29/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ

Προαιρετική αργία η 28η Οκτωβρίου

Με προσαύξηση 75% πρέπει να πληρωθούν όσοι εργάστηκαν χθες.
      Pin It

Με προσαύξηση 75% πρέπει να πληρωθούν όσοι εργάστηκαν χθες

 

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Τζώρτζης Ρούσσος

 

Ημέρα εθνικής ανάτασης η χθεσινή και βέβαια ημέρα αργίας για τους περισσότερους εργαζομένους. Ομως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι για όλους, αφού κάποιοι εργάστηκαν και βέβαια θα πρέπει να πληρωθούν γι’ αυτή τους την απασχόληση.

 

Κατ’ αρχάς θα πρέπει να σημειωθεί ότι η 28η Οκτωβρίου φέτος ήταν σε ημέρα που θεωρείται εργάσιμη (Δευτέρα). Ομως αυτό που δεν είναι γνωστό είναι ότι από το 1966 η 28η Οκτωβρίου δεν είναι ημέρα υποχρεωτικής αλλά προαιρετικής αργίας. Τι σημαίνει αυτό; Οτι η λειτουργία των επιχειρήσεων και κατ’ επέκταση η απασχόληση των μισθωτών σ’ αυτές εναπόκεινται αποκλειστικά στη διακριτική ευχέρεια του εργοδότη. Η 28η Οκτωβρίου είναι η μόνη ημέρα προαιρετικής αργίας κατά τη διάρκεια του έτους, αφού οι άλλες πέντε ημέρες (25η Μαρτίου, Δευτέρα του Πάσχα, 15η Αυγούστου, 25η Δεκεμβρίου, Πρωτομαγιά) είναι υποχρεωτικές.

 

Κατ’ επέκταση λοιπόν δεν μπορεί ο εργαζόμενος να αρνηθεί την απασχόλησή του εφόσον το ζητήσει ο εργοδότης, καθότι είναι υποχρεωμένος να εργαστεί εφόσον αποφασιστεί αυτό από τον κατέχοντα το διευθυντικό δικαίωμα. Βέβαια και ακριβώς επειδή η συντριπτική πλειονότητα τον επιχειρήσεων τηρεί το έθιμο και δεν λειτουργεί, χαρακτηρίζεται κατ’ έθιμο αργία, χωρίς όμως να αλλάζει τίποτε από τα όσα ισχύουν σχετικά με την υποχρεωτικότητα παροχής εργασίας. Βέβαια εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο εργοδότης θα πρέπει να ειδοποιήσει εγκαίρως τους εργαζομένους για το αν θα λειτουργήσει η επιχείρηση ή όχι κατά τη συγκεκριμένη ημέρα.

 

Σε ό,τι αφορά την αμοιβή της εργασίας κατά την 28η Οκτωβρίου πρέπει να γίνει διάκριση ανάμεσα στους μισθωτούς που θα απασχοληθούν κατά την ημέρα αυτή και στους μισθωτούς που δεν θα απασχοληθούν.

 

Ετσι ισχύουν τα εξής:

 

Α) Εάν η επιχείρηση δεν λειτουργήσει, είτε γιατί έχει καθοριστεί ως αργία κατ’ έθιμο ή γιατί το αποφάσισε ο εργοδότης, είτε γιατί υπάρχει επιχειρησιακή σύμβαση, διάταγμα, υπουργική απόφαση, κανονισμός κ.λπ., οι μισθωτοί πέρα από τον κανονικό τους μισθό ή το ημερομίσθιό τους δεν δικαιούνται να λάβουν καμία άλλη αμοιβή.

 

Β) Αντίθετα, εάν ο εργοδότης αποφασίσει να λειτουργήσει την επιχείρηση και εφόσον οι μισθωτοί απασχοληθούν δικαιούνται να λάβουν προσαύξηση 75% στο 1/25 του νόμιμου μισθού τους (αν αμείβονται με μισθό) και 75% προσαύξηση στο νόμιμο ημερομίσθιό τους (αν αμείβονται με ημερομίσθιο) καθώς επίσης και το καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους.

 

Στην περίπτωση που ο εργοδότης αποφασίσει να λειτουργήσει κανονικά την επιχείρησή του και οι μισθωτοί με δική τους πρωτοβουλία δεν εργαστούν, τότε δεν δικαιούνται να λάβουν το ημερομίσθιό τους (αν αμείβονται με ημερομίσθιο) ή το 1/25 του μισθού τους (αν αμείβονται με μηνιαίο μισθό).

