- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Πίσω-εμπρός με το νομοσχέδιο για το ρατσισμό
12/05/13 Αρχείο Άρθρων,ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Δόθηκε χθες με καθυστέρηση σε διαβούλευση, παρά τις παρεμβάσεις Μπαλτάκου-Σταμάτη. Αμφιταλαντεύσεις για τη στάση έναντι της Χρυσής Αυγής στο περιβάλλον του Σαμαρά
Της Αντας Ψαρρά
[1]
[2]Πολλά τα χθεσινά πηγαινέλα με το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο, και ακόμα περισσότερες οι διαρροές από αρμόδια και μη πολιτικά γραφεία για το πότε τελικά θα κατατεθεί στη Βουλή. Στο στόχαστρο και πάλι ο υπουργός Δικαιοσύνης, που τελικά αργά χθες το μεσημέρι διαβεβαίωσε ότι το νομοσχέδιο είχε σταλεί στη Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης, στον υπουργό Επικρατείας και στους αρχηγούς των κομμάτων. Ομως ήδη είχαν αναβληθεί η παρουσίαση και η κατάθεση σε δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου και φυσικά η ημέρα συζήτησης στη Βουλή. Κυβερνητικοί κύκλοι εγκαλούσαν τον υπουργό για τις εκτός «πρωτοκόλλου» ενέργειές του σχετικά με την προβλεπόμενη σειρά ενημέρωσης. Η ουσία όμως μάλλον βρισκόταν αλλού, από τη στιγμή που στο νέο σχέδιο νόμου για τη ρατσιστική βία παρενέβη, σύμφωνα με πληροφορίες, το δίδυμο Σταμάτη-Μπαλτάκου και εξ ονόματος του πρωθυπουργού θέλησε να το παραπέμψει στις καλένδες.
Αργότερα, και δεδομένου ότι προ των πυλών ευρίσκετο ήδη μεγάλη κυβερνητική κρίση, το δίδυμο μάλλον περιορίστηκε στην «υπόδειξη» αλλαγών στο ήδη έτοιμο σχέδιο νόμου που στηρίχτηκε σε παλιότερο σχέδιο κατατεθειμένο στη Βουλή (επί υπουργίας Μιλτιάδη Παπαϊωάννου), αφού είχε ενσωματώσει όλες τις προτάσεις που εισηγήθηκε στη Νομική Επιτροπή Δικαστών ο υφυπουργός Κ. Καραγκούνης.
Η υπόθεση είναι πολύ σοβαρότερη από ένα ακόμα δείγμα κυβερνητικής δυσλειτουργίας. Το ζήτημα που αντιμετωπίζει το νομοσχέδιο είναι εξαιρετικά επείγον και η κατάθεσή του συγκεντρώνει ήδη ευρεία επιδοκιμασία από τις δημοκρατικές πολιτικές δυνάμεις, παρά τις όποιες επιμέρους επιφυλάξεις. Ακόμα και η κάθετη διαφωνία του ΚΚΕ δεν αφορά βέβαια την ουσία της ποινικοποίησης της ρατσιστικής βίας, αλλά εκφράζει τον όχι ανυπόστατο φόβο ότι ο ίδιος νόμος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και εναντίον της Αριστεράς.
Ολα αυτά μπορούν να συζητηθούν κατά τη διαβούλευση και να βρεθούν λύσεις κατάλληλες να διασκεδάσουν παρόμοιους φόβους. Αλλωστε το νομοσχέδιο είναι μια πολύ καθυστερημένη συμμόρφωση της χώρας μας σε διεθνείς συμβάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τις οποίες έχει προ πολλού υπογράψει. Και για την αποτελεσματικότητα μιας νομοθετικής θωράκισης της δημοκρατίας ας ληφθεί υπόψη ότι και μόνο με την εξαγγελία του νομοσχεδίου η ναζιστική οργάνωση έχει αναδιπλωθεί – έχει περιορίσει τις επιδείξεις βίας και ομνύει από το πρωί ώς το βράδυ στη νομιμότητα.
