- Εφημερίδα των Συντακτών - http://archive.efsyn.gr -

«Στρατηγική επιλογή η στροφή στον ποιοτικό τουρισμό»

12/08/13 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

[1]Ο ελληνικός τουρισμός θα «κάνει ταμείο» σε περίπου δύο μήνες. Τότε, με τη λήξη της τουριστικής σεζόν, θα αποτιμηθούν τα οφέλη από τις 17 εκατομμύρια αφίξεις. Η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη υπογραμμίζει ότι ο στόχος είναι η μεγιστοποίηση της οικονομικής απόδοσης του κλάδου. Ωστόσο, η επίτευξή του δεν αφορά μόνο το υπουργείο Τουρισμού καθώς -όπως λέει με νόημα η υπουργός- ο τουρισμός είναι ένα ευαίσθητο προϊόν.

 

«Προσπαθούμε να ανατρέψουμε τα αρνητικά στερεότυπα που δημιούργησε η κρίση για την Ελλάδα»

 

«Τα στοιχεία δείχνουν ότι θα έχουμε φέτος αύξηση και στις αφίξεις και στα έσοδα από τον τουρισμό»

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στην Αρτέμιδα Σπηλιώτη

 

• Φέτος ο ελληνικός τουρισμός αναμένεται να πετύχει εξαιρετικές επιδόσεις από πλευράς αφίξεων, ωστόσο υπάρχει σκεπτικισμός αναφορικά με τα έσοδα. Τελικά, μας ενδιαφέρει ως χώρα να έχουμε περισσότερους τουρίστες, περισσότερα έσοδα, να εμπλουτίσουμε το τουριστικό μας προϊόν;

 

«Θα έχετε παρατηρήσει ότι συστηματικά αποφεύγω να μιλάω χρησιμοποιώντας αριθμούς και ποσοτικούς στόχους. Και αυτό γιατί πολλές φορές οι αριθμοί λένε τη μισή αλήθεια ή δημιουργούν μόνο επικοινωνιακές εντυπώσεις. Αυτό που επιδιώκουμε κατ’ αρχήν και λόγω της συγκυρίας είναι ο κλάδος να μεγιστοποιήσει την οικονομική του απόδοση, για το συμφέρον της εθνικής οικονομίας. Παράλληλα, χωρίς να εγκαταλείπουμε όλα εκείνα τα στοιχεία που μας καθιέρωσαν ως τουριστικό προορισμό, προχωρούμε σταδιακά στην αναμόρφωση του τουριστικού μας προϊόντος. Με χρονικό ορίζοντα το 2014, κάνουμε μια στρατηγική στροφή στον ποιοτικό τουρισμό. Η ανάπτυξη των θεματικών ενοτήτων θα εμπλουτίσει το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών και θα συμβάλει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, που για τον ελληνικό τουρισμό είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις. Τα φετινά στοιχεία συνηγορούν ασφαλώς στην αύξηση τόσο των αφίξεων όσο και των εσόδων. Ασφαλή όμως συμπεράσματα θα εξαχθούν με την ολοκλήρωση της περιόδου. Αυτό όμως που μας ενδιαφέρει είναι να μπουν γερά θεμέλια έτσι ώστε ο τουρισμός μας να γίνει ένας ώριμος, σύγχρονος, κερδοφόρος κλάδος της ελληνικής οικονομίας».

 

• Διαχρονικά, όλοι οι αρμόδιοι για τον τουρισμό υπουργοί αναφέρονται στην ανάγκη αναβάθμισης του «προϊόντος» μας. Την ίδια ωστόσο στιγμή βασικές υποδομές, όπως λιμενικές εγκαταστάσεις, μαρίνες, οδικοί άξονες κ.λπ., θυμίζουν περασμένες δεκαετίες… Από την άλλη πλευρά, αρκετοί επιχειρηματίες ακολουθούν τακτικές «αρπαχτής», αναφέρομαι για παράδειγμα σε ενοικιαζόμενα δωμάτια που στις φωτογραφίες μοιάζουν με ξενοδοχεία 5 αστέρων και στην πραγματικότητα πρόκειται για πολύ χαμηλής ποιότητας καταλύματα. Μέχρι ποιου σημείου μπορείτε να παρέμβετε;

 

«Η ανάγκη βελτίωσης του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών δεν σταματάει ποτέ. Συνεχώς οφείλουμε να υπενθυμίζουμε ότι ο τουρισμός είναι ένα ευαίσθητο προϊόν, και φαινόμενα όπως αυτά που περιγράφετε εκθέτουν τη χώρα και υπονομεύουν τις προσπάθειες που γίνονται. Θα έλεγα όμως ότι οι γενικεύσεις και οι αφορισμοί δεν βοηθούν. Η κατάσταση σε αρκετούς τομείς έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Οι επαγγελματίες συνειδητοποιούν ότι είναι προς το συμφέρον τους να επιδεικνύουν τον επαγγελματισμό που απαιτείται. Λέω συχνά ότι ο τουρισμός είναι μια επένδυση. Και ο σωστός επαγγελματισμός αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση για να αποδώσει αυτή η επένδυση».

 

• Οι επιχειρηματίες του κλάδου αλλά και οι τουρίστες διαμαρτύρονται πολύ συχνά για τα προβλήματα της ακτοπλοΐας, όπως ο μη έγκαιρος προγραμματισμός των δρομολογίων. Εχετε συζητήσει το πρόβλημα με τον συνάδελφό σας υπουργό Ναυτιλίας;

 

«Τα προβλήματα που υπάρχουν είναι πολλά. Βρισκόμαστε σε διαρκή συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία και ασφαλώς και με το υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο δείχνει μια ιδιαίτερη δραστηριότητα αναζητώντας λύσεις σε χρόνια προβλήματα».

 

• Τα προηγούμενα, προ κρίσης, χρόνια διατέθηκε κατά γενική ομολογία πακτωλός χρημάτων για την προβολή του ελληνικού τουρισμού. Υπήρξε ανάλογο αποτέλεσμα;

 

«Πέρασαν ανεπιστρεπτί οι εποχές των τεράστιων προϋπολογισμών για την προβολή. Και σε αυτό το πεδίο πρέπει να περάσουμε σε φάση ωριμότητας και εξορθολογισμού. Οχι μόνο γιατί το επιβάλλει η κρίση αλλά γιατί μια χώρα με τουριστική ωριμότητα δεν ξοδεύει εκατομμύρια για άσκοπες καμπάνιες. Αν δείτε στα διεθνή μέσα ενημέρωσης, θα παρατηρήσετε ότι οι μεγάλες τουριστικές δυνάμεις κινούνται πολύ προσεκτικά και με διαφορετικούς τρόπους απ’ ό,τι είχαμε συνηθίσει στο παρελθόν. Ετσι και εμείς αποφασίσαμε να κινηθούμε με ενέργειες χαμηλού κόστους αλλά υψηλής απόδοσης, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες και κυρίως το Διαδίκτυο. Παράλληλα, ξεκινήσαμε μια εκστρατεία ενημέρωσης, συνεντεύξεων και εμφανίσεων σε όλα τα μεγάλα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης για να ανατρέψουμε την κακή εικόνα που επικράτησε τα τελευταία χρόνια και τα αρνητικά στερεότυπα που δημιούργησε η κρίση. Σε μεγάλο βαθμό το πετύχαμε. Η προσπάθεια όμως χρειάζεται συνέχεια και διάρκεια».

 

• Υπάρχουν αρκετές καταγγελίες από εργαζόμενους στον κλάδο του τουρισμού για εξαντλητικά ωράρια εργασίας και μισθούς πείνας, ακόμα και σε ξενοδοχεία με υψηλές πληρότητες. Ακόμα κι αν τα περιστατικά αυτά είναι μεμονωμένα, πώς θα τα αντιμετωπίσετε;

 

«Οι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες οφείλουν να είναι συνεχείς και αυστηροί. Δεν δικαιολογούνται αθέμιτες πρακτικές που ουσιαστικά στρέφονται κατά του τουρισμού. Είμαστε απόλυτα ξεκάθαροι ως προς αυτό και οι θέσεις μας σταθερά προσανατολισμένες στην τήρηση της νομιμότητας».

 

• Τα ποσοστά παραβατικότητας στους τουριστικούς προορισμούς είναι εξαιρετικά υψηλά και οι παραβάσεις αφορούν από μη έκδοση αποδείξεων μέχρι και «φιλοξενία» σε πολυτελείς βίλες έναντι υψηλού τιμήματος. Πόσο εύκολα μπορούν να αντιμετωπιστούν αυτές οι πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού;

 

«Οπως γνωρίζετε, το θέμα της μίσθωσης των εξοχικών και πολυτελών κατοικιών, οι οποίες υπολογίζονται σε 70.000, ρυθμίστηκε με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε πριν από μερικές ημέρες στη Βουλή. Οφείλαμε να βάλουμε ένα οριστικό τέλος σε αυτή την ιστορία της απίστευτης φοροδιαφυγής. Για το θέμα των αποδείξεων, έχω κάνει επανειλημμένες εκκλήσεις και με αφορμή την πρόσφατη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση. Πρέπει με κάθε τρόπο να διαφυλάξουμε το μέτρο της μείωσης. Χρειάζεται όμως και η κινητοποίηση της κοινωνίας. Να ζητάει αποδείξεις. Να επιβραβεύει τα καταστήματα που μειώνουν τον φόρο. Το μέτωπο πρέπει να είναι κοινό. Μέτωπο κοινωνικής ευθύνης και ωριμότητας. Αυτή η ευκαιρία δεν πρέπει να χαθεί».

 

• Εκτός από την Κρήτη, που εξαιρείται για ευνόητους λόγους, ποιος είναι ο αγαπημένος σας προορισμός;

 

«Ως υπουργός Τουρισμού, η έννοια των αγαπημένων προορισμών περικλείεται από την έννοια Ελλάδα. Κάθε προορισμός έχει τα δικά του πλεονεκτήματα και τις δικές του ομορφιές και αυτό που πάντα λέω στο εξωτερικό είναι ότι η Ελλάδα είναι όμορφη και ξαφνιάζει ευχάριστα τους επισκέπτες της, με τις εναλλαγές και τη μεγάλη ποικιλομορφία της».

 


Σύνδεσμος άρθρου : http://archive.efsyn.gr/?p=90103