- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

Από τον Μπομπ Γουίλσον στη «Μαντάμ Σουσού»

22/05/13 ART,Αρχείο Άρθρων

ΘΕΜΑ Art

 

Μετά από επτά χρόνια προσμονής ο Σωτήρης Χατζάκης ανέλαβε τελικά το Εθνικό Θέατρο

 

Προσωπική επιλογή του Αντώνη Σαμαρά, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ αποχαιρετά τη Θεσσαλονίκη και κατεβαίνει στην Αθήνα. Η πρώτη κρατική σκηνή μετά την εποχή Χουβαρδά, για τον οποίο ο διάδοχός του δεν είχε ούτε μια ευγενική κουβέντα να πει, περνάει σε άλλη φάση. Στα μεγάλα λαϊκά θεάματα; Ιδωμεν

 

Της Εφης Μαρίνου

 

getFile (46) [1]

getFile (44) [2]

 

 

Και επιτέλους, σήμερα, ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠΑ, αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας ανακοίνωσε τον νέο διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, τον Σωτήρη Χατζάκη. Κι έτσι μπήκε τέλος στο ανοιχτό επί μήνες θέμα διαδοχής του Γιάννη Χουβαρδά αλλά και σήμανε τέλος εποχής στην πορεία του Εθνικού Θεάτρου, έτσι όπως το ξέραμε μέχρι σήμερα…

 

Πάντως ο Σωτήρης Χατζάκης δεν πρέπει να… ξαφνιάστηκε με την επιλογή του. Η είδηση πρέπει να τον βρήκε «σαν έτοιμο από καιρό», παρ' όλο που οι φήμες που ήθελαν το όνομά του να «κλείνει», πότε έσβηναν και πότε έπαιρναν φωτιά τον τελευταίο καιρό.

 

Προηγήθηκε δελτίο Τύπου: «Ο Κώστας Τζαβάρας στα πλαίσια της αποκλειστικής του αρμοδιότητας, με βάση τη διάταξη του άρθρου 3 παρ. 13 του Νόμου 2275/94 “Εθνικό Θέατρο, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και άλλες διατάξεις” διόρισε σήμερα, για μια τριετία, τον κ. Σωτήρη Χατζάκη στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.»

 

Και αμέσως μετά την αναγγελία ο Σωτήρης Χατζάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Είναι μεγάλη τιμή για μένα η απόφαση της Πολιτείας να μου εμπιστευτεί τη διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου. Θα το υπηρετήσω με όλες μου τις δυνάμεις συνεχίζοντας το έργο μιας μεγάλης παράδοσης. Το Εθνικό Θέατρο δεν υπόκειται στη διαδοχή των θεσμικών του εκπροσώπων αλλά στον ιστορικό συμβολισμό του και στη διαχρονική του σημασία. Είναι πολιτισμικό και πολιτιστικό όχημα που συμβάλλει αποφασιστικά στην ανάπτυξη της χώρας. To Kρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ήταν και θα είναι βαθιά μες στην ψυχή μου, ένας σημαντικός τόπος της ζωής μου».

 

Είναι γνωστό ότι τα δύο κρατικά μας θέατρα τα τελευταία χρόνια κινήθηκαν σε καλλιτεχνικούς αντίποδες. Γνωρίζουμε τον ανανεωτικό προσανατολισμό που έδωσε ο Γιάννης Χουβαρδάς στο Εθνικό. Στο ΚΘΒΕ ο Σωτήρης Χατζάκης έδωσε προτεραιότητα στα μεγάλα λαϊκά θεάματα, αυτά που θα γέμιζαν τις πολλές και ομολογουμένως άδειες αίθουσες: Ανάμεσα στις πενήντα συνολικά παραγωγές τα 2/3 ήταν με έργα όπως η «Λωξάντρα», η «Μαντάμ Σουσού», «Το μεγάλο μας τσίρκο» κ.λπ.

 

Χρόνια τώρα ο Σωτήρης Χατζάκης είχε στρέψει επίμονα το βλέμμα του προς την Αγ. Κωνσταντίνου. Είχε εκφράσει δυναμικά την επιθυμία να αναλάβει τα ηνία του Εθνικού και το 2006, όταν ο τότε υπουργός Πολιτισμού Γιώργος Βουλγαράκης επέλεξε τον Γιάννη Χουβαρδά. Φέτος εξέφρασε εκ νέου αυτή την επιθυμία, επίσης δυναμικά. Κι αυτή τη φορά εισακούστηκε από την πολιτική ηγεσία. Ποτέ δεν είναι αργά.