Ομως το πρόβλημα για το στενό περιβάλλον του κ. Σαμαρά είναι άλλο. Από τη μια μεριά υπάρχει η σκέψη ότι δεν μπορεί μια συντεταγμένη δημοκρατική πολιτεία να μη βλέπει τη δράση μιας ναζιστικής οργάνωσης να γιγαντώνεται, αδιαφορώντας για νόμους και ανθρώπινα δικαιώματα. Από την άλλη, αναπτύσσεται η αντίθετη θεωρία, που θέλει την κυβέρνηση να υιοθετεί μέρος της ρατσιστικής αντιμεταναστευτικής ατζέντας (με τα στρατόπεδα, τις επιχειρήσεις-σκούπα, τις δηλώσεις του κ. Φαήλου κ.λπ.), με σκοπό να επαναπροσεγγίσει το κοινό της Χρυσής Αυγής.
Οσο για τον κ. Μπαλτάκο, που φέρεται να είπε χθες αρχικά «στοπ» στο νομοσχέδιο, είναι εκείνος που φέρθηκε με σκαιό τρόπο στη θεσμικά κατοχυρωμένη Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, λέγοντας ανοιχτά ότι δεν τον ενδιαφέρουν, ως εκπρόσωπο της κυβέρνησης και της Νέας Δημοκρατίας, το έργο της Επιτροπής και τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, ούτε οι σχετικές διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας.
………………………………………………………..
Αντιδράσεις απότα κόμματα
Οι φήμες για το πάγωμα αλλά και τις αλλαγές του νομοσχεδίου ήταν τόσο έντονες που αμέσως τα κόμματα έσπευσαν σε δηλώσεις.
-Η εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ, Φώφη Γεννηματά, ζήτησε να μην υπάρξει καμία αναβολή, να κατατεθεί και να ψηφιστεί αμέσως το νομοσχέδιο, που πρέπει να στηρίζεται στην πρόταση νόμου που έχει καταθέσει το ΠΑΣΟΚ, και τόνισε ότι η Ελλάδα πρέπει να βρεθεί επιτέλους στην πρωτοπορία της Ε.Ε. και να ακολουθήσει τις συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης. «Καμία συντηρητική μειοψηφία δεν πρέπει να ανακόψει αυτή την πορεία».
-Το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε ένα βήμα παραπέρα στην προσπάθεια να πιέσει για την άμεση κατάθεση του νομοσχεδίου: «Ποιος είπε ότι η κυβέρνηση δεν κάνει υποχωρήσεις; Σήμερα η κυβέρνηση διέψευσε με εκκωφαντικό τρόπο τους κακόβουλους που την κατηγορούν ότι είναι τελείως ανελαστική και δεν αποδέχεται κανένα αίτημα. Τελικά οι κυβερνώντες άκουσαν με ευαισθησία την κραυγή αγωνίας της Χρυσής Αυγής και απέσυραν το νομοσχέδιο».
-Η ΔΗΜΑΡ δήλωσε την άμεση αναγκαιότητα να ψηφιστεί το νομοσχέδιο ως υποχρέωση της δημοκρατικής πολιτείας, ενώ επιτέθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ που βιάστηκε να καταδικάσει τον υπουργό για απόσυρση του σχεδίου Νόμου και να «επιχαίρει» γι' αυτό.
…………………………………………………………………..
4 αλλαγές στο αρχικό σχέδιο
Τελικά το σχέδιο Νόμου δόθηκε με τέσσερις αποτυπωμένες αλλαγές ως προς το αρχικό σχέδιο που ήδη είχε διαρρεύσει στον Τύπο.