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΣ

 

Οροι και προϋποθέσεις της διαθεσιμότητας

 

Είναι υποχρεωτική η διαβούλευση με τους εργαζόμενους προτού ο εργοδότης προβεί στο επαχθές μέτρο της διαθεσιμότητας. Σύμφωνα με τον νόμο: Οι επιχειρήσεις, εφόσον έχει περιοριστεί η οικονομική τους δραστηριότητα, μπορούν, αντί της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας, να θέτουν εγγράφως σε διαθεσιμότητα τους μισθωτούς τους, η οποία δεν μπορεί να υπερβεί συνολικά τους τρεις μήνες ετησίως, μόνο εφόσον προηγουμένως προβούν σε διαβούλευση με τους νόμιμους εκπροσώπους των εργαζομένων. Αν στην επιχείρηση δεν υπάρχουν εκπρόσωποι, η ενημέρωση και η διαβούλευση γίνεται με το σύνολο των εργαζομένων. Η ενημέρωση μπορεί να γίνει με εφάπαξ ανακοίνωση σε εμφανές και προσιτό σημείο της επιχείρησης. Η διαβούλευση πραγματοποιείται σε τόπο και χρόνο που ορίζει ο εργοδότης. Κατά τη διάρκεια της διαθεσιμότητας ο μισθωτός λαμβάνει το ήμισυ του μέσου όρου των τακτικών αποδοχών των δύο τελευταίων μηνών, υπό καθεστώς πλήρους απασχόλησης. Μετά την εξάντληση του τριμήνου, προκειμένου να τεθεί εκ νέου ο ίδιος εργαζόμενος σε διαθεσιμότητα, απαιτείται και η παρέλευση τουλάχιστον τριών μηνών. Ο εργοδότης υποχρεούται να γνωστοποιεί στις οικείες υπηρεσίες του ΣΕΠΕ, του ΙΚΑ και του ΟΑΕΔ με οποιονδήποτε τρόπο τη σχετική δήλωση περί διαθεσιμότητας, μέρους ή του συνόλου του προσωπικού του.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

ΕΡΓΟΔΟΤΗΣ

 

Η κατάτμηση της άδειας

 

Ο γενικός κανόνας είναι ο εργαζόμενος να λαμβάνει πολλές ημέρες αδείας ώστε να ξεκουράζεται επαρκώς. Ωστόσο ο νομοθέτης δίνει την ευχέρεια για κατάτμηση της άδειας. Συγκεκριμένα, επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η κατάτμηση του χρόνου αδείας. Ετσι ο εργοδότης μπορεί να χωρίσει την άδεια του εργαζομένου σε δύο περιόδους, αν και εφόσον παρουσιαστεί ιδιαίτερα σοβαρή ή επείγουσα ανάγκη. Αν συμβεί αυτό, δεν αρκεί απλώς η εκδήλωση της βούλησης του εργοδότη αλλά απαιτείται και έγκριση της οικείας Επιθεώρησης Εργασίας.

 

Σε κάθε περίπτωση η πρώτη περίοδος της άδειας δεν μπορεί να περιλαμβάνει λιγότερες των έξι εργάσιμων ημερών επί εξαημέρου εβδομαδιαίας εργασίας και των πέντε εργάσιμων ημερών επί πενθημέρου. Κατάτμηση του χρόνου αδείας επιτρέπεται και για περισσότερες από δύο περιόδους, από τις οποίες η μία πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον δώδεκα εργάσιμες ημέρες επί εξαημέρου εβδομαδιαίας εργασίας και δέκα εργάσιμες ημέρες επί πενθημέρου, μετά από έγγραφη αίτηση του μισθωτού προς τον εργοδότη. Η αίτηση αυτή, για την οποία δεν απαιτείται έγκριση από την αρμόδια υπηρεσία του ΣΕΠΕ, διατηρείται στην επιχείρηση επί πέντε έτη και πρέπει να είναι στη διάθεση των επιθεωρητών Εργασίας (αν και εφόσον υπάρξει αντιδικία με τον εργαζόμενο).

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

ΕΥΡΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

Μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου θα μπορούν δημόσιοι και άλλοι φορείς να καταθέτουν προτάσεις για την εξασφάλιση χρηματικής ενίσχυσης σε θέματα απασχόλησης μέσω του προγράμματος PROGRESS. Οι προτάσεις πρέπει να υποβληθούν ηλεκτρονικά στο Διαδίκτυο μέσω της εφαρμογής SWIM και να αποσταλούν ταχυδρομικώς μέχρι τη 16η Δεκεμβρίου 2013.

