- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε
Αυτοδίδακτοι, άγνωστοι και φευγάτοι
12/06/13 ART,Αρχείο Άρθρων
ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΑ Art
Η έκθεση «Alternative Guide to the Universe» στην Hayward τού Λονδίνου
H Hayward Gallery δεν υπάρχει αμφιβολία ότι καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τις τάσεις της σύγχρονης τέχνης, και όχι μόνο στο Λονδίνο. Ετσι η νέα της έκθεση με τίτλο «Alternative Guide to the Universe» (Eναλλακτικός οδηγός του σύμπαντος), που ξεκίνησε χθες, δεν μπορεί να ιδωθεί ως μια απλή ιδιοτροπία ή αδιέξοδο. Εστω κι αν τα έργα που εκτίθενται ανήκουν όλα σε εντελώς άγνωστους και αυτοδίδακτους ανθρώπους, οι οποίοι δεν έχουν καν την αίσθηση ότι κάνουν τέχνη, απλώς κυνηγούν τους προσωπικούς τους δαίμονες. Ούτε αουτσάιντερ δεν μπορείς να τους πεις.
«Βγήκαμε έξω από τις συντεταγμένες του λεγόμενου “art world”», δήλωσε ο διευθυντής τής Hayward, Ραλφ Ράγκοφ. «Ολοι οι καλλιτέχνες αξίζει να εκτιμηθούν για το φάσμα των φιλοδοξιών τους. Ζούμε στον πολιτισμό των ειδικών, παίρνουμε τα πράγματα ως δεδομένα και η περιέργεια που είχαμε σαν παιδιά όσο μεγαλώνουμε γίνεται δύσκαμπτη. Η βαθύτερη ελπίδα μου είναι ότι οι επισκέπτες θα απελευθερώσουν για λίγο τη φαντασία τους χωρίς ενοχές».
Οι επιμελητές έψαξαν πολύ καιρό και σε κάθε χώρο. Ανακάλυψαν, όμως, αξιοθαύμαστα έργα.
Ο Μαρσέλ Στορ σκουπίζει τους δρόμους του Παρισιού και στον ελεύθερο χρόνο του ζωγραφίζει φουτουριστικούς πίνακες για το πώς θα ξανακτιστεί η γαλλική πρωτεύουσα μετά από πυρηνική καταστροφή. Ο Κινέζος αγρότης Wu Yulu φτιάχνει ρομπότ, ανάμεσά τους κι ένα παιδάκι που κυνηγάει τους ανθρώπους και τους αρπάζει από τα ρούχα. Ο Μπάρτλετ, ένας Αμερικανός φριλάνς φωτογράφος που πέθανε το 1992, πέρασε την περισσότερη ζωή του φτιάχνοντας και φωτογραφίζοντας μωρά-κούκλες. Ο Ραλφ Ράγκοφ ψιλοαπολογείται: «Ξέρω ότι σήμερα ένας ενήλικας, που φτιάχνει είδωλα μικρών παιδιών και τα φωτογραφίζει, αυτόματα θεωρείται ύποπτος. Αλλά υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις φριχτές ιστορίες σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, που είναι πρωτοσέλιδα στις αγγλικές εφημερίδες τους τελευταίους έξι μήνες, και σε κάποιον που εξαγνίζει τις επιθυμίες του κάνοντάς τες τέχνη».
Ο Ευγένιος φον Μπρουνχεχάιν έχει πάρει χιλιάδες φωτογραφίες της γυναίκας του σε πόζες χολιγουντιανών σταρ, από τη Ρίτα Χέιγουορθ μέχρι την Μπέτι Γκρέιμπλ. Και η Λι Γκόντι, που έχει για σπίτι τούς δρόμους του Σικάγου, χρησιμοποιεί μια φωτογραφική μηχανή για να αιχμαλωτίζει τον εαυτό της σε ατέλειωτες, απίθανες μεταμφιέσεις. Είναι η μία από τις δύο γυναίκες της έκθεσης. Γιατί αυτή η διάκριση; Ο Ραλφ Γκάντοφ, μιλώντας στην «Γκάρντιαν» δεν κρύβει την απογοήτευσή του. «Ισως οι γυναίκες να πατούν πιο γερά τα πόδια τους στη γη».
Μια αρετή που σίγουρα δεν χαρακτηρίζει τον Αλφρεντ Τζένσεν με τα εκθαμβωτικά κοσμολογικά του διαγράμματα ή τον Πολ Λαφόλι («εναλλακτικό Λεονάρντο ντα Βίντσι» τον αποκαλεί ο διευθυντής τής Hayward), που ερευνά την επικοινωνία με το υπερπέραν.
Επιμ. Β.Γεωργ.
ΙΝFO: έως 26 Αυγούστου
Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=60258
Πατήστε ΕΔΩ για να εκτυπώσετε