vivliothiki-rio-de-janeiro

17/01/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εκθεση του διάσημου Ιταλού φωτογράφου Μάσιμο Λίστρι στο Μπενάκη

Η μυστική ζωή των μουσείων

Παίζοντας με την προοπτική αποτυπώνει τη μεγαλοπρέπεια σε μπαρόκ παλάτια, αναγεννησιακές βιβλιοθήκες, νεοκλασικά κτίρια, δίνοντας πνοή στο άψυχο.
      Pin It

Παίζοντας με την προοπτική αποτυπώνει τη μεγαλοπρέπεια σε μπαρόκ παλάτια, αναγεννησιακές βιβλιοθήκες, νεοκλασικά κτίρια, δίνοντας πνοή στο άψυχο

 

Της Νόρας Ράλλη

 

«Αν το φυσικό τοπίο έχει μία φορά ενδιαφέρον για μένα, τα αρχιτεκτονικά δημιουργήματα του ανθρώπου είναι αυτά που μου κεντρίζουν πραγματικά την προσοχή», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Ιταλός μαέστρο της φωτογραφίας Μάσιμο Λίστρι. Ο ίδιος βρίσκεται στην Αθήνα, με αφορμή την έκθεση έργων του, της περιόδου 1990 – 2012, στο Μουσείο Μπενάκη, που ξεκινάει σήμερα στο κτίριο της οδού Πειραιώς. Η έκθεση με τίτλο «Φωτογραφική αρχιτεκτονική» περιλαμβάνει 31 φωτογραφίες, τυπωμένες σε μεγάλο μέγεθος, ώστε να φαίνονται καθαρά όλες οι λεπτομέρειες της εικόνας και των χρωματικών αποχρώσεων. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η Μάγδα Μπαλτογιάννη.

 

Κάτι μεταξύ φωτογραφίας και ζωγραφικού πίνακα, οι δημιουργίες του Λίστρι μαγεύουν τον θεατή, καθώς δεν μπορεί να πιστέψει πως δεν έχουν υποστεί καμία τεχνική επεξεργασία. Κι όμως, χρόνια τώρα, ο Ιταλός φωτογράφος αρνείται να χρησιμοποιήσει οποιαδήποτε τεχνική photoshop στα έργα του. Παίζοντας με την προοπτική, το πόσο ανοιχτό αφήνει το διάφραγμα και για πόση ώρα, τα φιλμ που χρησιμοποιεί και την ώρα της ημέρας που περιμένει για να κάνει το κλικ στη μηχανή του, ο Λίστρι κατορθώνει να εντυπωσιάσει με το αποτέλεσμα της δουλειάς του. Μπαρόκ παλάτια, νεοκλασικοί εσωτερικοί χώροι, αναγεννησιακές βιβλιοθήκες, ιδιωτικά παλάτσο και ξεχασμένα κάστρα αποτυπώνονται στο φωτογραφικό φιλμ (ο Λίστρι συνήθως χρησιμοποιεί μεγάλου μεγέθους κάμερα) και ενθαρρύνουν σε μια προσεκτικότερη ανάγνωση.

 

«Με γοητεύει η αρχιτεκτονική θεματολογία, γιατί εμπεριέχει το ανθρώπινο άγγιγμα», μας εξήγησε ο Λίστρι. «Το να δεις ένα δάσος έχει βέβαια την ομορφιά του, αλλά το να δεις έναν μεγαλόπρεπο κήπο με γοητεύει περισσότερο. Ισως γιατί μου επιτρέπει να έχω τον απόλυτο έλεγχο της σύνθεσής μου – μπορώ να επιλέξω ακριβώς την ώρα της φωτογράφισης, για να έχω το φως όπως το θέλω και να δημιουργήσω εικονικές προοπτικές που αναδεικνύουν αυτόν τον άψυχο κλασικισμό που με ελκύει εδώ και πολλά χρόνια, έχοντας έδρα μου τη Φλωρεντία».

 

Μπορεί να βγάλει κάποιος συμπεράσματα για την πόλη και τους ανθρώπους της από τα κτίριά της και τον τρόπο συντήρησής τους, που αποτελεί και τη θεματολογία του; «Η Αθήνα, λυπάμαι που το λέω, είναι μια μη βιώσιμη πόλη», απαντά. «Εχει αποκλίνει πολύ από τον ελληνικό τρόπο σκέψης, που ο άνθρωπος ζούσε σε αρμονία με το αστικό περιβάλλον. Είναι μη ανθρώπινη. Για την ίδια, για τους κατοίκους και για τους επισκέπτες της. Και είναι κρίμα, γιατί ως αρχαία πόλη, θα περίμενε κανείς να έχει κατορθώσει να αποφύγει τη σύγχρονη ματιά του αστικού τοπίου και να έχει κρατηθεί σε πιο καλαίσθητα επίπεδα».

 

* INFO: Κτίριο οδού Πειραιώς (Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, 210 3453111), μέχρι 16/3. Ο Μάσιμο Λίστρι, γεννημένος το 1953, μαζί με τους εκδότες Φράνκο Μαρία Ρίτσι και Βιτόριο Σγκάρμπι ίδρυσε το διεθνούς φήμης περιοδικό και τις εκδόσεις τέχνης FMR. Τα έσοδα από το λεύκωμα της έκθεσης θα δοθούν όλα υπέρ των σκοπών του Μουσείου Μπενάκη.

 

[email protected]

 

Scroll to top