Συγκεκριμένα, αφαιρέθηκε από το άρθρο 1 η αναφορά στον κίνδυνο διασάλευσης της δημόσιας τάξης ή στην ενεχόμενη απειλή για τη ζωή, την ελευθερία ή τη σωματική ακεραιότητα των προσώπων όποιου με πρόθεση δημόσια, προφορικά ή διά του τύπου, μέσω του Διαδικτύου ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο ή τρόπο, παροτρύνει, προκαλεί ή διεγείρει σε βιαιοπραγίες ή μίσος, κατά προσώπου ή ομάδας προσώπων, που προσδιορίζονται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, τις γενεαλογικές καταβολές, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή, τον γενετήσιο προσανατολισμό ή την ταυτότητα φύλου. Παραμένει η ποινή για φυλάκιση και πρόστιμο του ενόχου για τις παραπάνω πράξεις.
Στο άρθρο 2 παραλείπεται και πάλι η αναφορά στους κινδύνους για τη δημόσια τάξη όποιου παροτρύνει, προκαλεί ή διεγείρει σε διάπραξη φθοράς ή βλάβης πραγμάτων, που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από τις παραπάνω (αρ. 1) ομάδες ή πρόσωπα.
Στο άρθρο 3 για τον δημόσιο εγκωμιασμό, άρνηση ή εκμηδένιση εγκλημάτων που αναφέρεται και συγκεκριμένα στον ναζισμό προστέθηκε μια διάταξη που απαιτεί τα εγκλήματα που θα τιμωρούνται να έχουν αναγνωριστεί με αμετάκλητη απόφαση ελληνικού ή διεθνούς δικαστηρίου.
Καμιά αλλαγή δεν υπάρχει στην τέλεση πράξης των προηγούμενων παραγράφων από δημόσιο λειτουργό ή υπάλληλο κατά την άσκηση των ανατεθειμένων σε αυτούς καθηκόντων που συνιστά επιβαρυντική περίσταση.
Επίσης στην τέλεση εγκλημάτων μέσω Διαδικτύου ο νόμος είναι πολύ αυστηρός και προβλέπει μεγάλα πρόστιμα αλλά και ανάκληση ή αναστολή της άδειας λειτουργίας και φυσικά επιχορήγησης επιδότησης κ.λπ. Εάν η πράξη φέρεται ότι τελέστηκε σε εκπομπή ραδιοφωνική ή τηλεοπτική, οι κυρώσεις που προβλέπονται από το παρόν άρθρο επιβάλλονται από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, προς το οποίο διαβιβάζεται υποχρεωτικά ο φάκελος από τον υπουργό Δικαιοσύνης.
Προβλέπει ο νόμος παράσταση πολιτικής αγωγής πέραν των φυσικών προσώπων που ως μέλη ομάδας ή προσωπικώς θίγονται από τις πράξεις των άρθρων 2 και 3 μόνο για την υποστήριξη της κατηγορίας έχουν και νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων που εδρεύουν στην Ελλάδα, εφ’ όσον συμπεριλαμβάνονται υπό οποιοδήποτε συμβουλευτικό καθεστώς στον κατάλογο που τηρείται από το Οικονομικό και Κοινωνικό Συμβούλιο (ECOSOC) του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών ή πρόκειται για αναγνωρισμένους θρησκευτικού φορείς οργανωμένους σε οποιαδήποτε μορφής ένωση προσώπων και τελούντες υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων.
Τέλος στο άρθρο 7 που αφορά τα θύματα και τους ουσιώδεις μάρτυρες εγκληματικών πράξεων που δεν θα απελαύνονται εφόσον για τις πράξεις αυτές έχει ασκηθεί ποινική δίωξη ή έχει διαταχθεί προκαταρκτική εξέταση και μέχρι την έκδοση απόφασης από το πρωτοβάθμιο δικαστήριο, προστέθηκε η αναφορά σε «υπηκόους τρίτων χωρών».
Είναι βέβαιο ότι αυτό το σχέδιο Νόμου, είτε με αλλαγές είτε όχι, θα απασχολήσει όχι μόνο τα κόμματα αλλά και την κοινή γνώμη σε μια εποχή που ο ρατσισμός, ο ναζισμός και τα εγκλήματα που απορρέουν από όλα αυτά έχουν γίνει στοιχεία της ελληνικής καθημερινότητας.
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=48915
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε