03/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Ντάμιεν Χιρστ έβγαλε αλφαβητάρι με τα έργα του

Τα παιδιά δεν φοβούνται τους καρχαρίες μου

      Pin It

νταμιεν χιρστΔεν λέει να μας αφήσει ήσυχους ο Ντάμιεν Χιρστ με τις εκκεντρικές ιδέες του. Τώρα, λέει, έβγαλε ένα «αλφαβητάρι» για παιδιά («ABC» ο τίτλος του) με τα εικαστικά έργα του ή λεπτομέρειες αυτών, θέλοντας να τα μυήσει στην ανάγνωση και στην τέχνη του. Προφανώς να εκκολάψει και μια νέα γενιά θαυμαστών του. Ο πλέον διάσημος και ακριβοπληρωμένος καλλιτέχνης της Βρετανίας παίζει με τις εικόνες, αλλά και με τις γραμματοσειρές, χρησιμοποιώντας για κάθε λήμμα διαφορετικό τύπο (Αlbertus, Baskerville κ.λπ).

 

Το αποτέλεσμα είναι ενδιαφέρον αν και αρκετά… τρομακτικό μερικές φορές. Γιατί στο γράμμα «Α» για την «Ανατομία» τα παιδιά βλέπουν ένα μπρούτζινο ανδρείκελο με τα εσωτερικά όργανα του ανθρώπινου σώματος – το γνωστό έργο του με τίτλο «Hymn», το οποίο ήταν το αγαπημένο, όπως λέει, παιχνίδι του 18χρονου σήμερα γιου του Κόνορ. Στο «J» (Jaws – σαγόνια) έρχονται αντιμέτωπα με τον περίφημο ταριχευμένο καρχαρία του, που έφερε το 1991 από την Αυστραλία. Στο «Ι» (Insects – έντομα) επεξεργάζονται τις πρόσφατες «εντομολογικές ζωγραφιές» του. Στο «D» βλέπουμε το κρανίο που στόλισε με διαμάντια.

 

Στο γράμμα L (Lamb – αρνί) ένα έργο του τού 1994, που αγαπάει ιδιαίτερα, το «Away from the Flock», ένα αρνάκι σε φορμαλδεΰδη. «Σχεδόν 20 χρόνια μετά εξακολουθεί να έχει μια ισχυρή τραγική ποιότητα για μένα. Η φορμαλδεΰδη τού δίνει ένα είδος γαλήνιας βαρύτητας, σχεδόν μια νέα ζωή», λέει στην «Guardian».

 

Mεγαλώνοντας σε καθολικό περιβάλλον, ο Ντάμιεν Χιρστ ένιωσε από πολύ νεαρή ηλικία τη δύναμη της τέχνης, «βλέποντας τη βαρβαρότητα όλων αυτών των εικόνων των γδαρμένων αποστόλων και των βασανισμένων αγίων». Ομως έχει και πιο χαρούμενες αναμνήσεις, όπως τα παιχνίδια στο λούνα παρκ, που ενέπνευσαν αργότερα τη σειρά «Μental Escapology». Tα παιδιά του ένιωσαν ποτέ φόβο μπροστά στα έργα του; «Ο ταριχευμένος καρχαρίας έγινε για να αναπαράγει το αίσθημα του φόβου, που μπορεί να νιώσει κανείς όταν βρεθεί αντιμέτωπος με ένα τέτοιο θηλαστικό. Είναι ο φόβος του θανάτου, αλλά έχω παρατηρήσει ότι τα παιδιά αγαπούν το έργο και δεν φοβούνται», απαντάει.

 

Ο δαιμόνιος δημιουργός πιστεύει ότι κάθε παιδί έχει το φυσικό χάρισμα του καλλιτέχνη. Το πρόβλημα είναι όταν μεγαλώνει κανείς και αποκτά συνείδηση. Τότε χάνει το ενδιαφέρον, ιδιαίτερα όταν η δημιουργία δεν συνδέεται με την εμπειρία και την ψυχαγωγία. «Το να ζωγραφίζεις σαν παιδί δεν είναι αρνητικό», τονίζει, παραπέμποντας στα λόγια του Πικάσο. «Είναι κάτι που μόνο οι μεγάλοι καλλιτέχνες μπορούν να πετύχουν. Η παιδιάστικη ποιότητα ορισμένων σχεδίων του Πικάσο είναι που τα κάνει τόσο αριστοτεχνικά και ιδιαίτερα. Η ικανότητα να εκφράζεις πλήρη οράματα, συναισθήματα και πορτρέτα με μια συνεχή γραμμή. Λατρεύω τα κεραμικά του με τους ταυρομάχους και τα φωτεινά πρόσωπα. Θα μπορούσαν να είναι τα έργα ενός παιδιού».

 

Επιμ.: Παρή Σπίνου

 

Scroll to top