίου της Hochtief. Μετά τη χθεσινή εξέλιξη θα πρέπει να αναζητηθούν μετοχές από άλλους κατόχους (Hochtief, οικογένεια Κοπελούζου), ενδεχομένως από το Δημόσιο, που διαθέτει το 25% πέρα από το πακέτο του ΤΑΙΠΕΔ. Το θέμα αναμένεται να κυριαρχήσει κατά την επίσημη επίσκεψη του Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα, στις 15 του μηνός.
Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, που ρωτήθηκαν χθες από την «Εφ.Συν.», υποστήριξαν ότι η μεταβίβαση δεν επηρεάζει τους προγραμματισμούς της ελληνικής πλευράς και διαβεβαίωσαν ότι διατηρούνται οι επαφές με όλους τους ενδιαφερόμενους, στους οποίους περιλαμβάνεται και η γαλλική Vinci, ο μεγαλύτερος κατασκευαστικός όμιλος σε παγκόσμια κλίμακα. Την ίδια τοποθέτηση είχαν και στελέχη του «Ελ. Βενιζέλος», που πάντως δεν ανέμεναν τη νέα -δεύτερη μέσα σε μία διετία- μεταβολή στο χαρτοφυλάκιο του αεροδρομίου.
Το «Ελ. Βενιζέλος» διατηρείται σε κερδοφορία, παρά τη μείωση των τελευταίων ετών λόγω της οικονομικής κρίσης. Εχει ρευστότητα 267 εκατ. ευρώ και έσοδα από λειτουργικές δραστηριότητες 190 εκατ. καθώς και 978 άτομα προσωπικό. Το ενεργητικό του ανέρχεται σε 1,39 δισ. ευρώ και οι υποχρεώσεις του στα 930 εκατ., αλλά στο μεγαλύτερο μέρος τους έχουν μακροπρόθεσμο χαρακτήρα. Δύο είναι τα σημαντικά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν στις συζητήσεις με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές:
-Τα τέλη στάθμευσης, το γνωστό «σπατόσημο», που επιβαρύνει με 12 ευρώ κάθε επιβάτη του «Ελ. Βενιζέλος». Με βάση τη σύμβαση, θα συνεχίσει να εισπράττεται ώς το τέλος του 2014.
-Η αναθεώρηση της σύμβασης, που υπογράφηκε το 1996 και έχει διάρκεια 30 ετών, που θεωρείται βέβαιο ότι θα παραταθεί έως το 2046.
Επί τάπητος βρίσκεται και το θέμα της αξιοποίησης της μεγάλης «προίκας» του αεροδρομίου, που περιλαμβάνει εκτός από το εμπορικό και εκθεσιακό κέντρο, έκταση 16.000 στρεμμάτων στην οποία μπορούν να κατασκευαστούν επιχειρηματικές χρήσεις σε επιφάνεια 1,8 εκατ. τετραγωνικών, στις οποίες περιλαμβάνονται από γραφεία έως γήπεδα γκολφ.
……………………………………………………..
Το προφίλ της Hochtief
Με παρουσία και στις πέντε ηπείρους, η Hochtief απασχολούσε το 2010 πάνω από 70.000 εργαζόμενους, με θυγατρικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις κατασκευές και τα ακίνητα, ενώ είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής αεροδρομίων στον κόσμο. Από τον τελευταίο τομέα τα ετήσια έσοδα ανέρχονται σε 23,2 δισ. δολάρια, από τα οποία το 80% προέρχεται από δραστηριότητες εκτός Γερμανίας. Ωστόσο, εδώ και μια τριετία, η μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία της Γερμανίας και η τρίτη στην Ευρώπη, είχε μπει σε τροχιά ζημιών και χρειάστηκε η «μετάγγιση» κεφαλαίων από την ισπανική κατασκευαστική ACS για να ξεκινήσει η ανάκαμψη. Οι Ισπανοί ξεκίνησαν με το 30% της μητρικής εταιρείας και από τον Ιούλιο του 2011 κατέχουν το 50,16%, εξασφαλίζοντας το «πάνω χέρι» στον τυπικά γερμανικό κολοσσό.
Από το 2012, η εταιρεία πέρασε σε κερδοφορία και τα καθαρά έσοδα έφθασαν τα 158,1 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 180 εκατ. την προηγούμενη χρονιά. Με αυτό τον τρόπο κατάφερε να μειώσει τις ζημιές του ομίλου από 1,99 δισ. ευρώ σε 944,3 εκατ. ευρώ. Εκτός από το «Ελ. Βενιζέλος», η μητρική Hochtief δραστηριοποιείται στη χώρα μας και στους αυτοκινητόδρομους. Είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας που κατασκευάζει το τμήμα Ράχες Μαλιακού – Κλειδί Ημαθίας, ενώ μετέχει με μικρό ποσοστό και στην Ολυμπία οδό (Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα).
H Public Sector Investment Board είναι ελεγχόμενο από το καναδικό κράτος ταμείο που διαχειρίζεται κονδύλια του καναδικού στρατού και άλλων στρατιωτικών φορέων της χώρας. Ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 1999 και έχει έδρα την Οτάβα, αλλά διατηρεί γραφεία και στο Μόντρεαλ. Εχει παρουσία σε μεγάλα χρηματιστήρια στον Καναδά και τις ΗΠΑ, ενώ δραστηριοποιείται στο real estate και σε αγορές private equity. Στα τέλη του 2012 είχε ενεργητικό 64,5 δισ. δολάρια, από τα οποία το 28,6% προέρχεται από επενδύσεις εκτός Καναδά, παρουσιάζοντας αύξηση κερδών 11% σε σχέση με το 2011.
Η μεταβίβαση της Hochtief AirPort στο καναδέζικο ταμείο έγινε με τίμημα 1,5 δισ. ευρώ, στο οποίο περιλαμβάνονται και τα δικαιώματα της μειοψηφίας ύψους 400 εκατ. ευρώ. Η πώληση θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του χρόνου, αλλά θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2013. «Η συμφωνία αναμένεται να ενισχύσει την οικονομική και ανταγωνιστική θέση της Hochtief», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Μαρσελίνο Φερνάντες Βέρντες.
Χ.ΤΖ.
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=47712
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε