16/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ποιος φοβάται το ψυγείο;

Το «Ιντερνετ των Πραγμάτων» μάς χτυπάει την πόρτα. Και μαζί, όλοι οι πονοκέφαλοι που το συνοδεύουν, με πρώτο το θέμα της κυβερνοασφάλειας.
      Pin It

Το «Ιντερνετ των Πραγμάτων» μάς χτυπάει την πόρτα. Και μαζί, όλοι οι πονοκέφαλοι που το συνοδεύουν, με πρώτο το θέμα της κυβερνοασφάλειας

 

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη

 

Δεν μας έφταναν όλα τα δράματα που περνάμε με τον υπολογιστή μας (μία κρασάρει, μία πιάνει ιούς, μία γεμίζει adware -το έπαθα πρόσφατα και μόνο διατριβή δεν έκανα μέχρι να ησυχάσω, είναι αυτό που γεμίζει ό,τι και να κάνεις με χαζοδιαφημίσεις), τώρα μας λένε ότι θα πρέπει να προσέχουμε από τους χάκερ και το «Ιντερνετ των Πραγμάτων» (σε συντομογραφία: IoT).

 

Τι είναι αυτό; Το σύνολο των «έξυπνων» συσκευών του σπιτιού και του γραφείου που είναι διασυνδεδεμένες με το Δίκτυο: από το ψυγείο και την οδοντόβουρτσα μέχρι τα ψηφιακά γυαλιά και τα «έξυπνα» ρούχα που θα φοράμε αύριο. Η προειδοποίηση έρχεται από έγκυρα χείλη, ειδικούς της κυβερνοασφάλειας, με αφορμή τη φετινή μεγάλη διεθνή έκθεση ηλεκτρονικών CES στο Λας Βέγκας των ΗΠΑ, όπου το «Ιντερνετ των Πραγμάτων» κατείχε κεντρική θέση.

 

Οποιαδήποτε συσκευή έχει ή θα έχει online διασύνδεση (εκτός από τα γνωστά: δηλαδή ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ταμπλέτες ή «έξυπνα» κινητά), αποτελεί μέρος τού συνεχώς διευρυνόμενου «Διαδικτύου των πραγμάτων». Οσο τα ρούχα, τα σπίτια, οι χώροι εργασίας (γραφεία και εργοστάσια), γενικότερα οι ιδιωτικοί και οι δημόσιοι χώροι γίνονται όλο και πιο «έξυπνοι», τόσο το «Διαδίκτυο των Πραγμάτων» θα επεκτείνεται και η ψηφιακή επικράτειά του θα καλύπτει ολοένα μεγαλύτερη έκταση, γεγονός που θα την καθιστά όλο και πιο θελκτικό στόχο για τους χάκερ.

 

Μερικά από αυτά τα στοιχεία του «Διαδικτύου των Πραγμάτων» παρουσιάστηκαν και στην έκθεση: μωρουδιακά που καταγράφουν την αναπνοή και τη θέση του μωρού (ενημερώνοντας online τους γονείς), μπάλες μπάσκετ με ενσωματωμένους ηλεκτρονικούς αισθητήρες, μικρές οδοντόβουρτσες αλλά και μεγάλες λευκές συσκευές της κουζίνας που «μιλάνε» με το Διαδίκτυο (ένα ψυγείο που καταγράφει λίστα με ψώνια, για παράδειγμα, και τη στέλνει με sms στον ιδιοκτήτη: «φέρε γάλα και τυρί, τελείωσαν!»), όπως επίσης online ζωτικές ιατρικές συσκευές (π.χ. βηματοδότες), καθώς και τα ολοένα πιο «έξυπνα» αυτοκίνητα με απίθανες δυνατότητες.

 

Σύμφωνα με τη μεγαλύτερη εταιρεία εξοπλισμού δικτύων, την αμερικανική Cisco, εκτιμάται ότι πάνω από 50 δισεκατομμύρια αντικείμενα θα είναι διασυνδεδεμένα online παγκοσμίως έως το 2020. Οι αριθμοί αυτοί είναι ασύλληπτοι και οι εφαρμογές ατελείωτες. Για παράδειγμα, αν το αυτοκίνητό σας είναι συνδεδεμένο, μπορεί να πληρώνετε ασφάλεια ανάλογα με τα χιλιόμετρα ή τις ώρες που το χρησιμοποιείτε. Το ίδιο και για τα σκουπίδια.

