Pin It

Το νηολόγιο της χώρας μειώθηκε και πάλι τον Νοέμβριο, φτάνοντας τα 1.950 πλοία από τα 2.022 που ήταν το 2011

 

Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου

 

Οι προσπάθειες της κυβέρνησης να μην «ενοχλήσει» φορολογικά τους εφοπλιστές για να αποτρέψει τη γνωστή και διαχρονική απειλή «θα πάρουμε τα πλοία μας και θα φύγουμε» φαίνεται ότι δεν αποδίδουν καρπούς, αφού η δύναμη του ελληνικού νηολογίου όλο και μειώνεται.

 

Αυτό δείχνουν τα νέα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής τον Νοέμβριο του 2012, σύμφωνα με τα οποία η δύναμη του στόλου με ελληνική σημαία μειώθηκε και πάλι φτάνοντας στα 1.950 πλοία. Από αυτά τα περισσότερα (649) είναι επιβατηγά, τα 542 φορτηγά, τα 533 δεξαμενόπλοια και τα 226 διαφόρων κατηγοριών.

 

Οκτώ δηλαδή πλοία έφυγαν από την ελληνική σημαία μέσα σ' ένα μήνα, αφού τον Οκτώβριο του 2012 ανέρχονταν σε 1.958. Οι μεγαλύτερες αποχωρήσεις έγιναν στα επιβατηγά, καθώς αποχώρησαν έξι πλοία από την ελληνική σημαία, ακολούθησαν τα φορτηγά που δύο από αυτά άλλαξαν σημαία, ένα από τα διάφορα, ενώ ένα δεξαμενόπλοιο ύψωσε την ελληνική σημαία.

 

Χαρακτηριστικό είναι το στοιχείο ότι τον Νοέμβριο του 2011 η δύναμη του ελληνικού στόλου ήταν 2.022 πλοία. Δηλαδή μέσα σ' ένα χρόνο οι Ελληνες εφοπλιστές κατέβασαν την ελληνική σημαία σε 72 πλοία τους, με τα επιβατηγά να κατέχουν την πρωτιά, καθώς 48 από αυτά έφυγαν από το ελληνικό νηολόγιο, ακολουθούν τα φορτηγά -αποχώρησαν 15- οι απώλειες είναι μικρότερες στα δεξαμενόπλοια καθώς έφυγαν μόνο πέντε και τέσσερα διαφόρων κατηγοριών.

 

Παρ΄όλα αυτά ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θ. Βενιάμης τον περασμένο Ιούλιο, κατά τη διάρκεια συνάντησής του με τον υπουργό Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλη, αμέσως μετά την επανασύσταση του υπουργείου, είχε δηλώσει ότι «θα σταθούμε αρωγοί στην προσπάθεια της κυβέρνησης, ώστε να φέρουμε όσα περισσότερα πλοία μπορούμε κάτω από την ελληνική σημαία».

 

Η κυβέρνηση για να καταλαγιάσει τις αντιδράσεις που υπάρχουν για τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν οι εφοπλιστές προσπάθησε να καθιερώσει δύο νέους φόρους. Ο ένας από τους δύο στην πορεία… χάθηκε. Η πρώτη ρύθμιση ήταν η φορολόγηση των υπό ξένη σημαία πλοίων που διαχειρίζονται αλλοδαπές ή ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, κατ' αναλογία του συστήματος φορολόγησης που ισχύει και στα πλοία με ελληνική σημαία (tonnage tax system).

 

Η δεύτερη αφορούσε επιβολή έκτακτης εφάπαξ εισφοράς σε ναυτιλιακές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα που διαχειρίζονται πλοία άνω των 500 κόρων με ελληνική ή ξένη σημαία. Η εισφορά αφορούσε το ετήσιο εισαγόμενο συνάλλαγμα της τετραετίας 2012-2015. Μέσα σ' ένα 24ωρο, μετά την ανακοίνωση του νέου φόρου, η κυβέρνηση τροποποίησε τη διάταξη βγάζοντας εκτός τις ναυτιλιακές εταιρείες διαχείρισης πλοίων, αφήνοντας μόνο τους ναυλομεσίτες.

 

[email protected]

 

 

Scroll to top