 

Στόχος του ευρωπαϊκού προγράμματος PROGRESS είναι να εξασφαλίσει χρηματική ενίσχυση για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στον τομέα της απασχόλησης και των κοινωνικών υποθέσεων. Το PROGRESS χρηματοδοτεί δραστηριότητες ανάλυσης και αμοιβαίας μάθησης, ευαισθητοποίησης και διάδοσης καθώς και την ενίσχυση των βασικών συντελεστών για την περίοδο 2007-2013.

 

Η πρόσκληση είναι ανοιχτή. Οι αιτούντες μπορεί να είναι δημόσιοι φορείς, περιφερειακές και τοπικές αρχές, ΜΚΟ, φορείς παροχής υπηρεσιών κ.λπ. Επισημαίνεται η ανάγκη δημιουργίας συμπράξεων και εταιρικών σχέσεων μεταξύ δημόσιων αρχών (σε κεντρικό, τοπικό και περιφερειακό επίπεδο) και κοινωνικών εταίρων, παρόχων κοινωνικών υπηρεσιών, πανεπιστημίων και ΜΚΟ, καθώς θεωρούνται κρίσιμα εργαλεία για την επιτυχή υλοποίηση ενός πειράματος κοινωνικής πολιτικής.

 

ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑ

 

Ενα κομμάτι του μισθού που απολαμβάνει ο εργαζόμενος ονομάζεται κοινωνικός μισθός. Πρόκειται για ιδιαίτερες παροχές που όμως έχουν ενταχθεί στην έννοια των αποδοχών. Αναλυτικότερα, ο μισθός που απολαμβάνει ο εργαζόμενος ως αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας του περιλαμβάνει ένα σύνολο παροχών (σε χρήμα και σε είδος), μερικές από τις οποίες χορηγούνται ανεξάρτητα από την ποσότητα, το είδος ή και αυτήν την ίδια την παροχή του μισθωτού και αποβλέπουν στην εξασφάλιση ενός σταθερού εισοδήματος σύμφωνα με τις βιοτικές και κοινωνικές ανάγκες του τελευταίου. Τέτοιες παροχές είναι τα οικογενειακά επιδόματα, τα επιδόματα (δώρα) εορτών, οι αποδοχές και το επίδομα άδειας, οι αποδοχές που καταβάλλονται σε περίπτωση ανυπαιτίου κωλύματος του μισθωτού, ορισμένες παροχές σε είδος κ.λπ. Ολα αυτά, και ακόμα κάποιες παροχές του κράτους προς τους εργαζόμενους, αποτελούν τον λεγόμενο κοινωνικό μισθό.

 

ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ

 

Νόμιμα θεωρεί ο Αρειος Πάγος τα τεκμήρια που έθεσε ο νομοθέτης ώστε να εξάγεται άμεσα συμπέρασμα για το αν μία σύμβαση έργου υποκρύπτει σύμβαση εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου. Ετσι κρίθηκε ότι ο νόμος που ορίζει πως «η μεταξύ εργοδότη και απασχολούμενου συμφωνία για παροχή υπηρεσιών ή έργου για ορισμένο ή αόριστο χρόνο, ιδίως στις περιπτώσεις αμοιβής κατά μονάδα εργασίας (φασόν), τηλε-εργασίας κατ’ οίκον απασχόλησης, τεκμαίρεται ότι δεν υποκρύπτει σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, εφόσον η συμφωνία αυτή καταρτίζεται εγγράφως και γνωστοποιείται μέσα σε δεκαπέντε ημέρες στην οικεία Επιθεώρηση Εργασίας. Ο Αρειος Πάγος θεωρεί ότι με τις διατάξεις αυτές, όπως σαφώς προκύπτει από τη διατύπωση και το περιεχόμενό τους, δεν επιχειρείται παρέμβαση του νομοθέτη στο ουσιαστικό μέρος των συμβάσεων, έτσι ώστε αυτές να ερμηνεύονται αυθεντικά ως συμβάσεις έργου ή ανεξαρτήτων υπηρεσιών ή ως συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας, αλλά απλά τόσο με τους όρους «τεκμαίρεται» και «θεωρείται» καθιερώνονται μαχητά τεκμήρια, υπέρ του ότι στη μεν πρώτη περίπτωση οι μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου συμφωνίες δεν υποκρύπτουν σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, στη δε δεύτερη περίπτωση ότι πράγματι υποκρύπτεται τέτοια σύμβαση.

 

 

Scroll to top