 

Ηδη στο Σινσινάτι των ΗΠΑ δοκιμάστηκε μία μέθοδος κατά την οποία χρησιμοποιήθηκαν κάδοι απορριμμάτων συνδεδεμένοι στο Δίκτυο για να ζητηθεί από τους κατοίκους να πληρώσουν ανάλογα με τον όγκο τους. Αποτέλεσμα: ο συνολικός όγκος απορριμμάτων έπεσε κατά 17% και η ανακύκλωση ανέβηκε κατά 49% με το εν λόγω σύστημα. Οχι κι άσχημα.

 

Γίγαντες, όπως η Google, επενδύουν χοντρά στο παιχνίδι. Η συγκεκριμένη εταιρεία αγόρασε πέρσι επτά εταιρείες ρομποτικής δαπανώντας 4 δισ. δολάρια. Λιγότερα, αλλά εξίσου πολλά έχουν επενδύσει η IBM, η General Electric, Facebook και πολλές άλλες εταιρείες.

 

Ωστόσο, όλα αυτά θα συλλέγουν δεδομένα. Το ποιος θα τα αποθηκεύει, το ποιος θα έχει πρόσβαση σ’ αυτά και το ποιος θα μπορεί να τα κλέψει δεν ανησυχεί μόνο τους Αμερικανούς ειδικούς αλλά και την Ευρωπαϊκή Ενωση, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει δημόσια διαβούλευση για το θέμα (http://www.internet-of-things.eu).

 

Εκείνο που μ’ εκνευρίζει στις ταμπλέτες και τα «έξυπνα» κινητά είναι ότι δεν «κλείνουν». Οπως όταν κλείνω τον υπολογιστή: η δουλειά τελειώνει, είμαι ελεύθερη. Αν όμως κλείνεις τον υπολογιστή για να πέσεις πάνω στο ψυγείο… ή ακόμα χειρότερα στο φουστάνι, με τι θα μοιάζει η ζωή μας τότε;

 

[email protected]

 

……………………………………………………………………………………………………………………………….

 

e-ΑΣΦΑΛΕΙΑ

 

Με την ευκαιρία της Ασφαλούς Ημέρας Διαδικτύου, η Symantec Security Response μάς υπενθυμίζει ότι υπάρχουν ρυθμίσεις και χαρακτηριστικά ασφαλείας που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να διασφαλίσουν ότι η πληροφορία και η ψηφιακή ταυτότητα του καθενός βρίσκεται υπό έλεγχο.

 

1. Δημόσιο ή ιδιωτικό; Ως προεπιλογή, πολλές από αυτές τις υπηρεσίες ενθαρρύνουν τους χρήστες να μοιράζονται δημοσίως τα updates τους. Πολλοί προσφέρουν την ιδιωτικότητα ως καθολική ρύθμιση, δίνοντας τη δυνατότητα να κάνετε το προφίλ σας δημόσιο ή ιδιωτικό, ενώ αρκετοί προσφέρουν περισσότερες επιλογές, επιτρέποντας στους χρήστες να δημιουργούν ατομικά posts προς όλους ή προς συγκεκριμένους χρήστες. Ενημερωθείτε γι’ αυτές τις ρυθμίσεις πριν ποστάρετε σ’ αυτά τα Μέσα.

 

2. Ισχυρά password και επαναχρησιμοποίηση των password. Κάντε χρήση ενός ισχυρού password για κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης και μην ξαναχρησιμοποιείτε τους κωδικούς σε διαφορετικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

 

3. Εφόσον είναι διαθέσιμο, δημιουργήστε δύο δικλίδες ταυτοποίησης. Ορισμένες υπηρεσίες, όπως το facebook και twitter, προσφέρουν δύο είδη ταυτοποίησης ως ένα πρόσθετο μέτρο ασφαλείας για τον λογαριασμό σας. Συνήθως, για να συνδεθείτε χρειάζεται να δώσετε έναν κωδικό, που είναι κάτι που γνωρίζετε. Χρησιμοποιώντας τη διπλή ταυτοποίηση, εισάγετε ακόμη κάτι που έχετε ήδη στην κατοχή σας, συνήθως με τη μορφή ενός τυχαίου αριθμού ή ενός token, το οποίο στέλνεται στο τηλέφωνό σας μέσω sms ή μέσω μιας εφαρμογής δημιουργίας αριθμών. Με αυτόν τον τρόπο, εάν ο κωδικός σας έχει αποκαλυφθεί, ο κλέφτης θα χρειαστεί τη δικλίδα της δεύτερης ταυτοποίησης για να συνδεθεί.

