01/06/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δεύτερη ευκαιρία, τρίτη κατηγορία

Δύο εβδομάδες πριν κλείσουν τα ειδικά σχολεία, στο... και τέταρτο προσλαμβάνονται ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί.
      Pin It

Της Αφροδίτης Τζιαντζή

 

Μπορεί η αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων να άνοιξε, όπως άνοιξε, για τους μαθητές Λυκείων, κάποιοι άλλοι μαθητές όμως ακόμα περιμένουν καθηγητές δύο εβδομάδες πριν κλείσουν.

 

Ημερομηνία δημοσίευσης 27 Μαΐου έχει ο τελικός πίνακας μοριοδότησης ωρομίσθιων καθηγητών, που τοποθετούνται κυριολεκτικά «στο και τέταρτο» σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας σε 8 περιφέρειες (Δυτικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας, Β. Αιγαίου, Ν. Αιγαίου, Ιονίων Νήσων, Θεσσαλίας, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου). Την τελευταία στιγμή ωρομίσθιοι καλούνται να αυξήσουν -άτυπα- τις ώρες τους και να μετακινηθούν σε επιπλέον σχολεία για να καλύψουν όπως όπως τα κενά. «Δεν ξέρουμε αν και πώς θα καταφέρουμε να δώσουμε φέτος πτυχία, ενώ ανησυχούμε για το μέλλον των σχολείων μας», καταγγέλλουν στην «Εφ.Συν.» εκπαιδευτικοί των ΣΔΕ, αναφέροντας ότι σε πολλά σχολεία βασικοί γραμματισμοί διδάχτηκαν ελάχιστα ως καθόλου. Γραμματισμοί αποκαλούνται τα μαθήματα που διδάσκονται στα ΣΔΕ, σε δύο 9μηνους κύκλους σπουδών, δίνοντας στο τέλος της αποφοίτησης απολυτήριο ισότιμο με αυτό του Γυμνασίου.

 

Mε ελάχιστους μόνιμους

 

Ο θεσμός των ΣΔΕ ξεκίνησε το 1997 και απευθύνεται σε ενήλικες που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δίνοντας έμφαση στην απόκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων, στην ενδυνάμωση της προσωπικότητας, στην πρόσβαση στην αγορά εργασίας. Σήμερα λειτουργούν 58 ΣΔΕ σε όλη την Ελλάδα, κυρίως σε υποβαθμισμένες και απομακρυσμένες περιοχές (έξι από αυτά σε φυλακές) χρηματοδοτούμενα κατά 75% από ευρωπαϊκά προγράμματα. Ειδικά φέτος παρατηρήθηκαν έντονα προβλήματα στελέχωσης, καθώς ανακοινώθηκαν ελάχιστες αποσπάσεις μόνιμων, επιμορφωμένων καθηγητών, με αποτέλεσμα τα ΣΔΕ να λειτουργούν κυρίως με ωρομίσθιους, ενώ καθυστέρησαν να ανοίξουν χάνοντας μαθητές.

 

Επιπλέον, ενώ πολλά σχολεία υπολειτουργούσαν (π.χ. σε ΣΔΕ της Βόρειας Ελλάδας καταγγέλλεται ότι δεν διδάχτηκαν οι 4 από τους 8 γραμματισμούς), στα μέσα της χρονιάς ανακοινώθηκε η ίδρυση νέων ΣΔΕ σε Θεσσαλονίκη και Εύβοια, χωρίς να προβλέπονται επιπλέον κονδύλια, επιβαρύνοντας τον ήδη ανεπαρκή προϋπολογισμό.

 

Σύμφωνα με τον Π. Μανούρη, διευθύνοντα σύμβουλο του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης, επιβλέποντα φορέα των ΣΔΕ, «τα κενά δεν ξεπερνούν τα 50 σε όλη την Ελλάδα και τα καλύπτουμε σιγά σιγά». Πράγματι δεν υπάρχει λόγος βιασύνης, αφού η σχολική χρονιά έχει σχεδόν τελειώσει. Οι καθυστερήσεις στην προκήρυξη θέσεων και την τοποθέτηση ωρομισθίων αποδίδονται σε διαδικαστικούς λόγους – αφού «το ΙΝΕΔΙΒΥΜ έχει μετατραπεί σε ένα άτυπο ΑΣΕΠ» και ελέγχει έναν μεγάλο αριθμό αιτήσεων. Συνολικά έγιναν πάνω από 6.000 αιτήσεις, ενώ προσλήφθηκαν 850 ωρομίσθιοι, κάποιοι από αυτούς στο τέλος της σχολικής χρονιάς. «Του χρόνου δεν θα υπάρχουν τέτοια προβλήματα», εγγυάται ο διευθύνων του ΙΝΕΔΙΒΥΜ, χωρίς να μπορεί να απαντήσει αν θα υπάρχουν μόνιμοι καθηγητές. Η τάση που επικρατεί, προς το παρόν, είναι η στελέχωση σχεδόν αποκλειστικά με ωρομίσθιους των ΕΣΠΑ, των 450 ευρώ τον μήνα και των 15 ωρών την εβδομάδα, μετατρέποντας τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας σε σχολεία τρίτης κατηγορίας.

 

Scroll to top