 

Ομως ο «θεσμικός» τρόπος, με τον οποίο αντιμετωπίστηκε αυτό το σοβαρό ζήτημα, ανεξάρτητα της τελικής επιλογής, δημιούργησε μια δυσώδη ατμόσφαιρα κι άφησε μια γεύση απαξίας στους ανθρώπους του θεάτρου και κυρίως στους νέους, για το πώς αντιλαμβάνεται η Πολιτεία τα κρίσιμα θέματα του πολιτισμού. Στη διάρκεια αυτής της μακρόσυρτης διαδοχολογίας, που «έκαιγε» ονόματα και πριμοδοτούσε φαβορί, πολλοί πήγαν κι ήρθαν σαν «φερόμενοι» για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή: Γιάννης Μπέζος (ο οποίος απεσύρθη νωρίς από την κούρσα), Αντώνης Αντύπας, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Στάθης Λιβαθινός.

 

Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής θα κριθεί αποκλειστικά από τα έργα του: την καλλιτεχνική κατεύθυνση που θα δώσει στο θέατρο, το ρεπερτόριο που θα ανεβάσει, την πολιτική που θα ασκήσει μέσα κι έξω από τη χώρα. Ωστόσο αξίζει να υπογραμμίσουμε ότι ουσιαστικός και γόνιμος διάλογος ανάμεσα στους ανθρώπους του θεάτρου και τον αρμόδιο φορέα, το υπουργείο, προκειμένου να αναζητηθεί ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής δεν έγινε. Απόδειξη;

 

Ο Κώστας Τζαβάρας δεν ενδιαφέρθηκε καν να συναντήσει τον Στάθη Λιβαθινό, ο οποίος είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον. Και τον Αντώνη Αντύπα τον δέχτηκε για του πει ότι «δυστυχώς, το θέμα έχει λήξει, έχει αποφασίσει ο πρωθυπουργός». Κι αυτό είναι ζήτημα που δεν αφορά στον Σωτήρη Χατζάκη, αλλά τον «τρόπο» συνολικά του πολιτικού συστήματος να διορίζει. Κι ας ζούμε στον αστερισμό των περιβόητων διαρθρωτικών αλλαγών.

 

Ο Σωτήρης Χατζάκης γεννήθηκε το 1957 και σπούδασε θέατρο στην Αθήνα. Ως ηθοποιός έπαιξε σε σαράντα παραστάσεις κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου. Ως σκηνοθέτης έχει υπογράψει περισσότερες από εκατό παραστάσεις σε κρατικά και ιδιωτικά θέατρα. Διηύθυνε το Θέατρο Καισαριανής (1980-1988), το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών (1993-1994) και το Θέατρο Πολιτεία (1994).

 

Διετέλεσε αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου. Εχει παρουσιάσει δουλειά του στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως επίσης και έξι φορές στην Επίδαυρο. Εχει διασκευάσει για το θέατρο τα κείμενα: «Η Φόνισσα» του Α. Παπαδιαμάντη, «Η νύχτα του τράγου», «Του νεκρού αδελφού», «Ο τελευταίος πειρασμός» του Ν. Καζαντζάκη, «Ο ιερός γάμος» και «Η πάπισσα Ιωάννα» του Ε. Ροΐδη. Εχει γράψει τα έργα «Ο μάγος και η πρόβα», «Το τραγούδι του αιώνα» και δέκα βιβλία με παραμύθια. Στην τηλεόραση εμφανίστηκε στο «10» του Καραγάτση. Είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος από το καλοκαίρι του 2009. Εκεί σκηνοθέτησε για την Επίδαυρο «Ειρήνη» και «Αχαρνής». Φέτος κατεβαίνει στο Φεστιβάλ με την «Ειρήνη» και Τρυγαίο τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο.

 

Το Εθνικό Θέατρο καλύφθηκε. Ποιος θα ανέβει στο ΚΘΒΕ; Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία. Κάτι ακούγεται για τον Γιάννη Βούρο.

 

[email protected]

 

 

 

 

 

 

 

 

Ιστορικό Ροής

 

Εκτύπωση

 

Επιστροφή

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=52701