 

4. Το δωρεάν υλικό δεν είναι ποτέ δωρεάν. Πολλοί απατεώνες θα προσπαθήσουν να δελεάσουν τους χρήστες με την ιδέα ότι μπορούν να κερδίσουν δωρεάν gadgets ή δωροκάρτες εάν απαντήσουν σε μια έρευνα, εγκαταστήσουν μια εφαρμογή ή μοιραστούν ένα post στο κοινωνικό τους δίκτυο. Δεν είναι κάτι τόσο απλό και, όσοι προχωρήσουν, μπορεί να δίνουν παράλληλα και τις προσωπικές τους πληροφορίες.

 

5.Τα θέματα της επικαιρότητας γίνονται στόχος καταχρηστικής συμπεριφοράς. Είτε αφορούν αθλητικά γεγονότα ή pop stars, είτε θάνατο celebrities, είτε δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές ή το φινάλε σειρών, είτε ανακοινώσεις νέων gadget, οι απατεώνες και οι spammers γνωρίζουν τι είναι πιο δημοφιλές και θα βρουν τρόπο να διεισδύσουν σε μια διαδικτυακή συζήτηση και να ξεγελάσουν τους χρήστες. Το γεγονός αυτό είναι αναπόφευκτο, γι’ αυτό σκεφτείτε διπλά πριν κλικάρετε σε links.

 

6. Προέρχεται αυτή η φωτογραφία ή το βίντεο από εσάς; Αυτού του είδους οι απατεώνες θέλουν τον κωδικό σας και θα προσπαθήσουν να σας πείσουν να τους το δώσετε εν αγνοία σας. Αυτό είναι το phishing. Εάν κλικάρετε στο link και σας στείλει σε μια ιστοσελίδα που μοιάζει με σελίδα εισόδου σε ένα κοινωνικό δίκτυο, μην πληκτρολογήσετε αμέσως τους κωδικούς σας. Ελέγξτε τη διεύθυνση που έχει εμφανιστεί στην μπάρα, έτσι ώστε να μην είναι κάποιο μακροσκελές URL που απλά περιλαμβάνει τη λέξη twitter ή facebook. Ανοίξτε έναν νέο browser tab και πληκτρολογήστε μέσα το… twitter.com ή facebook.com για να δείτε εάν είστε ακόμη συνδεδεμένοι. Το πιο σύνηθες είναι να είστε ακόμη…

 

………………………………………………………………………………………………………………………………

 

e-ΕΙΔΗΣΕΙΣ

 

• Εως και τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου θα βρίσκονται οι πέντε φιναλίστ κάθε κατηγορίας της πρωτοβουλίας Launching People της Samsung στη διάθεση του κοινού για ψηφοφορία. Βάσει των ψήφων που θα συγκεντρώσουν, θα αναδειχτούν οι τέσσερις τελικοί νικητές του προγράμματος. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας κατάθεσης προτάσεων, συγκεντρώθηκαν συνολικά 262. Η κριτική επιτροπή αξιολόγησε και ανέδειξε συνολικά 20 φιναλίστ -πέντε για κάθε μία από τις τέσσερις κατηγορίες του Launching People. Ψηφίστε στο www.launchingpeople.gr

 

• Το Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς έχει εντάξει στην εκπαιδευτική του δραστηριότητα το πρόγραμμα «Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην Πληροφορική», εφαρμόζοντας νέα συστήματα υψηλής τεχνολογίας και τηλε-εκπαίδευσης. Οι διδακτικές ενότητες αφορούν τη χρήση πακέτων πληροφορικής, μαθήματα μαθηματικού υπόβαθρου πληροφορικής, βασικής πληροφορικής, προγραμματισμό Η/Υ, δίκτυα και υπολογιστικά συστήματα κ.λπ., συνολικά εννέα βασικές εκπαιδευτικές ενότητες. Τα προγράμματα είναι επιπέδου αποφοίτων Λυκείου και η διάρκειά τους είναι έξι εβδομάδες. Πληροφορίες https://elearning.cs.unipi.gr

 

• Τα καταστήματα Public συνεχίζουν τα τεχνολογικά σεμινάρια και το 2014 μέσω των Digital Days. Ο κύκλος των workshops ξεκινά τη Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου στις 19.00 με θέμα «Linkedin: Παράθυρο στην αγορά εργασίας!». Το σεμινάριο θα καλύψει τις ενότητες: Πώς θα δημιουργήσετε ένα πλήρες δίκτυο & θα αναπτύξετε τον κύκλο σας; Πώς θα φτιάξετε το CV; Εργασιακή εμπειρία: Τι θέλει να διαβάσει ο recruiter; Πώς θα ξεχωρίσεις από τον ανταγωνισμό; Networking: Διεισδύοντας σε κλειστές κάστες και αγορές. Recommendations και συστατικές επιστολές. Το κόστος συμμετοχής είναι 5€.

 

 

 

Scroll to top