14/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Φένια Παπαδόδημα μεταξύ μουσικής και Μπρεχτ

Στις επώδυνες περιόδους μάς σώζουν οι μεγάλες συγκινήσεις

Την Παρασκευή παρουσιάζει στον «Ιανό» τον νέο της δίσκο με τίτλο «Photini's Delos», ενώ θα σκηνοθετήσει την «Εβραία» στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας.
      Pin It

Την Παρασκευή παρουσιάζει στον «Ιανό» τον νέο της δίσκο με τίτλο «Photini’s Delos», ενώ θα σκηνοθετήσει την «Εβραία» στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας

 

Της Μαρίνας Κουβέλη

 

"εβραια" ραφικα σαουις ακης παππαςΓράφει, σκηνοθετεί παραστάσεις, συνθέτει τραγούδια, ταξιδεύει πολύ και ουδέποτε έλειψε από τις μουσικές σκηνές. Θα έλεγες ότι η Φωτεινή Παπαδόδημα δεν μπορεί να κάνει μόνο ένα πράγμα. Αγαπά το θέατρο και τη μουσική το ίδιο. Κι ας ικανοποιεί με το καθένα από αυτά διαφορετικές πτυχές του δημιουργικού της εαυτού. Αυτήν την εποχή έχει ήδη έτοιμη τη νέα της δισκογραφική πρόταση με τίτλο «Photini’s Delos» την οποία παρουσιάζει στον «Ιανό» την ερχόμενη Παρασκευή (18/10). Στα μέσα Δεκεμβρίου ανεβαίνει στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας η «Εβραία» του Μπρεχτ σε δική της σκηνοθεσία, ενώ την επόμενη χρονιά θα δούμε στο σανίδι και ένα δικό της έργο. Εχει τίτλο «Πωλούνται δάκρυα ελιάς» και το ανεβάζει μαζί με τη Μαρία Σκουλά.

 

Ο νέος της δίσκος «Photini’s Delos» είναι εμπνευσμένος από τα μουσικά τοπία Ανατολής και Δύσης. Τα έντονα αρώματα της Ανατολής αναδεικνύονται μέσα από την πρόσμειξή τους με το συναίσθημα των αφρικανικών μπλουζ, του γκόσπελ και του afrobeat. Στοιχεία αφρικανικής, ινδικής και παραδοσιακής ελληνικής μουσικής συνοδεύουν αρμονικά αγγλικούς, γαλλικούς και ελληνικούς στίχους.

 

«Στην πραγματικότητα είναι το πρώτο μου προσωπικό άλμπουμ, με την έννοια ότι έχω γράψει εγώ τα κομμάτια μου» λέει. «Γράφτηκαν όλα τα τελευταία χρόνια μεταξύ Αθήνας και Παρισιού και ηχογραφήθηκαν στην Ανδρο. Ηταν στιγμές που ένιωσα ότι άνοιξαν οι ουρανοί και ήρθε μια βροχή από μουσικές, ιδέες και τραγούδια. Εβρεξε και σχηματίστηκαν λέξεις, ποιήματα, τραγούδια. Δούλευα τόσα χρόνια στο σκοτάδι και ξαφνικά φανερώθηκε το φως. Σαν τη Δήλο, που αναδύθηκε σε μια νύχτα. Εξ ου και ο τίτλος του δίσκου. Νομίζω το πιο σημαντικό στη διαδικασία δημιουργίας του ήταν το γεγονός ότι τα κομμάτια, πριν μπουν σε άλμπουμ, πέρασαν από διάφορες μουσικές σκηνές της Αθήνας, «ζυμώθηκαν» μαζί με το κοινό».

 

Οι στίχοι, επίσης γραμμένοι από τη Φ. Παπαδόδημα, μιλούν για τη δύναμη που έρχεται μερικές φορές και μας ωθεί ν’ αλλάξουμε (σε κάποια τραγούδια συμπεριέλαβε και αρχαίους ινδικούς ύμνους). «Οι επώδυνες περίοδοι που βιώνουμε, όπου στην κυριολεξία μεταμορφωνόμαστε όπως η πεταλούδα που βγαίνει από το κουκούλι, θεωρώ πως είναι η κατάλληλη στιγμή να μιλήσουμε για μεγάλες συγκινήσεις. Τα κομμάτια αυτά λοιπόν μιλούν για ανθρώπους που συναντάς και σε μεταμορφώνουν, για περιόδους πόνου ή απέραντης ευτυχίας και κομβικών συνυπάρξεων που γεννούν αβίαστα την έμπνευση». Ηταν μόνο άνθρωποι οι αφορμές; «Οχι, ήταν και βιβλία, δίσκοι, δημιουργοί, που για κάποιο λόγο μού έκλεισαν το μάτι».

 

Eπίκαιρο -με διαφορετικό τρόπο- είναι και το έργο που σκηνοθετεί στο Θέατρο Κεφαλληνίας. Η «Εβραία» του Μπρεχτ, που την υποδύεται η Ραφίκα Σαουίς, είναι μια μεγαλοαστή εβραϊκής καταγωγής παντρεμένη με διευθυντή κλινικής. Συνηθισμένη σε μια άνετη ζωή, μια νύχτα ξαφνικά εξαφανίζεται. Στους φίλους και τους γνωστούς δηλώνει πως θα απουσιάσει για διακοπές στο Αμστερνταμ, αλλά καθώς ο σύζυγός της (Μάκης Παππάς) δεν την εμποδίζει να φύγει, φαίνεται πως το κτήνος του φασισμού εισχώρησε στο ζευγάρι.

 

«Είναι ένα από τα 24 μονόπρακτα που ο Μπρεχτ έγραψε με γενικό τίτλο «Τρόμος και αθλιότητα στο τρίτο Ράιχ». Ο παραλληλισμός με τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα είναι αναπόφευκτος. Η άνοδος του ρατσισμού και του εθνικισμού, η εξαθλίωση του βιοτικού επιπέδου, το ξύπνημα του κτήνους που καραδοκεί μέσα μας» σχολιάζει η Φένια Παπαδόδημα. «Διαχρονικά πρωτοποριακό, το επικό-διαλεκτικό θέατρο του Μπρεχτ θέλει να αφυπνίσει την κοινωνική και υπαρξιακή μας αντίληψη. Κατα πόσο η αγάπη ανάμεσα σε δύο ανθρώπους μπορεί ν’ αντέξει μέσα σ’ ένα καθεστώς κοινωνικής εξαθλίωσης; Βίντεο- προβολές και ακουστικό υλικό της εποχής, συνεντεύξεις του ίδιου του Μπρεχτ, αυτοσχεδιασμοί των ηθοποιών πάνω σε εφιαλτικά όνειρα αποτελούν τις παρενθέσεις της δικής μου ανάγνωσης. Σίγουρα αποτελεί ένα θαυμάσιο μέσο αποκάλυψης των «κατασκευαστών» της ιστορίας του ανθρώπινου γένους, πίσω από το παραμύθι των καλών και των κακών, ακρογωνιαίο λίθο κάθε προπαγάνδας».

 

INFO: Στον «Ιανό» την Παρασκευή (9 μ.μ.). Τη μουσική σκηνοθεσία–ενορχήστρωση θα κάνει ο Γ. Παλαμιώτης. Μαζί της οι μουσικοί: Γ. Παλαμιώτης – ηλεκτρική κιθάρα, Γ. Σότο – ηλεκτρικό μπάσο, Ν. Γκόμεζ – τύμπανα, Σ. Χρυσοβιτσάνος – βιολί, Γ. Παππάς – ούτι, Κ. Μενέντεζ – κρουστά, Ε. Τριανταφυλλίδη – λαούτο, φωνητικά. Είσοδος: 10€ /ελάχιστη κατανάλωση: 6€.

 

Scroll to top